Løpet er det eneste i serien som internt i miljøet har fått betegnelsen «mud» (gjørme) som beskrivelse av underlaget. Dagens 8 fartsetapper har vært gjennomført under forhold som lever godt opp til den benevnelsen. Mads og Ola ligger på 7. plass etter at dagens etapper.
 
«Det startet dårlig til morgen i dag,» sier Mads. «Det har ikke vært lagt opp til test for oss før løpet, og innstillingene på bilen bar preg av det. Vi justerte fortløpende etter de først etappene, og etter pausen, midt på dagen, har det ikke vært noe å si på set-up. Vi får allikevel ikke topptider, og har 5. beste tid på siste etappe som dags-beste. Glatt og vanskelig føre er det jeg normalt er aller best på. Da er vi selvsagt ikke fornøyd verken med å ligge på 7. plass, eller med at vi ikke klarer å komme høyere på tempo enn at det holder til 5. raskeste på vår beste etappe. Vi føler at vi gjør en god jobb inne i bilen, har ikke gjort feil som har kostet tid, notene er bra, og vi ser egentlig ikke så mye vi kan rette på. Foran morgendagen skal vi kun fokusere på å være topp forberedt og motivert til å kjøre så fort vi kan på hver etappe gjennom hele dagen. Så satser vi på å kjøre feilfritt, og avansere på det, selv om tempoet realistisk sett ikke vil holde til topp-tider i morgen heller.»
 
Løpet ledes av Sebastian Ogier, foran Ott Tanak med Tierry Neuville på tredje plass.
For detaljerte resultater henvises til www.wrc.com, eller www.madsostberg.no .
 
Rally Wales fortsetter med 8 fartsetapper i morgen. I morgen skal man for første gang i WRC historien kjøre en full dag uten dekkservice. Det blir et nytt stort spenningsmoment, både hva gjelder dekkvalg, man kan ha med 2 i reserve, og når det gjelder å «administrere» dekkslitasjen så de holde hele dagen.
 
Vedlagte bilder kan benyttes fritt, mot kreditering av M-Sport Media.