Løpet finner i år sted i området rundt Porto, nord i Portugal, det betyr mange nye fartsetapper.

Anders og Roger satser i 2015 på VM-klassen WRC 2 som er klassen nærmest WRC. Denne klassen er i stor fremgang, og i Rally Portugal er det dobbelt så mange WRC 2 biler som i WRC. Hele 30 WRC 2 biler stiller til start og det er høyt nivå på førere, kartlesere og team.

I år har VM-runden base nord i Portugal, i byen Porto. Det betyr at de fleste av fartsetappene er nye for alle, også de mer rutinerte VM-førerne. Veiene er ekstremt svingete, og det er mye ‘hopp og sprett’. De fleste fartsprøver kjøres to ganger, noe som selvsagt kan ha innvirkning på underlaget i runde to.
Rally Portugal starter med en publikumsetappe på drøye 3 km torsdag kveld. Rallyet avsluttes søndag, med blant annet den berømte Fafe-fartsprøven som kjøres to ganger, den siste gangen som Power stage.

Anders og Roger kjørte test på mandag og gjorde noen endringer på bilens oppsett. På tirsdag og onsdag var det gjennomkjøring av alle etappene og noteskriving. Anders kaller veiene «helt syke» og annerledes enn i Norge. Det er svært svingete og et tøft underlag.

Planen er å gå ut i eget tempo og finne en god rytme, så får de se hvordan de ligger an etter hvert. Ut fra løpets lengde og veier kan mye tyde på at et fornuftig tempo uten uhell kan gi et godt resultat.

Foto: Benjamin A Ward