Det var spennende å se om de kunne følge opp fjorårs suksessen med å slå alle i WRC2 ,RRC, S2000 og R4 bilene. Da slo de alle unntatt en! Altså en 1 plass i gr N og 2. plass i WRC 2 og 11.plass totalt.

Alt startet perfekt for Anders og Roger. De var igjen i en egen klasse under duellkjøringen på Färjestad travbane i Karlstad. Ikke bare var de overlegne i gr N, men de slo samtlige VM kjørere i WRC 2 med de nye R5, RRC og S2000 biler. Alt lå an til ny suksess. Så kom første nedtur. Fotoceller er ubarmhjertige og det viste seg at gutta dro 0.01 sek for raskt av gåre. Dette merket ikke Anders og Roger, men de har sjekket med inboard og film og  det stemte. Det ble straff med 10 sekunder. Dumt, men ingen krise.

På første etappe torsdag satt gutta en ny god tid, men mente det manglet kraft i motoren. Ikke så rart da Anders hadde lagt «blankingen» til radiator over intercooler før start og glemte å fjerne den. Også ss 3 på Kirkenær gikk greit, men det var noe motorfusk på slutten. På ss 4 var problemene større og bilen gikk på 3 sylindere og det blinket i mange lamper på dashbordet. Anders mister konsentrasjonen og de ender en tur i grøfta men kommer greit opp igjen. De prøver det de kan med å sjekke kontakter og justere blanking for å få rett temperatur på motor. Dermed gikk Kirkenær prøven ok igjen, mens problemet var tilbake for fullt på Finnskogen prøven.

Så var det dagens siste ss i Torsby. Litt fusk i starten, men så gikk bilen rent og de satte en knalltid og slo igjen alle WRC 2 bilene. Med 45 minutters kveldservice håpet teamet å løse problemene. Det viste seg at en plugg var våt og sotete. Så plugger  og coiler ble byttet. Alle ledninger sjekket og bilen gikk rent til Parc Ferme. Alt lå an til en ny knall dag. Til tross for disse problemene ble Anders kalt « The Driver of the day « i rallyradioen.

Dessverre var ikke problemet løst og bilen gikk bare på 3 sylindre hele fredagen. Etter 3 lange prøver var det bare å kaste inn håndkledet da bilen stoppet helt. VM eventyret var over for denne gang.

Sist vi brøt med teknisk problem er 5 år siden. Også da i Swedish Rally og i klar ledelse. Denne bilen har gått utrolig mange løp og har høstet VM og NM gull. Dette var 5. Swedish Rally med akkurat denne bilen.

Nå skal alt sjekkes slik at Anders og Roger er klare til Finnskog Rally om knappe fjorten dager. Også dette er et langt 2 dagers rally med nesten 20 mil fart. Da må alt være 100 %.