Taktikken med å ta det steg for steg, og å øke farten utover løpet, viste seg å være en riktig strategi.

Farten økte stadig utover løpet, og bremseteknikken ble stadig bedre.

– Vi har faktisk gjort ett stort skritt i riktig retning denne helgen, sier Mads. – Selv om en åttende plass ikke akkurat var det jeg ville. Både fredag og lørdag var bra, og på de første prøvene i dag fungerte det akkurat som jeg ønsket og vi nærmet oss tidene til de foran. Dessverre skjedde det noe med bremsene som vi ikke klarte å finne ut av, og ettersom det ikke var noen service i dag, fikk vi ikke orden på det.
 
Rally Frankrike kjøres på asfalt, og med et mye bedre feste enn på grus, er farten mye høyere, og det er mye mindre rom for å gjøre feil. Været spiller også en stor rolle, og både lørdag og søndag har det regnet ganske mye, noe som gjør at veiene blir ekstra glatte og gjørmete. Riktig bremseteknikk er viktig, både for å holde farten oppe, men også for å komme helskinnet gjennom en sving.

– Har jobbet med innbremsing gjennom helgen, og ser helt klart forbedringer. Jeg føler at selvtilliten blir bedre og bedre på asfalt og da kommer tidene automatisk. Jeg vet jo at jeg kan kjøre bil fort, så nå ser jeg fram til å fortsette den gode utviklingen i Spania.

Taktikken for Rally Frankrike var blant annet og ta det steg for steg og å fokusere på riktig innbremsing. I tillegg har et tidligere problem med skjeve hornhinner dukket opp igjen, og Mads startet fredag morgen kjøring med briller.

– Jeg har hatt problem med skjeve hornhinner og har allerede korrigert dette med laser og det har gått greit lenge. Etter testen før Rally Frankrike tok jeg imidlertid en ny sjekk, og det viser seg at problemet er tilbake. Rakk akkurat å få ny briller før starten på løpet, men etter å ha testet dem på to prøver fant jeg ut at jeg må venne meg til dem før jeg bruker dem på rally. Men det kan nok hende at innbremsing før sving blir enda bedre når brillebruken er på plass!
 
Sebastien Ogier vant Rally Frankrike, og sikret seg også Verdensmester tittelen for 2013 denne helgen. Sebastien Loeb, som kjørte sitt absolutt siste VM-løp i Frankrike måtte dessverre bryte etter en avkjøring på den første prøva i dag. Mads’ teamkollega, Thierry Neuville, ledet helt til etter service i går, da en punktering sendte han nedover på resultatlista.
 
Neste løp, Rally Spania, også et asfalt løp, kjøres 24. – 27. oktober 2013.
 
Resultat totalt Rally Frankrike 2013
1. Sebastien OGIER, VW
2. Dani SORDO, Citroën +12,2
3. Jari-Matti LATVALA, VW +19,5
4. Thierry NEUVILLE, Ford +1.14,1
5. Evgeny NOVIKOV, Ford +3.10,9
6. Mikko HIRVONEN, Citroën +3.37,7
7. Andreas MIKKELSEN, VW +4.04,2
8. Mads ØSTBERG, Ford +4.35,2