Alle NM-klassene var ikke med, så det var rom for å prøve noe nytt. Nyhetene denne gangen var et tre-timers løp kalt «Våler Open». Alle lagene måtte gjøre minst to pit stop for å fylle bensin og bytte fører.
Syv lag følte trang til å prøve. Per Øyvind Seeberg tok pole med sin Porsche 996 foran Ole William Nærsnes i en lignende bil. Nå er ikke startoppstillingen så viktig i en utholdenhetsløp hvor strategi og taktikk spiller en mye større rolle.

Det ble diskutert dekktrykk og depotstrategier, men for de fleste var dette med utholdenhetsløp noe nytt som alle gledet seg til.
Nærsnes tok ledelsen med en gang. Seeberg ble hengende med i hans tempo, og alle kjørte litt nølende til å begynne med. Seeberg var den første som gjorde pit stop, etter 30 minutter.

– Min dekk ble altfor varme, så vi trengte å lette litt på dekktrykket for at de skulle holde hele løpet, sier Seeberg som også benyttet anledningen til å overlate rattet til Birger Gundersen.

De fleste andre lagene ventet i en time før de kom inn til sin første stopp. Nærsnes overlot rattet til Håvard Kollen. Kollen kjørte imponerende jevnt og raskt, og han holdt unna for Gundersen. Kollen byttet deretter med Steffen-Andre Feet som kjørte bilen i mål som vinner etter 163 runder og tre timer. Seeberg / Gundersen kom på andreplass med 159 runder. Per Støldal / Kjetil Bolneset kom tredjeplass sammenlagt med 155 runder og vant klasse 2. Erik Dobloug / Arne Berg vant klasse 1.

Alle førerne var svært fornøyde og alle ønsket seg flere løp av denne typen neste sesong, eller gjerne neste helg, sa noen. Bemerkelsesverdig var det at ingen brøt løpet, ingen hadde heller behov for tauing, derfor var det heller ikke behov for sikkerhetsbil ute på banen ene neste gang. Det er svært uvanlig for et langløp.

NM/NC

Rent kjøre og publikumsmessig var utvilsomt heatene med Formula Basic de absolutt beste under helgen, som så mange ganger før. I det første løpet så vi en kamp mellom mesterskapsleder Alf Marius Loe Sandberg, årets stjerneskudd Oliver Andersen og Dennis Moen, som har gjort et comeback. Disse tre vekslet i tet og publikum sto på tærne. Dessverre endte Oliver i sandkassen og Alf Marius hadde problemer med motoren.

Moen kunne vinne ganske enkelt til slutt, før fjorårets mester Theodor Olsen, som gjorde et midlertidig comeback i en lånt bil. Lars Solheim kom på tredje.
I det andre løpet var det den samme kampen igjen med mange forbikjøringer. Men Oliver havnet utenfor banen igjen. Alf Marius tok en tur gjennom en sandfelle. Han fylte sidepodsen med mye sand, som han deretter spredte ut i løpet av et par runder! Moen gikk seirende ut av kampen igjen, foran Thea og Theodor Olsen.

Bjørn Tvedt tok ledelsen fra pole og vant det første løpet i GT3 ganske lett foran Ole William Nærsnes og Anders von Essen. Med omvendt startordning slet Tvedt med å komme opp gjennom feltet og måtte ta til takke med fjerdeplass i det andre løpet, som ble vunnet av Eivind Nærsnes foran Arild Riise og Ole Nærsnes. I den tredje løpet var Tvedt tilbake og vant før Nærsnes og Riise.

Per Støldal hadde en perfekt helg da han vant alle tre heatene i GT4. Erik Aksel Busch kom på andreplass i det første løpet og Kåre Andreas Veim kom på tredjeplass. Veim tok andreplass i løpene to og tre før Svein Robert.

I GT5 var tett og jevnt mellom Remi Brenden Ødegård og Trond Brekke hvor Ødegård vant de to første løpene og Brekke tredje. Ådne Kollen tok to tredjeplasser og debutant Paul Norrbotten tok en tredjeplass.
I GT1 tok Joakim Ottersen en trippel seier, men han ble presset hardt av Håvard Lien.

– Det er lenge siden jeg hadde så gøy på racerbanen. Jeg må si at det føles bedre å komme på andreplass etter en flott kamp, ​​enn å defilere til mål som vinner sa Lien som virkelig tok i under helgen.

Frode Alhaug tok en trippel seier i GT2. I begynnelsen av løpet, var det Steffen Andre Feet som startet beste.

– Jeg har en tung bil og dekkene mine trenger et par runder på seg til å bli varme, så jeg var aldri bekymret for utfallet, sier Alhaug. Dagfinn Larsen kom på tredjeplass i den første, mens de andre to tredjeplasser ble tatt av Kurt Støltun.

Porsche Club ble også invitert til å kjøre. Erik Olsen viste at de gamle er eldst, i hvert fall når det kommer til bilen! Han vant begge løpene med sin fine gamle 911 før Harald Rostrup i Cayman. Disse kjørte inn hver sin klasse. Det virkelige vepsebolet var resten av feltet, som alle kjørte i 944-klassen. Arne Petter Meinch Børresen vant klassen i begge heat foran Dan Gøran Lunde og Thomas Vidhøy og han kom også tredje sammenlagt i begge.

Nå blir det en liten sommerferie. Formula Basic og GT kjøre neste løp i Sverige på Kinnekulle Ring når Race Week arrangeres siste helgen i juli.

STCC kjørte nattløp på Mantorp Park torsdag. Det har vi noen nordmenn som kjempet godt. Stein Frederic Akre kjører V8 Thunder Cars. Etter en beskjeden startposisjon, kjørte han inn som fjerdemann i det første løpet, til tross for en spinn. I det andre ble det en tredjeplass. Geir Kristian Svendsen tok en andre og en første plass i Porsche Approved Cup. Thomas Solberg slet med festet. I det første måtte han bryte med punktering og i andre, kom han på sjetteplass i Approved. Det var en 10. og en 8. plass for Kevin Aabol i STCC.