Neste Oil Rally Finland var et løp Aasen hadde sett frem til lenge. Ettersom han aldri hadde kjørt løpet før, var forventingene til veiene store.

- Vi har alltid hørt om at Rally Finland er et raskt løp med mye hopp og store krøn. Det holdt virkelig inn til forventingene. Selv om veiene her i år faktisk var røffere mange steder enn det var i Hellas og Portugal, var det er veldig kult løp, forteller Aasen.

Vant hjulskifte-konkurranse
I forkant av Rally Finland arrangerte dekksponsoren til Junior WRC, Hankook, en hjulskifte-konkurranse for juniorene. Konkurransen var identisk som om en punktering inne på en spesialetappe skulle skje, og juniorene satt derfor inne i bilene sine med kjøredress, hjelm og belter på da konkurransen startet.

- Vi skulle alle bytte venstre hjul bak før vi skulle tilbake i bilene igjen med belter og alt på, før vi var ferdige. I forkant var det flere som tullet med at jeg var den eneste som hadde en jente på laget, men jeg visste at det ikke skulle være noen ulempe. Vi vant konkurransen og byttet hjul på 1 minutt og 25 sekunder, sier en fornøyd Aasen.

Se video av konkurransen her: http://www.youtube.com/watch?v=rYi0uPmPrAo

Vanskelig første dag
Den norske duoen startet rolig i Rally Finland og ville ikke ta noen sjanser ettersom de skulle gjennom tre lange og vanskelige rallydager. Forholdene var ekstremt glatte ettersom regnet hadde herjet over området hvor prøvene gikk.

- Jeg slet litt med å finne en god flyt over kjøringen på torsdagen, og jeg valgte derfor å roe tempoet helt for å ikke ta noen sjanser. I tillegg fikk vi 10 sekunder i tidsstraff fordi vi kom for sent til en prøve på grunn en forsinket bensinfylling, forklarer Aasen.

Klatret seg oppover på resultatlisten
På fredagens etapper satte Aasen og Engan opp tempoet noen hakk, men allerede på SS 8 traff de noe hardt i sporet og måtte kjøre med skjevt ratt og en vanskeligstyrt bil inn til service. Da 12 prøver var kjørt lå duoen på en tredje plass blant juniorene, men da skulle enda flere problemer oppstå.

- Tidlig på SS12 i landingen til et hopp ble intercomen helt stille, og vi ble kjørende uten intercom i noen kilometer, før den plutselig kom tilbake mot slutten av etappen.

På SS13 ble høyre støtdemper foran punktert, og bilen ble veldig vanskelig å kjøre. Vi tapte ikke all verdens av tid på dette, men dessverre på SS14 fikk vi en punktering, og med over 1mil igjen av etappen ble vi nødt til å bytte hjul. Dette tapte vi over to minutter på, og derfor datt vi raskt nedover på resultatlisten til 5. plass, forteller Aasen. 

 

Satte gode etappetider
På lørdagens etapper var godfølelsen på plass i bilen, og duoen kunne kjøre fort og kontrollert inn til flere gode etappetider.

- På lørdagens etapper hadde vi god flyt, og ting fungerte godt i bilen. Sett bort ifra den første prøven denne dagen som vi slet litt på, fungerte ting veldig bra. 

- På løpets lengste prøve på 3,3 mil, SS18 Ouninpohja, satte vi andre beste tid i JWRC med kun 3,9 sekunder opp til Pontus Tidemand som vant etappen, noe vi er veldig godt fornøyde med, avslutter Marius Aasen.

Løpet har vært veldig lærerikt for duoen, og sett bort ifra problemene, har løpet gått etter planen. Nå må både sjåfør og kartleser omstille seg til asfalt, som er underlaget for det neste løpet i JWRC, ADAC Rallye Deutschland 22. – 25. august. Før den tid skal deres Ford Fiesta R2 her hjemme få luftet seg under Rally Sokndal allerede om to uker.