Familiebragden startet allerede i fjor da 20-åringen Simen Vardeberg vant 650-klassen i crosskart – en klasse som har tatt store nivåmessige steg de siste årene.

Lite ante de om hvordan 2013-sesongen ville utarte seg. For lillebror Marius kunne ikke være noe dårligere i 250-klassen. Derfor bestemte han seg for å gjøre rent bord denne sesongen. Fasiten ble gull i Norge og gull i Sverige. Og ikke nok med det, men Marius tok like gjerne med seg gullmedaljen i det nordeuropeiske mesterskapet i crosskart (NEZ).

Lavere budsjett enn mange

Brødrende Vardeberg, som kjører for NAF Motorsport Kongsvinger, er dermed historiske på flere måter. For første gang har to brødre vunnet NM-gull i samme sesong, og for første gang har én fører vunnet alle tre mesterskapene i samme sesong.

- Det er en helt fantastisk følelse. At vi har klart dette med et så lavt budsjett, sier Marius Vardeberg, og viser til at de bruker vesentlig mindre penger enn flere av konkurrentene.

- Vi har akkurat klart oss igjennom sesongen, men det som har hjulpet mest er gode mekanikere og sponsorer, sier 16-åringen med et smil. Han bruker betegnelsen «vi», for han er ikke alene oppe i all suksessen. Den viktigste støttespilleren til Vardeberg-guttene er deres stefar og teamsjef Roy Eriksen.

- Det går med mange timer og mye penger. Men det er dette som er livet og det betyr så utrolig mye hva disse gutta får til. Å se resultatene de oppnår gjør det bare ekstra morsomt for meg å legge ned tid i dette. Det er på mange måter livet, sier stefar Eriksen.

Holdt på i åtte år

Også storebror Simen synes to NM-gull på rad var litt i overkant. I fjor satset han virkelig for gullmedalje. I år kom det mer overraskende på ham. For den regjerende 650- mesteren lå an til en bronsemedalje, og fokuserte på å sikre denne. Men da han til slutt vant hele finaleløpet på Krabyskogen i september, viste det seg at det var nok til at han kunne forsvare det gjeve NM-trofeet fra i fjor.

– Det var overhodet ikke planlagt. Jeg trodde jeg hadde nok med å forsvare NM-bronsen. Det er litt spesielt at vi begge klarte å ta hvert vårt gull i år, innrømmer storebror Vardeberg.

Helt siden 2005 har de stått på i garasjen, også da den eldste broren i familien, Thomas, var med og kjørte litt. En periode var det tre brødre som satset, mens Thomas har valgt å stå på sidelinjen de siste årene.

Til å begynne med var det vanskelig å henge med de beste. Det var krevende å holde følge med konkurrentene som hadde bedre motorer og større budsjetter. Men med trening og erfaring år for år har også Vardeberg-brødrene klart å hamle opp og sette standarden på et crosskartnivå som etterhvert har nådd gigantiske høyder – med blant annet Solberg-brødrenes sønner på startstreken. Og det er nordmennene som er best, ifølge Marius, selv om det selvsagt er stas å kjøre utenfor Norges grenser. NEZ-løpene har gått i Sverige, Finland og Danmark, og har tidligere også blitt kjørt i Latvia og Litauen.

- I finalen i Finland var det i alle fall nordmennene som slo til. Men det er kult å kjøre mot nye og flere konkurrenter, på mange kule baner, forteller Marius. Tar steget opp Nå har han oppnådd det som kan oppnås i crosskart. Men han er likevel sulten på mer.

- Helt siden jeg startet med crosskart, har målet vært å vinne alt som er. Nå har jeg klart det, smiler Marius Vardeberg.

- Hvordan finner du da motivasjon til å fortsette?

- Det gjør jeg ved at jeg får så god hjelp som jeg har fått nå, svarer han umiddelbart. Neste år tar han steget opp i 650-klassen. Forhåpentligvis blir han konkurrent med storebroren dersom han også fortsetter.

- Jeg tror det kommer til å bli artig. Nye utfordringer liker jeg godt! Så kanskje jeg skal prøve å vippe Simen av tronen, sier han. Og storebroren ønsker lillebror hjertelig velkommen i kongeklassen 650, i alle fall om han fortsetter selv også.

- Jeg sa egentlig for en stund siden at dette var min sist sesongen. Jeg har hatt noen planer om et friår, men ettersom det har gått så bra i år, så må jeg revurdere det litt. Det kommer uansett til å bli beinhardt å slå Marius i 650. Han er en utrolig dyktig sjåfør, sier Simen Vardeberg.