WRC 2-klassen blir stadig mer populær og deltager antallet stiger fra løp til løp. Det er først og fremst R5 biler det er flest av da disse har en fornuftig pris. Det har også blitt et høyt nivå på førere og kartlesere.

For Anders og kartleser Roger Eilertsen var hovedmålet i Rally Finland å hente erfaring. Etter et trøblete og  brutt løp i Rally Portugal hadde gutta egentlig ikke kjørt full fart på noter siden Rally Sørland i april. Det var derfor viktig å få mest mulig mil i Finland. Teamet valgte derfor et sikkert oppsett med høy bakkeklaring slik at bilen klarer alle landinger etter lange og høye hopp. Men det rammer kjøreegenskapene på bilen. Men teamet ønsket ikke et nytt brutt løp.

På torsdag la gutta seg greit inn på en 10.plass. Fredagen var lang med hele 9 fartsetapper uten service, så her var det viktig å bruke hodet. Det gjorde Anders og Roger og de avanserte til en 7.plass. På lørdag kjørte gutta seg opp til en 6.plass. Før de to siste farteetappene var det i prinsipp ingen som de kunne ta igjen foran seg og heller ingen som kunne ta de igjen bakfra forutsatt at det ikke skjedde uhell. Men eter løpet ble den regjerende junior-verdensmesteren Stephane Lefebvre utelukket. Dermed ble det 5. plass på Grøndal/Eilertsen.

Så gutta kjørte inn til en absolutt godkjent 5.plass i teamets Citroën DS 3 R5 bil. De ble kun slått av to R5 fabrikksbiler, to RRC biler slik at de ble nestbeste private R5 i Rally Finland. Dette gav 10 verdifulle VM poeng og har nå kjørt inn VM poeng i Rally Sweden og Finland. 

Foto: Benjamin Ward