Teamet til Anders Grøndal hadde ikke planlagt eller budsjettert med deltagelse i Rally
Sørland, men da det åpnet seg en mulighet for å leie en franskregistrert DS 3 R5 av PH Sport, slo teamet til. Etterhvert fikk teamet også et tilbud omkjøp av bilen som nok blir akseptert.

Ettersom bilen ankom Norge rett før løpet, ble det lite testing på grusunderlag. Llikevel ble det en fantastisk åpning av løpet da Anders og Roger gikk rett i tet av de 93 startende i løpet som ble innledet med tre fartsetapper fredag kveld. De vant SS 1 og satt andretid på de to neste, og ledet med det Rally Sørland etter første dag. Det var høyt nivå da det var med både WRC, RRC og R5 biler med mange gode førere og kartlesere. Antallet R5 biler øker i Norge, og det var hele seks R5 biler til start i Rally Sørland.

Da Anders og Roger ledet etter første dag måtte de starte som bil nummer én på lørdag hvor ytterligere ni fartsetapper skulle kjøres. Desverre regnet det gjennom hele dagen, men Anders er usikker på om det var noe særlig handicap å være først på veien. De første fire etappene gikk ikke som ventet. SS 4 gikk greit med en andretid rett bak Eyvind Brynildsen som kjører en Fiesta RRC bil. Men på SS 5 merket Anders at bilen ikke hadde oppsett for regnvær. Det endte i en snurring på SS 5 med rygging og gutta tapte mye tid. Plutselig var både Eyvind og Frank Tore Larsen som kjører Fiesta R5 forbi i sammendraget. Teamet hadde knapt testet bilen på grus og overhodet ikke i vått vær.

VANT PUBLIKUMSPRØVEN PÅ ODDERØYA AMFI

Arrangøren KAK hadde lagt en fartsetappe nær Kristiansand sentrum, nærmere bestemt på Odderøya. Her var det lagt opp med egen speakertjenste, VIP-telt for sponsorer, servering og et innlagt hopp med egen premiering. Det var også teknisk vanskelig kjøring da bilene måtte ta en 360 grader sving hele to ganger rundt en tønne. Prøven gikk både på grus og asfalt. Her var Anders og Roger nesten overlegne, og med fastere feste under hjulene trivdes DS 3 R5-bilen. Og da trives også fører og kartleser.

Dagen skulle avsluttes med de samme fire etappene som på morgene. Anders skjønte at noe måtte gjøres med bilen og at differensial foran skulle byttes. Det var bare en 20 minutters service, og spennende om serviceteamet ville klare det innen tidsfristen. Ellers blir det tilleggstid. Igjen gjorde serviceteamet en glimrende jobb. Alt etter 8 minutter var kassa på vei inn i bilen, og bilen ble klar med god margin.
Det skulle vise seg å være vellykket. På neste fartsprøve var Anders og Roger ett sekund bak Eyvind, og vant den neste som var løpets lengste på 26 km. På nest siste ble det delt seier med Eyvind, før Anders og Roger vant den siste. Løpet ble altså avsluttet med tre etappeseire. Endring i oppsett var vellykket og en viktig erfaring foran VM-runden rally Portugal i mai.

Man kan si at Anders og Roger var en snurring unna seier, men også Eyvind hadde snurring, så det var greit nok med annenplass. Men det var synd at det ikke ble noen tid for å teste bilen på vått føre i forkant av løpet. Med endringen teamet gjorde hadde det garantert blitt enda mer spennende med det oppsettet fra start. Det er fremdeles mye å lære med ny bil og i ny klasse.

Rally Sørland er et flott to dagers rally med svært krevende veier og, selv om teamet for andre år på rad “bare” ble nummer to totalt og fremdeles mangler totalseieren, trives hele teamet alltid på det glade Sørland. At arrangørene får til en fartprøve så nær sentrum og også har serviceplassen nesten i sentrum av byen, er bra for sporten.