På den siste av dagens gjennomkjøringsetapper, bare 4 km før mål, var uhellet ute. Mads og Jonas var først blant deltakerne på veien. I en uoversiktlig sving møtte de en stor tømmerbil, som tok hele veien, og en kollisjon var uunngåelig.

«Jeg prøvde å komme unna ved å kjøre av veien, men det var en «bank», eller skråning, på innersiden, så vi kom ikke langt ut. Lastebilen var så stor at den traff oss uansett, på stive hjul. Vi ble skjøvet bakover og nærmest tredd opp skråningen, klistra inni lastebilens plog av en kufanger,» sier Mads etter krasjen. «Både Jonas og jeg fikk noen ordentlige trøkker, men heldigvis kjører vi bil med sikkerhetsbur og 5 punkts belter. Vi hadde ca. 60 til 70 km da det smalt, og i en vanlig bil hadde det nok gått ganske ille. Vi fikk en reservebil og kom gjennom de siste 4 km.»

I etterkant har de både vært undersøkt, og for Mads sin del også vært en tur innom sykehuset. Begge har noen «vondter», men forutsetter at de er tilbake på recce i morgen. Også reserve reccy bilen var involvert i en kollisjon i dag på en annen fartsetappe. Ikke så alvorlig som den Mads og Jonas hadde, men alvorlig nok til at den ikke er kjørbar i morgen. Så det blir gjennomkjøring i vanlig personbil.

«Da skal vi i hvert fall ikke ligge først på veien», avslutter Mads.

Sjåføren av tømmerbilen forklarte at han ikke hadde noe info på at det var rallytrening på veien. Han visste at det var løp til på denne etappen lørdag, men hadde ingen info om at det var trening i dag. Så kan man spørre seg i hvilken grad sikkerhetsopplegget er godt nok ivaretatt fra arrangørens side, når ikke informasjon om dette er publisert lang løypa?