Mads Østberg, som har levert jevnlige pallplasser på alle løse underlag, vil tilføre teamet kapasitet til å utfordre pallplasser og mulige seiere gjennom sesongen.  

Med 1 seier og 14 pallplasser i bagasjen er nordmannen en som jevnlig har bevist hva han kan, helt siden han fikk sitt gjennombrudd bak rattet i en privat Fiesta RS WRC i 2011.    

Han sikret 4. plassen i årets VM, har høyt tempo, og teamet er overbevist om at flere seire er innen rekkevidde. M-sport har plukket ut flere løp hvor nordmannen har kapasitet til å konkurrere om seieren, og har håp om han vil kunne få «The Blue Oval» tilbake på toppen av seierspallen.

Gjennom en overraskende signering av teamet fra Cumbria (nord-vest England), vil Eric Camilli få en sjanse på WRC’s øverste hylle, bak rattet på en topp spesifisert Fiesta RS WRC.  

Den franske sjåføren har kjørt Ford Fiesta R5 i årets WRC2, den nest høyeste klassen i VM, og imponerte umiddelbart med et rått talent bak rattet.

Han har riktignok bare kjørt 10 WRC løp til dags dato, men M-Sport har rykte for å fostre nye talenter, og er topp motivert av det talentet Camilli har vist.

Til tross for begrenset erfaring tror teamet Camilli har det som skal til for å kunne bli en framtidig verdensmester, og har som mål å utvikle talentet hans gjennom 2016 og utover. 

Mads Østberg kommenterer:

“Jeg ser virkelig fram imot sesongen som kommer, og jeg er stolt over å bli ønsket velkommen tilbake til M-Sport. Ford Fiesta RS WRC har vært en viktig del av karrieren min, og det er en god følelse å komme tilbake til et team hvor jeg har hatt mye suksess tidligere.

Rally på løst underlag er mine favoritt-løp, og vi så i år at den nye Fiestaen er veldig konkurransedyktig på grus. Vårt første mål er å finne den rette følelsen med bilen i høyt tempo for så å kunne kjempe om topp plasseringer. Sverige (med en dag med norske etapper) er selvsagt et ordentlig «high-light» for min del, og et løp hvor vi vil være med å kjempe om å vinne. Men jeg tror at vi også kommer til å være veldig konkurransedyktige i mange av de løpene som følger etter.  

Jeg har forandret kjørestil i løpet av de 2 siste årene, så det vil bli interessant å se om det slår ut bra i Fiestaen. Eller om jeg må tilbake til gammel stil? Det blir spennende å se hvor raskt jeg kan tilpasse meg bilbytte, men jeg husker Fiestaen som veldig lettkjørt, og vi hadde alltid gode oppsett, så det kommer nok ikke til å bli veldig dramatisk.    

Jeg føler at jeg har utviklet meg som fører siden sist jeg kjørte Fiestaen, og planen er å fortsette utviklingen neste år. Jeg vil øke speeden ytterligere, jeg vil kjempe om flere pallplasseringer, og jeg tror at seire er mulig. Jeg vil bli raskere, og jeg tror jeg kan klare det uten at det går utover påliteligheten.

Enda en sesong i et topp team var målet for neste år, og jeg vil takke Malcolm (Wilsson) og resten av teamet for at de har tro på meg. Jeg kan ikke komme raskt nok bak rattet på Fiestaen, og hvis det går etter planen vil dette bli et stort år for oss.»

Eric Camilli kommenterer:

«Dette er en fantastisk mulighet for meg, og jeg er ekstremt stolt over å være en del av  M-Sport teamet i 2016. Jeg kan ikke vente med å komme i gang. Vi vil ha vår første test denne uken, og jeg ser virkelig fram til å bli kjent med team og bil.

Jeg har bare deltatt i noen få WRC løp, så jeg kjenner at jeg er ekstremt heldig som har fått denne muligheten. Malcolm er en så stor del av WRC, så å få hans tillit betyr virkelig mye; det er veldig spesielt for meg.

Første mål for sesongen er å forstå hvilket nivå som trengs for å konkurrere i en WRC bil, gjennom å lære Fiestaen å kjenne. Jeg vet at den er rask, raskere enn noe jeg har kjørt før. Jeg må ta ett skritt av gangen, og jobbe hardt på alle områder for å oppnå det som trengs for å bli en verdensklasse-sjåfør.

Jeg skal gjøre mitt beste, men jeg vet at jeg ikke kan legge for stort press på meg selv i starten. Jeg er motivert, men jeg forstår at alle må starte et sted, og jeg vil trenge tid for å bli konkurransedyktig på det høyeste nivået.

Dette er virkelig en fantastisk mulighet, og en stor takk til Malcolm og hele teamet. Alle har tatt godt imot meg. Jeg ønsker å gjøre dem stolte ved å utvikle mine ferdigheter som fabrikk-kjører.»

Team sjef Malcolm Wilson kommenterer:

«Med Mads og Eric mener jeg vi har et veldig bra team i 2016. Mads har bevist at han er en jevnlig pallplass kandidat, og er stabilt blant de raskeste førerne i WRC. Når det gjelder Eric så kan jeg helt ærlig ikke huske sist jeg ble så begeistret over en ny fører.

Vi vet hva Mads er kapabel til, og jeg tror han har evnen til å få M-Sport og Ford tilbake på toppen av seierspallen neste år. Det er flere løp hvor han kan kjempe om seieren, og det må bli målet vårt for sesongen som kommer.

Erics WRC erfaring er begrenset, men helt ærlig tror jeg han har det som skal til for å bli en framtidig mester. Han har allerede bevist hvor raskt han har tilpasset seg nye biler og nye løp, og jeg tror han vil vise rask progresjon.

Det ligger mange tanker bak signeringen av disse to førerne, og jeg tror at vi har en spennende sesong foran oss. Teamet er mer motivert enn noen gang, og alle ser fram til å finne ut hvilken suksess våre nye signeringer kan gi oss.»