Starten går med en publikumsetappe i sentrum av Barcelona torsdag kveld, og fortsetter med grus-prøver fredag, før asfalten tar over lørdag og søndag.
 
Bilene starter med grusoppsett, og i løpet av 75 minutter fredag kveld, vil 8 mekanikere bygge om bilen til asfalt. Kort beskrevet, så byttes nesten alt, bortsett fra karosseri og motor. Men den største utfordringen ligger nok hos sjåførene, som i løpet av en natt må omstille seg fra gruskjøring til asfalt, og dermed en helt annen kjørestil.
 
Mads Østberg og kartleser Jonas Andersson er allerede i full gang med gjennomkjøring og ser fram til både grus og asfalt:  - Rally Spania er et løp vi liker godt, spesielt grusprøvene på fredag, der har vi alltid kjørt fort. Og det akter vi å gjøre denne gangen også! Vi har en god startposisjon for grusdelen, og et godt resultat der gjør at vi får en god startposisjon for asfalt delen også. Vi hadde bra progresjon i Frankrike, og håper å fortsette samme veien i Spania. Det gjelder å ha god flyt på grusprøvene, ikke bare for å opprettholde god fart, men også for å spare dekkene. På asfalten blir det spennende å se hvordan dekkene holder på den lange prøva som er 5 mil!

Tidsplan
Torsdag 23 oktober
18:08 SS1     Barcelona (3,20km)
 
Fredag 24 oktober
08:33 SS2     Gandesa 1 (7km grus)
08:58 SS3     Pesells 1 (26,59km grus)
10:01 SS4     Terra Alta 1 (35,68km grus/asfalt)
13:54 SS5     Gandesa 2 (7km grus)
14:19 SS6     Pesells 2 (26,59km grus)
15:22 SS7     Terra Alta 2 (35,68km grus)
 
Lørdag 25 oktober
09:08 SS8     Tivissa (3,96km asfalt)
09:51 SS9     Escaladei 1 (50,00km asfalt)
11:14 SS10   Coliedjou 1 (26,48km asfalt)
14:16 SS11   Escaladei 2 (50,00km asfalt)
15:39 SS12   Colidejou 2 (26,48km asfalt)
17:07 SS13   Salou (2,24km asfalt)
 
Søndag 26 oktober
07:30 SS14   La Mussara 1 (20,48km asfalt)
08:20 SS15   Riudecanyes 1 (15,55km asfalt)
10:45 SS16   La Mussara 2 (20,48km asfalt)
12:08 SS17   Riudecanyes 2 PowerStage (15,55km asfalt)