Det første rådet fra Anette før hun går løs på spørsmålene til Cecilie, er å ikke overkomplisere det. Bare sett deg i bilen, trykk på startknappen og kjør avgårde. Du blir raskt kjent med bilen din, hvor langt du kommer og hvordan du lader.

Eventyreren får svar av elbileksperten:

– Hvor mye vil det redusere fremdriften, altså batterikapasiteten å laste bilen full med sommermoro som sykler, klatreutstyr, telt, ski og kajakk? 

– Å pakke bilen stappfull utgjør i det store og det hele ikke så mye sammenlignet med bilens totalvekt. Derimot øker forbruket så fort du putter noe på taket, men det har mest med at du øker luftmotstanden. Vi har gjort et helt enkelt eksperiment som viste at forbruket med takboks øker med rundt 10 prosent.

blobid1.jpg

KLAR FOR NORGESFERIE: Eventyreren har kjøpt seg ny elbil og skal på tur med familien.

– Er det viktig å alltid topplade? Svekker man batteriet på sikt om en driver å klattelader her og der? 

– Det gjør ikke noe å hurtiglade litt her og der. Vårt råd er alltid å lade når du stopper, ikke stoppe for å lade. Det betyr at hvis du vet at du må hurtiglade for å komme frem, er det like greit å plugge i når du uansett stopper for en ispause eller mens du strekker på beina, selv om det bare er i et kvarter.  

Du trenger absolutt ikke alltid å topplade, heller tvert imot. Hurtiglading og spesielt å lade til 100 prosent sliter ut batteriet på sikt. 

Det beste for vedlikehold av batteriet er å lade til 100 prosent et sted du lader med lav effekt, som hjemme eller i et parkeringshus. Det er også mer tidseffektivt og økonomisk å hovedsakelig lade hjemme eller på ladere med lav effekt når du sover eller går på dagstur.  

Lad heller kun det du trenger eller maks til 80 prosent på hurtigladeren. Etter 80 prosent reduserer alle elbiler effekten du lader med. Du bruker unødvendig tid og penger på å lade til 100 prosent på en hurtiglader.  

– Kan man forvente lange ladekøer i sommer? 

– Du kan nok oppleve ladekøer, spesielt på tider av døgnet der “alle” flytter på seg. Typisk ettermiddagen (alle vil frem innen middag) og selv på sommeren er søndag ettermiddag en hektisk dag. Hvis du kan ville jeg styrt unna de stedene som er typiske knutepunkt. Stoppe heller ett stopp før eller etter. 

Forbered deg mentalt på å ikke la kø irritere deg, for det er lite du kan gjøre med det. Ofte går det raskere enn du tror. Så senk skuldrene og bruk tiden på å strekke på bena eller ta ut badmintonrekkerten.  

DSC_5700-800px.jpg

HENGEKØYA ER PAKKET: Familien slapper av og nyter naturen der de ønsker med hengekøyetelt og primus. 

– Passer alle ladestasjoner til alle elbiler?

– Det finnes to typer hurtiglade-standarder, akkurat som det finnes bensin og diesel. Den ene heter CCS, og den andre kalles CHAdeMo. Din bil, Peugeot e-2008 lader med CCS. De aller fleste stasjonene er utstyrt med begge typene, så du velger bare den som passer for din bil. Kablene er ofte markert med en tegning som viser forskjellen mellom de to. Du kan fysisk ikke lade med feil kabel, for den vil ikke passe i ladeluken. 

Hovedregelen er at kun en elbil kan lade om gangen, selv om de bruker hver sin ladekabel. De fleste lynladere (ladere som gir over 150 kW) kan være utstyrt med kun CCS-kabel.   

Det finnes en ladetype til det er verdt å vite om, og den kalles type 2. Det er også kalt normallading eller saktelading, og er lading ved lavere effekt – gjerne over natten eller et sted du står i 3-4 timer.  

– Finnes det oppdatert informasjon over alle ladestasjonene? 

– Det finnes mange apper i App store som gir deg oversikt over laderne, både hurtigladere og type 2-ladere. Appen Ladestasjoner fra Fjordkraft gir deg en enkel oversikt over alle ladestasjonene, uansett ladeoperatør. Du kan også sjekke ladeoperatørenes egen app, hvor du også kan starte og stoppe lading i appen. 

Cecilie Skog og barna.jpg

EVENTYRKLARE: Barna har tegnet egen kjøreplan, med stopp og opplevelser langs veien.

– Hvor mye tapper det batteriet å kjøre i motbakke, vi skal over et par fjelloverganger i sommer, må jeg forvente at batteriet tapper seg vesentlig raskere?

– Vær, topografi og kjørestil er blant de største forbrukstyvene. Så regner det, er mye oppoverbakke og du gasser og bremser aggressivt når du kjører, spiser det batteri. Hvor mye strøm du bruker vil være avhengig av bakkene, men opp må du uansett. 

Husk at rekkeviddemåleren i bilen din peker tilbake på strekningen du har lagt bak deg. Hvis den har vært ganske flat og i lavere hastighet, og du plutselig skal over en fjellovergang og så på motorveien, er det lurt å bare ta en rask titt på hvor mye rekkevidde du har igjen før du eventuelt begynner en lang klatring. Kan selvsagt også ta med at lange utforbakker etter fjellovergangen vil regenerere og gi strøm på batteriet, dog ikke like mye som tappes ved tunge klatringer.

Lag egen kjøreplan med barna og les mer om hvordan Cecilie og familien planla elbileventyret sammen.