Da er andre runde i årets NM gjennomført, og selv om dette var en bane som utvilsomt gav en stor fordel til de motorsterke Porschene, klarte Bjørn å berge hjem en seier, en 2. plass og en 4. plass. Han leder fremdeles NM sammenlagt, men tapte ett par poeng til nærmeste konkurrent.

- Jeg visste på forhånd at vi ville få problemer med å holde følge med Porschene, da de har nær 100hk mer enn Seaten. På Rudskogen er nettopp motoreffekt svært viktig da banen har flere lange rettstrekker, og mange langsomme svinger hvor du trenger kraften for å komme fort opp i fart igjen. Til tross for dette klarte jeg å sette beste tid i kvalet, og det viste seg også at dette ble helgens raskeste rundetid i GT3 klassen, forteller Bjørn.

Men til tross for pole position hadde han ingen fordel av det i starten. Bjørn fikk en veldig god start, men alle 3 Porschene i feltet passerte lett før første sving. Før finalen hadde det regnet kraftig, men det var smått begynt å tørke litt da Bjørn kjørte utpå.

-Vi valgte å sette på ett sett med gamle og harde regndekk i tilfelle det skulle tørke helt opp. Og det viste seg å være rette valget. Vi slet mye de første rundene da disse dekkene var svært dårlige på vått føre, men da det begynte å tørke opp kom grepet. Jeg kjempet meg oppover i feltet og krysset mållinjen først, over 8 sekunder foran nr. 2, og med overlegen bestetid i finalen. Veldig fornøyd med dette, sier Bjørn.

Pga det nye løpsoppsettet måtte teamet starte den andre finalen som nr 6, med 3 Porscher foran seg. Bjørn fikk en god start, og kom seg ut som nr 5. Han tok opp jakten på de foran, og kom seg fort opp på 2. Men det holdt på å gå helt galt da en av Porschene prøvde seg på en litt for optimistisk forbikjøring, og dundret inn i bakhjulet til Bjørn og sendte han sidelengs av banen. Han klarte å rette opp bilen og holde seg på rett spor, han var heldig å tapte ingen plasseringer på dette. Bjørn kom seg fort opp i hekken på lederen av løpet, men selv om han var raskere hadde ikke Bjørn sjans til å komme forbi. Dermed måtte han se seg slått av Per Øyvind Seeberg i en Porsche 996, som tok sin andre seier for sesongen.

-I den 3. finalen skulle jeg da starte som nr 5, og dette ble nok en reptisjon av de foregående finalene. Porschene bare akselererte fra meg, og jeg kom meg ut som nr 6. Pushet så hardt jeg kunne og kom meg opp på 4. plass, men det da var det 3 Porscher foran meg. I de svingete partiene var jeg helt oppi og dyttet dem, men så snart vi kom til langsider og forbikjøringsmuligheter stakk de med 100 meter. Svært frustrerende å vite at jeg er raskere enn de tre foran, men har ingen mulighet til å komme forbi pga underlegen motorkraft. Ble altså nr 4 i den siste finalen.

Totalt sett er temaet fornøyd med resultatene med tanke på forutsetningene, og de hadde forventet å slite på denne banen. Det største problemet er at halvparten av løpene i årets sesong skal foregå på nettopp Rudskogen, og Bjørn er redd for at NM-tittelen kan henge i en tynn tråd dersom han ikke får gjort noe med motoreffekten i Seaten.

-Budsjettet er veldig tight i år, men vi skal jobbe hardt med å finne en løsning for å kunne gi Porschene mer konkurranse, avslutter Bjørn

Neste runde er om mindre enn to uker, og turen går tilbake til Rudskogen 20.-22. Juni.