. Løpet, som er en runde i det tyske mesterskapet, ga duoen anledning til å få nyttig asfalttrening mot tyske asfaltspesialister før neste VM runde, Rally Korsika.

Mads har følgende kommentarer:

«Vi reiste til løpet med konkrete planer om å trene på flere momenter for å forbedre asfalt-teknikken, og det synes jeg vi fikk veldig bra uttelling på. Det er mentalt mye enklere å trene på nye ting i løp som ikke teller, enn når det skal kjempes om VM poeng. Det blir alltid litt prøving og feiling når nye ting skal øves inn, og det er ikke så lett når alvoret er der for fullt. Vi er veldig fornøyd med hva vi fikk ut av dette i løpet av helgen.

Løpet kom på med kort varsel, og vi rakk ikke mer enn å få satt sammen et lite, men veldig dyktig team, som løste serviceoppgavene 100%. Vi rakk ikke å studere løypene sånn som vi vanligvis gjør, annet enn at vi fant ut at det var mye rett fram, med mange harde innbremsinger inn mot veldig mange vinkler og veideler. Det passet veldig bra for det trenings-programmet vi hadde lagt opp.

Det passet derimot ikke så veldig bra med den utvekslingen vi har på vår girkasse, som har en toppfart på 178 km. Våre tyske konkurrenter nådde over 200 km på sine biler. Det finnes en girkasse med høyere utveksling til vår bil også, men den har ikke vi tilgjengelig i øyeblikket.  Sånn sett fikk vi ikke utnyttet bilens kapasitet denne gangen, men det hadde ingen betydning for det vi var der for.

Vi hadde teamfolk rundt i løypa som observerte og rapporterte, vi hadde tett dialog underveis. Vi fikk mye ut av det vi jobbet med. Vi tapte mye der det gikk rett fram. Men fikk gjort målinger som viste god progresjon i tid på innbremsinger og fart ut av sving. Dette skal vi ta med videre når vi forbereder oss til Rally Korsika, med mål om å få en konkret utvikling på tempo fra forrige VM runde på asfalt, hvor vi endte på en 6. plass i Rally Tyskland.»

Mads og Ola endte på 2. plass i løpet, som ble vunnet av Fabian Kreim. Christian Riedman ble nummer 3.

Adapta Motorsport hadde med en bil til i løpet. 18 åringen Oscar Solberg, Henning Solbergs sønn, med Patrik Barth som kartleser, stilte til start med Ford Fiesta R2, i klassen for framhjuls drevne biler under 1600 kubikk. Det var Oscars 2. løp på asfalt. Og også for Oscar sin del var det trening og læring som var hovedfokus i løpet.

«Dette var veldig morsomt,» kommenterer Oscar. «Det er viktig å lære seg asfalt så tidlig som mulig. Jeg fikk god veiledning fra teamet underveis, som var ute og observerte. Tidene viste at jeg klarte å gjennomføre det vi trente på. Det var morsomt å konkurrere med den beste tyske føreren i klassen, som har kjørt mer enn 60 asfaltløp, og vi klarte å vinne 5 prøver. Jeg er veldig fornøyd med helgen.»  

Konstantin Keil er føreren som vant Oscars klasse, mens Oscar og Patrik endte på en veldig fin 2. plass.

Foto: Adapta Motorsport

For mer info om Mads og Ola, følg dem på www.madsostberg.no .