Så målet var å stå på podiet igjen i seriens lengste løp som går over 3 timer.

Helgen startet med trening i sprutende regn på fredag. Litt ut i treningen kom det en hagl storm så banen ble virkelig glatt. Treningen gikk veldig bra for Aleksander.

På lørdag var det strålende vær og både Aleksander og team kompis James Birch satte raske tider under treningen. Litt senere på dagen var det kvalifisering og det er summen av begge sjåførers raskeste runde som gir startposisjon. De endte på 10 startspor. 

På søndag var det igjen kraftig regnvær og teamet valgte Aleksander til å starte da han er rask på regn. Etter 8 runder hadde han kjørt seg opp til 5. plass da sikkerhetsbilen kom ut. Aleksander kjørte inn i depoet og James overtok kjøringen. Sikkerhetsbilen lå fortsatt ute og etter 9 runder tok teamet inn James for å bytte til tørrværsdekk (slicks). Aleksander måtte ut igjen fordi han er raskest på våt bane med slicks. Aleksander kjørte seg opp til 2. plass og kjørte 3 sekunder raskere enn konkurrentene så nå var spenningen i teamet stor. Men da Aleksander skulle passere en bil med en runde var uhellet ute. Bilene kom borti hverandre noe som resulterte i punktering på høyre framhjul. Aleksander måtte inn i depoet for nytt dekk.

Aleksander kom ut igjen på 11. plass. Men flere av bilene foran hadde ikke vært inne for sine obligatoriske depot stopp. Når det var igjen 1 time og 15 minutter overtok James og han skulle kjøre resten av løpet. Mot slutten av løpet lå James på 5. plass, men i det han skulle bremse ned for å gå inn i en sving kom en bil bakfra og kjørte kraftig inn i James. Bilen snurret av banen, men heldigvis er det store avkjøringssoner på Silverstone. Helgen endte med  en 8. plass.

Nå er det bare å forberede seg på neste løp som går på Spa Francorchamps midt i juli.

Aleksander Schjerpen – #43 Ginetta G55 GT4:

“We came to Silverstone pretty well prepared so we had high hopes at the beginning of the weekend. It was a bit of a struggle with the weather to find the right setup. We qualified 10th in the middle of the pack which was Ok. I was starting the race and had a really good start. We were running fifth at the end of my stint when I went into the pits during the Safety Car. James did a short stint then during the safety car before I went back out on slicks just before the race went green again. Unfortunately I touched with another car when I was passing a back marker that destroyed the rest of the race for us. We were running for a podium but I had to go into the pits to fix the bonnet and the puncture. It was a shame really. All in all I had a really good weekend. My times were good and James did a really good job. The strategy was really good so hopefully we can bring that pace to Spa-Francorchamps.

Nathan Freke – Team Principal:

“The weekend got off to a good start in practice, we got the car dialed in pretty quickly. We started the race in tenth and got off to a great start. Aleksander did a great job climbing up to fifth just before we pitted when the Safety Car came out. Just before the Safety Car came in we made a last minute call to put Aleksander back in the car on slicks which turned out to be a bit of a master stroke really as it gave us the potential to move into second. From there we had some contact, which dropped us down the order a bit, and we ended up finishing eighth. Overall a strong result but not the reward we deserved for some good strategy calls and a good drive from both James and Aleksander.”