Løpet var et typisk «rally racing» løp; 8 fartsetapper på til sammen 65 km, svært raske veier, 30% asfalt, veldig publikumsvennlig og med god tilgang til publikumsområder. Mads og Ola brukte 32:58,2. på de 65 km’erne.

I utgangspunktet var det et spennende konkurranseelement at den svenske topp-føreren Per Gunnar «PG» Andersson var påmeldt med Skoda Fabia WRC, forrige generasjons WRC bil. Den gamle WRC klassen hadde 2 liters motor, elektroniske differ og elektronisk gir skift. Klassen ble avløst av nye og mindre kostbare WRC biler i 2011 med 1,6 liters motorer og mindre elektronikk. I nasjonale mesterskap er ikke de nye WRC bilene lovlige, R5 klassen er den «største». R5 bilene som bl.a. Mads kjører har vesentlig mindre krefter, dårligere akselerasjon, lavere toppfart, mye mindre hjelp av elektronikk, men 5 års utvikling på chassis og understell. Hvordan det ville slå ut med topp-førere bak rattet i begge biltyper var sett fram til med spenning.

De 4 første etappene var superraske, men ikke veldig teknisk vanskelige. Bortsett fra at man selvsagt skal ha teknikken i orden for å håndtere biler i opp mot 200 km/t på bygdeveier, som svinger seg mellom jorder og gårdstun. PG tok ledelsen på den første etappen på 5,5 km, 4, 2 sekunder foran Mads, som ble tett fulgt av Anders Grøndal og Eyvind Brynildsen.  På den neste etappen på 7,4 km., med litt større vanskelighetsgrad, knappet Mads ned tidstapet til PG på etappen til 0,7 sekunder. På SS3, som var samme etappe som SS1, ga Mads bort 2,7 sekunder. Utviklingen i tempo tilsa at SS4, som var tilsvarende SS2, kunne blir første etappen hvor «ny R5» slår «gammel WRC». Det ble det også, men dessverre ikke sånn man håpet. PG gjorde en feil, snurret i kontakt med en halmballe, som var lagt ut som sjikane, og røk en drivaksel. Mads var derfor 40 sekunder raskere på etappen, og PG måtte dessverre bryte. Kampen «ny R5» mot «gammel WRC», som kunne utviklet seg til en veldig spennende kamp fra SS5 til SS8, som var teknisk sett noe vanskeligere, ble dessverre avblåst der og da.

Løpet viste at det er høy standard innen toppen av norsk Rally. Eyvind Brynildsen og Anders Grøndal, som ble henholdsvis nummer 2 og 3 i løpet, med identiske biler som Mads, hang veldig godt på Mads’ tempo de 4 første etappene. Mads avgjorde i realiteten løpet på SS5, løpets lengste. Mens det mellom Eyvind og Anders kun skilte 0,9 sekunder etter SS5. Som Eyvind avgjorde i sin favør på de 3 siste etappene, spesielt på SS7, hvor han tok 5,4 sekunder fra Anders.   

«Vi har det veldig morsomt når vi kjører NM», sier Mads i en kommentar. «Veldig bra arrangementer, mye publikum, vi blir godt mottatt og jeg trives ekstremt bra med Fiesta R5’en. Jeg skulle ønske fighten med PG kunne vart løpet ut. Det hadde vært veldig utfordrende å møte en gammel WRC, som på papiret er helt overlegen R5’en, på litt mer teknisk utfordrende vei enn det vi hadde på de 4 første etappene. Håper vi får muligheten til å teste det en annen gang. Ellers er vi fornøyd med løpet, selv om vi ikke fikk forberedt oss 100% som vi pleier denne gangen, fordi Ola var opptatt i begravelse på fredag formiddag, under gjennomkjøringen. Vi fikk selvsagt kjørt gjennom, men i siste liten, og det ble liten tid til kvalitetssikring. Jeg merket det på notene noen steder, men ikke mer enn at vi hadde full kontroll på det vi gjorde. Så er det veldig bra trening i.f.t. VM å kjøre først på veien å «cleane», med 2 gode førere bak meg, som gjør at man må være skjerpet hele tiden. Jeg håper å få med meg ett løp til i NM i løpet av sesongen,» avslutter han.

Eyvind Brynildsen, som også kjører for Adapta Motorsport, har følgende kommentar: «Jeg er veldig fornøyd med dagen. Bortsett fra SS5, jeg tapte mer enn halvparten av det jeg tapte til Mads på den etappen. Vi har fin progresjon, og ser at de oppgavene vi jobber med gir resultat. Vi jobber 100% motivert for å få til et større og bedre program internasjonalt, og vi får bra svar når vi gjør det bra med den sterke konkurransen som er i NM løpene nå. Det er veldig viktig å ha med seg på veien videre.»

Foto: Stig Ringsbu /www.thenorwegianstig.com