Dagen har vært gjennomført helt uten service, noe som er et ekstra konkurranseelement man vanligvis ikke har. Normalt har man i det minste en remote-service, altså  en utenfor serviceplass. Når det i tillegg er superraske etapper på skogsveier, med snitthastigheter så høye som 140 km/t, og hopp så lange at det ser ut som «bil-flyvning», er det store utfordringer både fører og kartleser må gjennom. Det gjelder ikke minst også for Citroen DS’en. Ingen mulighet for å resette gjennom dagen, verken for mannskap eller utstyr.

Mads og Jonas ligger på 4. plass, men tilhører en  gruppe på 4, som har stukket fra de andre. Det er 34 sekunder opp til Jari Matti Latvala, som leder 2,6 sek foran Sebastian Ogier, med Kris Meek på 3, 24 sek bak. Det er ikke mer enn 10,1 sekunder opp til pallen for Mads og Jonas, og absolutt noe å kjøre for. Ned til Tierry Neuville på 5. plass, er det 1 minutt og 16 sekunder.

«Jeg er ikke fornøyd med den første etappen til morgen i dag, der tapte vi alt for mye, og endte som 7. raskest. Det var ikke bra,» sier Mads. «Jeg fant ikke helt ut av festet, og var for langt unna grensen av det jeg kunne ha kjørt. Etter det har det vært bra, fortsetter han. Det har vært utrolig morsomt på disse superraske veiene. Så jeg er totalt sett fornøyd med dagen.»

Det har vært to store krasjer blant førerne i toppen. Både Andreas Mikkelsen og Hayden Paddon hadde fullfart utkjøringer, men ingen skade verken på fører eller kartleser. Men tvilsomt om noen av dem får bilene sine reparert til såkalt Superrally i morgen.

«Vi skal pushe på i morgen, jeg har litt mer å gå på når det gjelder tempo, skal prøve å kjøre fortere, så får vi se hva det holder til. Jeg gleder meg veldig, og vi skal gjøre det beste vi kan,» avslutter Mads smilende.   

Detaljerte resultater finnes på wrc.com. Følg Mads og Jonas på www.madsostberg.no

Foto: Citroën Racing Team