Under nettmøtet har vi åpnet for at alle kan stille våre eksperter spørsmål, medlemmer og ikke-medlemmer. Vi har nå fått en mengde gode spørsmål og har besvart mange av dem. Hvis ikke ditt spørsmål er besvart, kan det hende at vi har svart på spørsmål med tilsvarende problemstilling fra en annen.

Vi har også silt ut spørsmål etter relevans, og derfor ikke besvart absolutt alle.

Disse ekspertene har svart på spørsmålene:

  • Jens Christian Riege, advokat
  • Silje Meek, advokat
  • Isabel Andersen Mougios, advokatfullmektig
  • Kristiane B. F. Solvin, juridisk konsulent
  • Audun Bergerud, teknisk konsulent
  • Tom Andre Nilsen, teknisk konsulent

Spørsmål og svar fra nettmøtet: 

• Ny bil og understellsbehandling

Er i ferd med å kjøpe helt ny bil. Bør den få en fullstendig understellsbehandling når jeg overtar den og med hvilken type? Hvordan er FLUID FILM? Er det foretatt noen tester av de ulike typene av behandling? Man vil jo gjerne at bilen skal vare så lenge som mulig. Finnes det en egen test av biler som ivaretar pensjonistenes ulike krav? De endrer seg jo når man kommer opp i årene. Hvorfor er det ikke et utslagbart håndtak i dørstolpene, som kunne gjøre det lettere å komme inn og ut av bilene, når man blir litt stiv i leddene? Hvor er det blitt av reservehjulet i nye biler?

Hilsen Per Magne

Hei!

For å ta vare på bilen over tid er det fornuftig å foreta en understellsbehandling, men vi kjenner ikke til noen grundige tester av dette. Således er det vanskelig å gi noen konkrete råd om spesifikke midler.

Ut fra det som vi kjenner til er det ikke en egen test av biler som skal ivareta pensjonisters ulike behov/krav, men vi prøver i våre biltester å ivareta de fleste behov.

Vi kjenner ikke til hvorfor det ikke er ekstra håndtak i dørstolpene, men vil anta at det er et estetisk og kostnadsspørsmål. Vi kjenner til at det i noen varebiler finnes ekstra håndtak som en del av innredningen til dørstolpene, men er usikker om det er noe som kan skaffes til alle biler.

I utgangspunktet sluttet fabrikantene med reservehjulet for å spare vekt/kostnader. For å ha en nødløsning ved punktering erstattes reservehjulet med en kompressor og skumflaske.

Hilsen NAF Advokat

 

• Garanti og reklamasjon

Jeg har en bobil mod.2011 som jeg kjøpte i 2013. Kjøleskapet i bobilen har sluttet og virke. Det ser ut til at det er kjøleaggregatet som må byttes. (kostnad ca. 7000 for bytte) Er det mulig at jeg kan få dette på gjort på garanti/reklamasjon? Tenker da på at jeg kjøpte bilen i 2013 og mener at jeg har 5 års reklamasjon. Eller er det slik at førstegangs registrering gjelder, altså 2011.

Hilsen Sveinung

Hei

Etter forbrukerkjøpsloven kan du reklamere på mangler i fem år fra da du kjøpte bobilen av din selger. Dette innebærer at du har rett til å reklamere på mangler i fem år fra du kjøpte bilen i 2013. Dersom du ikke har gjort det allerede anbefaler vi at du fremmer en skriftlig reklamasjon til selger der du ber om at feilen utbedres. Når det gjelder selve feilen ved kjøleskapet er det dessverre vanskelig å si noe konkret om dette vil utgjøre en kjøpsrettslig mangel som gir grunnlag for et krav overfor selger uten mer informasjon om feilen.

Hilsen NAF Advokat

 

• Bremseskjold

Er det påbudt med bremseskjold? Ja, eller nei!

Hilsen Trygve

Nei!

Hilsen NAF Advokat

 

• Kaskoskade

Vår bil, VW Tiguan, ble påkjørt den 12.02.2016 mens den stod parkert på jobben. Frontfangeren ble trykt inn, og det var følgeskader på ca 20.000 kr. Vi fant ikke ut hvem som hadde gjort dette, så vi måtte dekke skaden selv (kasko - egenandel). Skadeverkstedet gjorde jobben, og vi var fornøyd med arbeidet. 
I dag, 17. oktober 2016 hadde vi bilen inne på service på merkeverksted. Der ble det avdekket at tåkelyspæra på høyre side er slått skeiv (den sitter i frontfangeren), dermed er lysbildet feil, og verkstedet mener dette er en følge av skaden i februar. I følge merkeverkstedet må hele lykta skiftes. Vi synes det er urimelig at vi selv må dekke dette. Dette burde vært oppdaget av skadeverkstedet i vinter. Vi har ikke kunnet se dette selv, og det ble ikke oppdaget før merkeverkstedet foretok lyskontroll. 
Har vi en god sak overfor skadeverkstedet?

Hilsen Roy

Hei!

Dersom merkeverkstedet bekrefter at feilen skyldes skaden i februar, kan det være grunnlag for å fremme et krav til forsikringsselskapet. Jeg anbefaler at du tar kontakt med ditt forsikringsselskap vedrørende dette.

Hilsen NAF Advokat

 

• DAB- dekning

Registrering av manglende dekning er et bra tiltak. Jeg bor i Troms og vil gjerne bidra. Jeg har hatt DAB+ i bil i mer enn3 år. Jeg savner å kunne legge inn informasjon om kanal. NRK vurderer jeg har ca. 90% dekning der jeg kjører. P4, Radio Norge, P7 med flere har for det meste dekning i byer og større tettsteder. 
Tilgang til flere kanaler er jo et vesentlig poeng med DAB. Jeg har nettopp kjørt Sørreisa - Trondheim - Sørreisa. I nær sagt alt av tunneler på strekningen (og det er mange, ca 30 vil jeg tro) er DAB helt fraværende pr. i dag. Men, hvorfor ønsker ikke NAF å kunne registrere hvilke radiokanaler som ikke har dekning.... 
😎

Hilsen Frank

Hei!

Så fint at du vil bidra. Registrer gjerne manglende DAB-dekning her!

Hilsen NAF Advokat

 

• Utenlandskregistrert kjøretøy

Dette er kanskje litt på kanten. Jeg ser hver dag biler som kjører permanent her i landet på polske, litauiske, rumenske og andre utenlandske skilter. Er det slutt på at de må omregistrere bilene når de bor permanent her i landet? Jeg ser varebiler med norsk reklame og brikke til bomringen, men med utenlandske skilter. Betaler disse norsk veiavgift slik som vi gjør? Er det virkelig mulig å få brikke til bomringen til utenlandskregistrerte biler?

Hilsen Lars Erik 

Hei!

Dersom man er registrert bosatt i utlandet, kan man benytte utenlandskregistrert kjøretøy i inntil ett år uten å søke om kjøretillatelse. Det gjelder krav til dokumentasjon av oppholdets lengde. Dersom oppholdet varer i inntil to år, må man søke om kjøretillatelse for det andre året. Det kan også søkes om kjøretillatelse i andre spesielle tilfeller. Ved slik midlertidig bruk betales det ikke årsavgift som for norske biler. De ulike bomselskapene har forskjellige metoder for betaling. Noen selskaper tilbyr bombrikker også til utenlandske biler. Alternativt kan de forhåndsbetale for bompasseringer, eller bli fakturert i etterkant.

Hilsen NAF Advokat

 

• DAB i bil

Vi har en Mini 09 modell og V70 08 modell. Begge bilene har gått lite, og er i topp stand. Det leveres ikke DAB-radioer til disse, og tilgjengelige adapter passer ikke til de. Hva skal vi gjøre for å ha radio i bilene når FM stenges? NAF mener vel ikke at bilene må kjøres uten radio?

Hilsen Stein

Hei!

Dette høres litt underlig ut da det finnes utallige typer adaptere fra skjulte løsninger til mer synlige løsninger med egen skjerm. Ut fra det vi kjenner til så burde ett av disse adapterne være mulig å montere i din bil. Ikke alle bilmerkene har originale ettermonterbare DAB løsninger eller at kostnaden ved en slik ombygging er så stor at det ikke lønner seg. Ett annet alternativ er å skifte ut hele radioenheten.

Hilsen NAF Advokat

 

• VW-saken

Jeg har en Golf som VW har jukset med utslipps-målinger. Jeg har gjort flere henvendelser til Sulland, men får stadig nye tidsestimat om når motor skal oppgraderes. Vet dere noe om dette, og er det reist krav om erstatning fra VW i Europa / Norge?

Hilsen Øyvind

Hei!

Volkswagen har begynt å utbedre 2,0 liter-motorene, men dette har vist seg å ta lang tid, og lengre tid enn det som var forventet.  Vi har full forståelse for at dette oppleves frustrerende. NAF har stadig kontakt med importør og følger med på utviklingen, men enn så lenge avventes utfallet av utbedringene. Vi er også i kontakt med våre søsterorganisasjoner i Europa om denne saken, og etter det vi erfarer er situasjonen den samme også i våre naboland.

Hilsen NAF Advokat

 

• Piggdekk

Hva er maks antall pigger i vinterdekk for SUV og personbil?

Hilsen Bjørn

Hei!

Antall pigger som er tillatt er: på dekk inntil 13`` er 90 pigger, 14`` og 15`` er 110 pigger 16`` og større er 130 pigger. Ref. kjøretøyforskriften.

Hilsen NAF Advokat

 

• Verkstedreparasjoner

Dersom jeg får utført service på bilen min, f.eks. bytte av multireim(er), kommer denne ofte med en garanti. Er verkstedet forpliktet til å sjekke andre vitale komponenter knyttet til denne, i samme slengen? F.eks. løpehjul, frihjul dynamo og reimstrammer.
Dersom dette ikke gjøres, og la oss si at et løpehjul låser seg kort tid etter - som fører til at reimen ryker. Kan dette da gå på garantien? Eller vil garantien "kun" gjelde slitestyrken i gummien på reima?
Jeg vil mene at å overse andre komponenter er slurvete. Og jeg ville forvente at et verksted sjekker slike ting i samme slengen. Er det vanlig praksis? Har jeg for høye forventninger til verksteder? 

Hilsen Tord 

Hei!

Dette er litt avhengig av hva som er avtalt med verkstedet, men i utgangspunktet skal verkstedet sjekke tilhørende komponenter som har helt klar tilknytning til komponentene som blir skiftet.

Eventuelle havari i ettertid på komponenter som har tilknytning til eksempelvis multireimen kan være reklamasjonsberettiget, men må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Hilsen NAF Advokat

 

• Glødeplugger

Jeg har en Mercedes-Benz A 180 CDI 2008 mod. Når jeg starter og kjører lyser glødelampen i ca.1og1/2min.før den slukker.  Når motoren er varm, fungerer det normalt. Kontaktet merkeverksted, de sier at jeg bør skifte alle glødepluggene til en pris til kr.7000, inkl. arb. og deler.

Hilsen Hans Petter

Hei!

Dette høres litt spesielt ut, men her må det foretas utmåling.

Dersom bilen starter normalt i kulde tyder det ikke på at alle glødepluggene er defekte.

Hilsen NAF Advokat

 

• Biodiesel, kan jeg bruke det?

1. Har en ny Nissan Qashqai 1,6 D 4WD. Kan jeg bruke diesel som har mer innblandet biodiesel enn vanlig uten at jeg får trouble med partikkelfiltret?
2. Det finnes et stoff som heter 984 microflex som kan blandes i dieselen, anbefales dere dette stoffet?

Hilsen Sverre

Hei!

Du bør forhold deg til det som produsenten av din bil anbefaler.

Bruk av 984 microflex eller lignende rensemiddel har normalt ingen bivirkninger.

Hilsen NAF Advokat

 

• Reklamasjon utstyrsnivå

Kjøpte brukt, usett hos MB-forhandler, 2010 modell MB E350 CDI kunngjort som 4Matic Avantgarde. Dersom det likevel ikke er en Avantgarde (påkostet modell) slik opplyst, men en standard utgave, kan jeg da forlange kjøpet hevet eller forlange tilbakebetalt deler av kjøpesummen? Det gjenstår 5 måneder av bruktbilgarantien. Bilen ble levert hjem til meg ettersom forhandler/selger befinner seg 50 mil unna.

Hilsen Ole

Hei!

Dersom det skulle vise seg at bilen ikke har det annonserte utstyrsnivået, vil det være grunnlag for å rette et krav mot forhandler. Kravet vil avhenge av forskjellen mellom bilens annonserte egenskaper og bilens reelle tilstand/utstyrsnivå. Et prisavslag synes nok mest realistisk.

Hilsen NAF Advokat

 

• Vikeplikt skolepatrulje

Jeg passerer hver morgen en barneskole som har trafikkpatrulje(elever). Ofte står flere barn ved fotgjengerovergangen og venter. trafikkpatruljen vinker meg forbi, men jeg synes det er feil av meg å kjøre. Skal en ikke alltid stanse for fotgjengere ved merket fotgjengerfelt? Takknemlig for svar.

Hilsen Dagny Elisabeth

Hei!

Kjørende har vikeplikt og må avpasse farten selv om skolepatruljen er på plass. Dersom skolepatruljen vinker deg forbi kan du gjerne stoppe allikevel, slik at skolepatruljen ser at veibanen er «trygg». Les mer om dette her

Hilsen NAF Advokat

 

• Motorhavari Mercedes

Jeg kjøpte Mercedes 180A ny i 2010. Etter kjørte 78000 km fikk jeg 11. okt. rødt varsel Lavt oljenivå, Stans motor straks i displayet. Stanset, sjekket oljenivå. Dette var normalt, men turte ikke kjøre videre da varslet fortsatt sto i displayet ved oppstart. Fikk transportert bilen til merkeverksted i Kristiansund. De har etter visuell sjekk av oljetilstand mistanke om at det er noe alvorlig galt med motor. De har avsatt onsdag 19. til å demontere motor og finne ut mer. Dette ser ut til å bli alvorlig dyrt.
Alle servicer er fulgt til punkt og prikke på bilen. Den er for øvrig "pent behandlet", så hendelsen er meget uventet. Årsaken er riktig nok ikke avdekket enda, men kan jeg forvente at Mercedessystemet vil dekke noe av dette? Har jeg noen krav i hh til reklamasjon? Hendelsen inntraff få dager før 6-årsdagen for kjøp.

Hilsen Paul

Hei!

Det høres dessverre ut som om du kan stå ovenfor en alvorlig og kostbar skade på bilen. Sett på bakgrunn av bilens alder og kilometerstand samt informasjonen om at bilen har fulgt serviceprogrammet, høres dette overraskende ut. I utgangspunktet fremstår derfor dette som en reklamasjonssak. Problemet er at forbrukerkjøpslovens lengste reklamasjonsfrist på fem år har løpt ut. Dette gjør at du ikke har noe rettskrav mot forhandler. Vi vil likevel anbefale at du kontakter forhandler / importør om dette og spør om de ikke kan vise en viss imøtekommenhet gitt bilens historikk. Lykke til!

Hilsen NAF Advokat

 

• Tidligere skade påvist ved innbytte

Ved innbyttetaksering får jeg beskjed om at bilen har vært skadet og omlakkert. Dette er ikke opplyst da jeg kjøpte bilen i 2015 (2012 modell, 35 000 km i 2015) hos merkeforhandler (Toyota). Vedlagt tilstandsrapport melder kun "Normal ihht alder og kjørelengde" i alle kategorier. Hvilke rettigheter har jeg da overfor selger?

Hilsen Stein Rune 

Hei!

Det blir vanskelig å si noe helt konkret om din sak uten å ha sett bilder / rapporter på skaden. Det at en bil har vært skadet og omlakkert vil kunne medføre en kjøpsrettslig mangel, men ikke i ethvert tilfelle. Dersom skaden har blitt forskriftsmessig utbedret så er det ikke helt åpenbart at dette utgjør en mangel. Du skriver at dette har blitt påpekt ved innbytte. Har det også blitt gjort et fradrag i innbytteprisen for dette? I så tilfelle vil det kunne være grunnlag for å fremme en reklamasjon ovenfor din selger.

Hilsen NAF Advokat

 

• Piggdekk før 1. november?

Jeg har valgt å kjøre med piggdekk, og kan derfor ikke legge om før 1.november. Men loven sier at det er bilførers plikt å være riktig skodd til enhver tid. Hvis jeg mener at det er på tide å legge om nå pga frostnetter, hva skjer hvis jeg blir stoppet av politiet? Hvem sin vurdering veier tyngst, min eller politiets?

Hilsen Rita

Hei!

Det er svært viktig at man er riktig skodd til enhver tid. Derfor åpner regelverket for at man kan bruke piggdekk før 1. november dersom dette er nødvendig ut fra forholdene. Det er vår erfaring at politiet behandler dette med fornuft, og at man ikke blir gitt noen reaksjon dersom man har foretatt et forstandig valg. Reaksjoner for bruk at piggdekk kommer helst langt utenfor sesong. Dersom man får et forelegg for bruk av piggdekk og mener at dette var korrekt å bruke vil dette kunne være en klagegrunn. Vi har ikke fått inn noen slike saker her hos oss.

Hilsen NAF Advokat

 

• Kjøring på bane

Mange forsikringsselskap har klausuler som sier at forsikringen ikke gjelder på baner (f.eks Rudskogen), og noen spesifiserer sågar navnet på banen hvor man ikke er dekket. Har sett eksempel som sier "gjelder ikke på Våler, Rudskogen og Nürburgring". Mitt spørsmål omhandler den siste "banen" - og jeg setter bane i anførselstegn. Nürburgring består av to deler - en GrandPrix bane og den delen de kaller Nordschleife (Nordsløyfen). Nordsløyfen er tidvis åpen for publikum mot en avgift, såkalt "Turistkjøring (Touristenfahrten)". Under Turistkjøring har Nordsløyfen status som offentlig, enveiskjørt bomvei hvor tyske trafikkregler gjelder. Så til spørsmålet - kan forsikringsselskapene nekte å dekke skader som oppstår her når Nordsløyfen defineres som en del av det tyske veinettet?
Litt usikker, men mener det har vært en rettsak i Norge hvor et forsikringsselskap hadde en slik klausul, men likevel måtte betale erstatning.

Hilsen Bjarte

Hei!

Det stemmer at de fleste forsikringsselskap har unntak for banekjøring. Dette på bakgrunn av den risiko og belastning dette innebærer. Det kan nok i noen tilfeller være et spørsmål om man står ovenfor banekjøring eller ikke. I det eksemplet du nevner skjønner jeg at man kan tenke at dette er i orden når sløyfen får status som vei. Samtidig er vi ikke helt overbevist at et forsikringsselskap vil se på dette på denne måten. Vår anbefaling vil derfor være at man avklarer dette spørsmålet med eget forsikringsselskap før man reiser til Nürburgring.

Hilsen NAF Advokat

 

• Reklamasjon rust

Min Nissan x-trail (2008 modell) har fått påvist rustskade på framre kjølebjelke som Birger N Haug verksted vurderte. Fikk vite at det var åpning for å søke Nissan om garantireparasjon. Da jeg av praktiske og økonomiske grunner har utført de fleste servicer hos et svensk autorisert Nissan verksted ble jeg fortalt at det da ikke lot seg gjøre i mitt tilfelle. Dette er min tredje x-trail kjøpt hos B.N Haug. Har ikke likevel selger et ansvar her?

Hilsen Jan Erik

Hei!

I utgangspunktet har du rett til å få utført service der du selv ønsker, så lenge det kan dokumenteres at produsentens anbefalinger er fulgt. Selger har ikke anledning til å kreve at du utfører service ved sitt verksted for at garantien skal gjelde. I dette tilfellet synes det imidlertid å være snakk om å søke dekning selv om garantitiden er ute. Dette er da en reparasjon Nissan eventuelt gjør på «goodwill», og de står da friere til å bestemme vilkårene for dette.

Dersom du kjøpte bilen hos en forhandler for under fem år siden, kan det likevel være mulig å rette en reklamasjon til selger på bakgrunn av reglene i forbrukerkjøpsloven.

Hilsen NAF Advokat

 

• Piggdekkgebyr hestehenger

Vedr. piggdekkgebyr: Jeg kjører en del med hest på hestehenger og på hestebil. I henhold til lov om dyrevelferd, har vi ikke lov til å utsette dyrene for unødvendig risiko. Ettersom piggdekkgebyr er et økonomisk virkemiddel for å få folk til å velge bort piggdekk - har man da lov til å kreve piggdekkgebyr av dyretransporter?

Hilsen Reidar

Hei!

Interessant spørsmål. Alle bilførere, med eller uten dyretransport, har en forpliktelse til å sikre godt veigrep. Piggdekk vil kunne være en fordel under en del føreforhold. I og med at piggfrie alternativer også vil kunne være forsvarlig og godt nok er det nok innenfor lovlighetens grenser å fastsette gebyr for bruk av piggdekk. Dette også for dyretransport. Skal det bli endring og gjøres unntak for dette, slik det er for eksempel for utrykningskjøretøy, må det arbeides opp mot myndighetene for å få til en forskriftsendring.

Hilsen NAF Advokat

 

• Veifelle

I går natt kjørde jeg hjem noen venner til min dotter. På den ene lille nyasfalterte veien hadde man lagt til et hastighetshinder som var før høyt og før kort, så tross at jeg krøp frem med bilen, så skrapade bilens underrede i. Forskrekligt lyd. Hva gjør jeg nå? Alle andre hastighetsbegrensende hindrene i veien var ok.

Hilsen Yvonne

Hei!

Det gis i utgangspunktet ingen garanti for at veiene er uten feil og mangler. Myndighetene kan likevel i noen tilfeller bli erstatningsansvarlige, dersom det kan påvises uaktsomhet fra kommunens side. En slik uaktsomhet kan for eksempel bestå i at kommunen kjente til feilen uten å utbedre/varsle, at de har hatt manglende rutiner for tilsyn og vedlikehold av veien eller at de ikke har fulgt gjeldende regelverk, instrukser eller veinormaler.

Har du fått en skade som du mener vegmyndighetene burde ha et ansvar for, anbefaler vi at du sender inn et skriftlig krav, der du spesifiserer hvor uhellet skjedde og hvilken skader du har fått. Det er lurt  å ta bilder fra skadestedet, og eventuelt foreta målinger.

Vi har også en «klagetjeneste» der vi videreformidler tips om veier som er i dårlig forfatning.

Hilsen NAF Advokat

 

• EU-kontroll

Jeg hadde bilen min på EU-kontroll hos NAF i Sandvika i februar 2016, noe som tok forbausende kort tid, ca. 5 min. Alt var bra da. På bilservice hos min merkeforhandler kort tid etterpå fikk jeg høre at bremsene var temmelig dårlige, og at det var lurt å gjøre noe med det med en gang. De syntes det var merkelig at dette hadde blitt oversett hos NAF i Sandvika. Jeg trodde selv at NAF var et sikkert sted for EU-kontroller. Så hva var da dette? Heretter tør jeg jo ikke bruke NAF.

Hilsen Nina

Hei!

Det er beklagelig at du sitter igjen med en dårlig opplevelse etter å ha vært på et av senterne våre.  Det er naturlig nok ikke mulig å si noe konkret om dette, men det kan nok tenkes at de ulike tilbakemeldingene skyldes at det er ulike vurderinger som ligger til grunn for en EU-godkjenning og en generell service-oppfølging.  

Når bilene EU-godkjennes tar man utgangspunkt i de kravene som er satt, og godkjenner deretter. Godkjenning vil derfor kunne skje også dersom det er noe slitasje. Når man setter bilen inn for oppfølging av vedlikehold vil det være naturlig at verkstedet anbefaler skifte av slitte komponenter innenfor service-intervallet selv om bilen ville gå gjennom en EU-kontroll.

Hilsen NAF Advokat

 

• Garanti og reklamasjon

Jeg kjøpte en bil for 2 år siden. Bilen er en Hyundai iX35, 2012 modell. Det er fremdeles garanti på bilen. Siden jeg kjøpte bilen har den hatt forskjellige problemer som er blitt fikset av verkstedet og som er blitt dekket av garantien; MEN jeg synes at problemene har vært altfor mange. Har hatt 7-8 feil som gjør at "først" må jeg få time til undersøkelse av feilen og så må jeg få ny time til å fikse feilen fordi delene må bestilles. Verkstedet ligger langt vekk fra der jeg bor, så dette koster meg tid og penger (kjøring + bompenger).Det er alltid et eller annet som feiler bilen og siste problemet er at det ruster mye i hele bagasjerommet. det er gått mer enn 1 måned siden jeg klaget på dette og jeg skulle få beskjed om det var en garanti sak; men jeg har ikke hørt noe fra de. Jeg er veldig misfornøyd med denne bilen. Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg er redd for at det blir flere feil etter at garantien er gått ut.

Hilsen Victor

Hei!

Slik vi oppfatter det er det ulike feil som har dukket opp på bilen din, og de har blitt utbedret fortløpende uten kostnad for deg. Så lenge forhandler ordner opp underveis er det begrenset hva du kan kreve, men dersom samme feilen dukker opp flere ganger vil forhandler i utgangspunktet ha to lovfestede utbedringsforsøk for samme feil. For øvrig vil du, uavhengig av garantirettigheter, ha dine lovfestede rettigheter i behold i fem år etter kjøpsinngåelsen ved en eventuell mangel. Hvorvidt feilene som oppstår vil være mangler i kjøpsrettslig forstand vil måtte underlegges en konkret vurdering der blant annet bilens alder og kjørelengde vil være relevant.

Hilsen NAF Advokat

 

• Oppdatering av kart

Jeg har en Kia Ceed 2014 mod. Ved første GPS kartoppdatering måtte bilen stå utenfor verkstedet og gå på tomgang i 2 timer!! Dette kan da ikke være bra for motoren? Kvier meg for ny oppdatering, det må da være andre måter å gjøre dette på.

Hilsen Karl Johan

Hei!

Dette høres noe rart ut, men det kan jo selvfølgelig være andre årsaker til at det ble gjort slik som ikke kommer frem eller er opplyst om fra verkstedet. Normalt ved softwareoppdateringer vil verkstedet koble til en lader for å være sikre på at bilen ikke går tom for strøm. Det vil være en bedre metode enn å la bilen gå på tomgang.

Hilsen NAF Advokat

 

• Personlig medlemskap

Vurderer å skifte til Falken som dekker bilen og ikke bare bileier. Har NAF slike planer?

Hilsen Egil

Hei!

NAF-medlemskapet er personlig. Det vil si at du som NAF-medlem får hjelp uansett hvilken bil du kjører, ja selv hvis du er passasjer. Det spiller ingen rolle om du er bileier, har lånt bilen av en kamerat eller er på ferietur med leiebil.

Hilsen NAF Advokat

 

• Viltpåkjørsel

Hei. Er det std. skademeldingsskjema som skal fylles ut dersom jeg kjører på storvilt (elg) eller finnes det et enkelt skjema for slikt. Er vi pålagt å rapportere en slik påkjørsel til politiet?

Hilsen Per

Hei!

Du fyller ut standard skademeldingsskjema som du sender til forsikringsselskapet. I tillegg er det viktig at du varsler politiet. Les mer om dette på våre nettsider.

Hilsen NAF Advokat

 

• Salg av bil

Skal selge bilen m/ naf test og alt ok, har jeg ansvar for hva som skjer med bilen etter at den er solgt?

Hilsen Harald

Hei!

Selgers ansvar avhenger i stor grad av den avtalen man har inngått. Bilens alder og kilometerstand, opplysninger om bilens tilstand i annonsen el., vil her spille inn. Normalt sett vil man ved salget av en bruktbil ta inn at bilen selges «som den er». Det hever terskelen for hva kjøper kan reklamere på. Brukes denne klausulen vil kjøper kun ha en reklamasjonsrett dersom selger har tilbakeholdt relevant informasjon om bilen, eller gitt uriktig informasjon om bilen, eller dersom bilen er i dårligere stand enn det man kan forvente forholdet sett under ett. Det er umulig å si noe helt generelt om når bilen er i «dårligere stand». Ved kjøp av en eldre bruktbil må kjøper naturligvis forvente utgifter til reparasjoner og vedlikehold.

Hilsen NAF Advokat

 

• Reklamasjon etter utløp av nybilgaranti

Vi har en Citroen C4 Grand Picasso – model 2008, som vi fikk alvorlig trøbbel med på ferieturen i sommer. Feilen(e) skyldes data/programfeil. En rekke feilmeldinger kom opp i displayet og tilslutt stoppet motoren helt opp under kjøring. De automatiske luftbremsene sviktet helt og vi måtte sette fra oss bilen med stein under dekkene så bilen ikke skulle vekk da den måtte forlates. Etter hvert fikk vi satt bilen på verksted i Sverige. De fikk bestilt og satt inn ny program/styring/ sensor som kom fra Citroen i Frankrike. Etter det virket bilen så pass at vi kom oss hjem til Molde. Nå har feilmeldingene kommet tilbake i den grad at ikke bruker denne bilen i hverdagen da den plutselig kan stoppe under kjøring. Den må inn på verksted for en ordentlig diagnose og reparasjon. Nybilgarantien er selvsagt gått ut men denne feilen er så alvorlig svikt at man kan stille spørsmål om det er en produksjonssvakhet. Det jeg lurer på om det kan finnes andre løsninger enn nybilgaranti som kan bidra til å dekke utgiftene til å utbedre feilen?

Hilsen Svein Kristian

Hei!

Lagt til grunn at bilen er kjøpt for over fem år siden, vil det dessverre ikke være mulig å fremme et rettslig krav, i og med at reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven og garantitiden er ute. Det vil i så fall være opp til importøren om de ønsker å vise en imøtekommenhet.

Hilsen NAF Advokat

 

• Tuning/Trimming

Jeg har en Volvo V70 D5, 2003 modell. Har lyst å tune den opp, hva må jeg passe på? Og må jeg betale dyre avgifter?

Hilsen Per Otto

Hei!

Dersom du ønsker å trimme/ tune motoren på bilen din må dette oppgis og godkjennes av Statens vegvesen samt at det må betales avgift for de ekstra hestekreftene.

Hilsen NAF Advokat

 

• Rust på Passat

Har en VW passat 2008 som nå ruster boblene innenfra. Rundt baklykter og skjermbuer bak. Kjent produksjonssvakhet. VW har 12-årsalderen rustgaranti. Bør dette gå på denne garantien?

Hilsen Trond

Hei!

Det er vanskelig å gi en konkret vurdering uten å ha sett bilen, men slike skader som du beskriver er normalt ikke dekket av garantien mot gjennomrusting. Denne som mange andre «rust garantier» forutsetter gjennomrusting fra innsiden (hulrom).

Hvis du ikke allerede har gjort det kan du be din VW forhandler om å foreta en vurdering av dette.

Hilsen NAF Advokat

 

• Bremser

Har et spørsmål angående utskifting av korte lengder av bremserør. Kan man skjøte rør ved at snittringskobling benyttes (nippel, kon og mutter)? Krav til bøyeradius og minimum innskjøtings-lengde?

Hilsen Per Anders

Hei!

Det er tillatt å skjøte bremserør, ikke noe krav til bøyeradius utover at det ikke kan være knekk på røret.

Hilsen NAF Advokat

 

• Selgers ansvar ved privatsalg

Hvilket ansvar har jeg som privat selger hvis det oppstår feil ved bilen etter salget?

Hilsen Adis

Hei!

Ved kjøp og salg mellom private, er det vanlig å ta inn en klausul i kontrakten om at bilen «selges som den er». Kjøper vil da ha en noe begrenset mulighet til å fremme krav i etterkant, men selger vil kunne havne i ansvar i noen tilfeller. Det kan foreligge mangel dersom selgeren har gitt uriktige opplysninger om bilen eller forsømt å opplyse om vesentlige forhold ved bilen som selgeren måtte kjenne til. I tillegg kan det foreligge mangel dersom bilen viser seg å være i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med. Det er også et vilkår at feilen må ha vært til stede ved overtagelsen. Kjøper man en gammel bil med høy kilometerstand er det begrenset hva man kan kreve som kjøper, så fremt selger har vært ærlig og gitt riktig informasjon.

Hilsen NAF Advokat

 

• Reklamasjon termostat

Kan en «slapp« termostat være en reklamasjonssak for en Audi A4, første gang registrert i 2012 (2013 mod.) kjørt ca. 46500km? Vanntemperaturen blir ca. 80 grader ved utetemperatur 6 grader. Det er oppgitt 5 års garanti for bilen.
På forhånd takk for svar.

Hilsen Ola

Hei!

Normal levetid for en termostat, forutsatt normal bruk og vedlikehold, er lenger enn det som er tilfellet her. Dersom det konstateres feil på termostaten, vil det derfor kunne være grunnlag for en reklamasjon.

Hilsen NAF Advokat

 

• Nye regler for parkering

Ny parkeringsforskrift og vilkårsparkering kommer fra nyttår. Har NAF vært høringsinstans under utarbeidelsen av denne?

Hilsen Eimar

Hei!

Ja, vår forbrukerjuridiske seksjon har brukt over ti år i utvalgs- og lobbyarbeid for å få bedre og mer ensartede parkeringsregler for forbrukerne. Vi har lagt ut litt informasjon om det nye regelverket på våre nettsider.

Hilsen NAF Advokat

 

• Feil årsmodell

Jeg kjøpte i år en 2016 modell Ford (det står i kjøpekontrakten) som jeg nettopp har fått greie på er en 2014 modell kan jeg heve kjøpet eller hva gjør jeg?

Hilsen Petter

Hei!

I og med at dette tilsynelatende skal være en ny bil, kan hevingsvilkåret være oppfylt, men dette må bero på en konkret vurdering. Ellers vil feil årsmodell danne grunnlag for et krav om prisavslag. Jeg vil anbefale at du snarest retter en skriftlig reklamasjon til selger dersom dette ikke er gjort. Forhåpentligvis kan dere komme til en løsning, alternativt må du bare ta kontakt med oss.

Hilsen NAF Advokat

 

• Tilbakestilt kilometerstand

Jeg kjøpte en brukt bil i 2008 og når jeg nå sjekker hos Statens Vegvesen, så ser jeg at bilen er skrudd tilbake ca 50000 km i 2007. Er det best å skru den fram igjen til ca det som er riktig? Har det noen hensikt å finne igjen selgeren og kreve noe der?

Hilsen Magnar

Hei!

Dette må ha vært en ubehagelig overraskelse. Det har ingen hensikt å gå tilbake til selger med dette da reklamasjonsfristen er løpt ut for flere år siden. Noe av problemet når man oppdager justert kilometerstand er at man aldri vil kunne få vite hva denne faktisk er. Vi vil derfor ikke anbefale at du stiller denne tilbake. Dette vil også kunne skape problemer opp  mot service og vedlikehold som er gjort i perioden fra 2007 og frem til i dag. Det beste vil derfor være å orientere en kjøper om det som er oppdaget. I og med at det begynner å bli mange år siden dette skjedde, og bilen vel uansett har en ganske betydelig kilometerstand, er det å håpe at dette ikke får en alt for stor betydning for en salgssum.

Hilsen NAF Advokat

 

Plassering av barnesete

Er det sandt at sikkerheden er kompromiteret hvis man placerer benet fra en isofix bilstol på gulvet af en VW Touran som har opbevaringsrum i gulvet ved bagsæderne? Det læser jeg på flere danske hjemmesider, men VW her i Stavanger siger de ikke kender til problematikken.

Hilsen Maria

Hei!

Generelt er det ikke helt bra at barnesetets støtteben står over et oppbevaringsrom i gulvet. Noen biler med hulrom i gulvet ikke tillater at enkelte seter med støtteben settes i det setet. Ved en eventuell kollisjon kan støttebenet til barnestolen gå gjennom lokket og endre på stolens helling.

I bruksanvisningen til både setet og i noen tilfeller til bilen har oversikt over hvilke seter som kan brukes i bilen og hvordan de skal monteres eventuelt plassering.

Hilsen NAF Advokat

 

• Garanti og reklamasjon

Bobil 2016 mod. Adria Twin. Kjøpt i butikk i Alta. Startbatteri lader ikke, det er nettopp byttet. Flere elektriske feil. Vi sendte epost til Alta, ikke fått svar på over en uke. Er det noe frist for å få hevet kjøpet? Hva er garanti og hva er reklamasjon?

Hilsen Anastasios

Hei!

Ved kjøp av bil fra forhandler følge det ofte med en eller annen form for garanti, enten fra bilprodusenten eller forhandleren. Garantien skal gi deg rettigheter ut over det som følger av forbrukerkjøpsloven. Loven gir deg en fem års reklamasjonsfrist fra datoen du kjøpte bilen. Det er også et vilkår at du reklamerer innen rimelig tid (fortrinnsvis skriftlig) fra du oppdaget feilen for å ha dine rettigheter i behold. Jeg anbefaler at du i første omgang sender en purring til forhandler og ber om deres tilbakemelding på hvordan dette skal løses. Les også gjerne mer om hva du kan kreve her.

Hilsen NAF Advokat

 

• Vrakpant

Må bilen være registrert for å kunne heve vrakpanten?

Hilsen Rolf

Hei!

Det er ikke noe krav om at bilen er registrert, men den må ha en hel ramme / chassis hvor understellsnummeret er preget. Dette slik at man kan identifisere kjøretøyet.

Hilsen NAF Advokat

 

• NOx-utslipp

Er det egentlig noen stor forskjell på NOx utslipp om en bruker bensin, diesel, eller for den del, hydrogen så lenge en nødvendigvis bruker luft i forbrenninga og ikke rent oksygen?

Hilsen Arnt Inge

Hei.

En bensinmotor her betydelig lavere NOx enn en dieselmotor, derfor dagens diskusjoner om dieselbiler i byer.

Dagens hydrogenteknologi produserer strøm til elmotor og ingen utslipp.

Forbrenningsmotor som bruker hydrogen vil ha NOX-utslipp, er nok ikke så aktuelt.

Hilsen NAF Advokat

 

• Oppbevaring av dekk

Har sett at flere dekkforhandlere uttaler at dekk de har lagret tørt og mørkt i 2-3 år er like gode som nyproduserte dekk, dvs. de mener at dekk ikke er ferskvare. Kommentar?

Hilsen Erik

Hei.

Dekk som har vært lagret riktig i 2-3 år vil mest sannsynlig ikke være forringet, men en vet jo ikke hvordan dekkene er lagret.

Hilsen NAF Advokat

 

• Lovlig dekkdimensjon

Ønsker større dekk på Jeep Cherokee -nå 195/75-R15. Hva er lovlig grense?

Hilsen Nils-Fredrik 

Hei!

Er det oppgitt flere alternative dekkdimensjoner i vognkortet må man bruke de. Hvis det ikke er oppgitt noen alternative dekkdimensjoner, men kun dekkdimensjonen som bilen er typegodkjent med kan man også endre på dekkdimensjonen. Da tar man utgangspunkt i rulleomkretsen på den dimensjonen som er oppgitt i vognkortet og kan ha et avvik på +/- 5 %. Dekket må ikke komme i kontakt med detaljer i understellet eller karosseri ved full sving eller full avfjæring. I tillegg kan man ikke endre sporvidden totalt med mer enn 15 mm uten godkjenning.

Hilsen NAF Advokat

 

• Garanti og reklamasjon

Har tenkt å kjøpe meg bobil med Fiat motor. Har hørt at Fiat bare gir 2 års garanti, mens Ford, Mercedes m.fl gir 5 år. Er dette riktig, og kan de gjøre dette mht. kjøpsloven?

Hilsen Edin

Hei!

En garanti er en form for avtale som skal deg som kjøper bedre rettigheter enn det som følger av lovgivningen. Hvor lang fabrikkgaranti (også kalt nybilgaranti) de ulike bilfabrikantene gir er opp til den enkelte fabrikk. Dersom bobilen kjøpes i Norge vil du ha rettigheter etter norsk lovgivning uavhengig av hvilke garantier som er gitt. Dette innebærer at du har rett til å reklamere på mangler ved bobilen i 5 år etter forbrukerkjøpsloven og 2 år etter kjøpsloven.

Hilsen NAF Advokat

 

• «Salg for kunde»

Jeg har nettopp kjøpt en Skoda superb fra en forhandler på Kløfta, han solgte den for kunde. Da jeg mottok den visste det seg at batteriet var dårlig. Hvilke rettigheter har jeg, og hvilke forpliktelser har forhandler ved "salg for kunde"?

Hilsen Knut

Hei!

Du sier ikke noe om alder og kilometerstand på bilen din. Dette vil kunne ha en betydning for om dårlig batteri er en klagegrunn eller ikke. Det er ingen selvfølge at et dårlig batteri er en klagegrunn. Hvem du kan klage til avhenger litt av de avtaler som foreligger. Uten å ha sett dokumentene vil du nok kunne ha en reklamasjonsrett ovenfor tidligere eier, men også forhandler dersom ikke denne i avtalen har vært veldig tydelig på å nedtegne at denne ikke har et solidarisk ansvar med tidligere eier.

Hilsen NAF Advokat

 

• Selgers utbedringsrett og heving

Min bil er nå for andre gang inne til reparasjon for samme problem. Dersom problemet oppstår også en tredje gang, vil jeg vurdere å heve kjøpet. Alle reparasjoner har vært utført ved verkstedet/forhandler der jeg kjøpte bilen.
Hvordan går en fram i slikt tilfelle? Hva kan en forvente av verkstedet/forhandler? Kan NAF bidra med hjelp direkte overfor forhandler?

Hilsen Trygve

Hei!

Etter forbrukerkjøpsloven har forhandler som hovedregel to forsøk på å rette samme mangel. Når det gjelder dyre gjenstander som bil kan det nok være hensiktsmessig å også gi forhandler et tredje forsøk, fremfor å sette i gang en omfattende hevingsprosess. Legg merke til at man som hovedregel har krav på lånebil dersom reparasjonen vil ta mer enn en uke. Dersom forhandler ikke lykkes med å utbedre mangelen kan man benytte lovens andre beføyelser, som prisavslag eller heving. For det tilfelle at man ikke blir enige kan du som medlem kontakte NAF Advokat for rådgivning, og eventuelt direkte oppfølging overfor motpart.

Hilsen NAF Advokat

 

• DAB, nå eller vente?

NAF mener at montering av tilgjengelige adaptere for mottak av DAB+ i bil er en dårlig løsning. Anbefaler dere å vente til bedre adaptere kommer på markedet?

Hilsen Per

Hei!

De adaptere vi har prøvd er ikke helt optimale, men fungerer.

Vi regner med at det vil komme flere alternativer. Du kan lese mer om DAB på våre nettsider.

Hilsen NAF Advokat

 

• Rulleretning på dekk

Jeg oppdaget litt sent at vinterdekkene mine har rulleretning. Bakhjulene er ok men begge framhjulene er montert med motsatt rulleretning. Hvor alvorlig er dette?

Hilsen Jostein

Hei!

Det er jo selvfølgelig mulig å kjøre med dette, men det er ikke optimalt for å utnytte dekkets egenskaper når rulleretingen er feil. Jeg vil anbefale at du kontakter din dekkforhandler å be de montere dekkene riktig.

Hilsen NAF Advokat

 

• DAB

Har en VW Tiguan 2012 modell, med DAB. Er det forskjell på DAB/ DAB+. Den jeg har i bilen kan jo brukes både som DAB og FM. Vil den fungere?

Hilsen Ove

Hei.

Det vil slik vi har oppfattet dette bli kun DAB+ som vil fungere. Det vil nok være en overgang hvor DAB vil fungere, men det er begrenset i forhold til DAB.

Hilsen NAF Advokat

 

• Salg av bil

Hvilket ansvar har jeg som privat selger hvis det oppstår feil ved bilen etter salget? Prisklasse: ca.30000,00

Hilsen Per Magnar         

Hei!

Hvilket ansvar selger har avhenger i stor grad av den avtalen man har inngått. Hva slags bil er dette – bilens alder og kilometerstand, opplysninger om bilens tilstand i annonsen og på andre måter, samt hvordan avtalen er nærmere regulert, må vurderes konkret. Normalt sett vil man ved salget av en bruktbil ta inn at bilen selges «som den er». Det hever terskelen for hva kjøper kan reklamere på.  Brukes denne klausulen vil kjøper kun ha en reklamasjonsrett dersom selger har tilbakeholdt relevant informasjon om bilen, eller gitt uriktig informasjon om bilen, eller dersom bilen er i dårligere stand enn det man kan forvente forholdet sett under ett. Det er umulig å si noe helt generelt om når bilen er i «dårligere stand». Dersom det er snakk om en til kr. 30.000,- kan man nok uansett si at det vil være noe begrenset hva kjøper kan forvente. Ved  kjøp av en slik bil vil kjøper nok måtte påregne en del slitasje og utbedringskostnader i nær fremtid.

Hilsen NAF Advokat

 

• Dieselmotorer på tomgang

Jeg opplever stadig at førere av dieselkjøretøyer ikke stopper motoren når de skal ha kortere eller lengre pauser eller stopp. Nå leier jeg en dieselolje som har automatisk stopp av motoren ved stopp for f.eks. rødt lys. Mitt spørsmål:
Er det noen grunn til å la dieselmotorer gå på tomgang (og spre masse eksos) I stedet for å stoppe motoren I de tilfelle man ville stoppet en bensinmotor?

Hilsen Per Erik

Hei!

Det er ingen grunn til at en dieselbil skal stå å gå på tomgang unødig, det er ikke tillatt med unødvendig tomgangskjøring.

Hilsen NAF Advokat

 

• Reklamasjon og garanti på bremseklosser

Disse slites altfor fort og må byttes på ca 30.000 km. Første gang ble dekket av VW og andre gang betalte jeg kr. 3100,- 
Bilen er i garanti fram til des. 2017.
Møller sier at de dekker annenhver gang (i alle fall i garantitiden). Jeg mener dette ikke er godt nok, de innrømmer en mangel men vil ha delvis betalt i stedet for å finne årsak og løsning. De forteller at dette er et problem kun på Passat Alltrack og Tiguan. Det er en klosse, visstnok høyre side indre klosse, som slites og er årsak.
Er dette kjent for NAF og hva skal vi som kunder akseptere i slike tilfeller?

Hilsen Magne

Hei!

Garantien vil ikke dekke feil som må regnes som normal slitasje. Dersom bremsene måtte byttes ved 30’ km, er dette isolert sett noe tidlig. Det kan imidlertid kunne være vanskelig å reklamere på slitasje på bremseklosser da denne slitasjen kan ha flere årsaker, herunder aktuell eiers bruk.  I og med at forhandler dekker noen av reparasjonene så gis det en delvis dekning noe som utfra bevisproblematikken synes å være en akseptabel løsning. Årsaken til at bremsene slites er i tillegg til bruk også ytre påvirkning, som fører til tregheter i bremsesystemet. Dette er en kjent problemstilling for biler med tilsvarende bremsesystem og på forskjellige merker.

Hilsen NAF Advokat

 

• Må service gjennomføres på merkeverksted?

Er det noen grunn til å bruke merkeverksted ved service på nye biler? Tas det hensyn til at merkeverksted er brukt ved et eventuelt innbytte til nyere bruktbil?

Hilsen Rune

Hei!

I 2013 avklarte Konkurransetilsynet etter initiativ fra blant andre NAF at fritt verkstedvalg ikke skal gå utover hverken nybilgaranti eller rustgarantiene.

Slik sett kan du velge fritt hvilket verksted du ønsker å bruke. Eventuelle utbedringer som dekkes av garanti må imidlertid utføres hos merkeverkstedet, da det er produsenten som betaler for garantien.

Hilsen NAF Advokat

 

• Reklamasjon ved slitte dekk

Hvilke krav har man når man kjøper bruktbil og oppdager at dekkene er 8 år gamle og morkne?

Hilsen May-Britt

Hei!

Det kommer litt an på hvordan du har kjøpt bilen, og hvor lenge siden det er. Dersom du har kjøpt bilen hos en forhandler vil du i medhold av loven kunne kreve at bilen er i samsvar med offentligrettslige krav. Dersom du har kjøpt bilen av en privatperson «som den er», kan det bli vanskeligere å nå frem med et krav. Det kommer da an på hvor gammel bilen er, hvor langt den har gått, hvordan den er annonsert etc. Hvis den for eksempel er annonsert med nye dekk, vil du naturligvis kunne fremme et krav hvis dekkene viser seg å være gamle.

Hilsen NAF Advokat

 

• Utbedring hos selger ved stor geografisk avstand

Mitt spørsmål gjelder en mulig reklamasjonssak etter bruktbilkjøp. Kjøper bor i Harstad og selger bor i Tromsø.
Jeg har tidligere fått opplyst at selger har en utbedringsrett, dersom han godtar at han skal dekke kostnadene ved reparasjon av bilen. Mitt spørsmål er om det i et slikt tilfelle er mulig at man kan få utbedret skaden på et verksted i Harstad, eller har selger krav på å få bilen til Tromsø for utbedring?

Hilsen Alf

Hei!

Etter forbrukerkjøpsloven er utgangspunktet at avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selger kan i utgangspunktet bestemme hvordan og hvor avhjelpen gis forutsett at dette skjer på forsvarlig vis, og forbrukeren har en viss medvirkningsplikt til at avhjelpen kan gjennomføres. Stor geografisk avstand kan regnes som en vesentlig ulempe for forbrukeren, men dette vil kunne avhjelpes dersom selger besørger og bekoster frakt av bilen. Ofte vil det kunne være mer hensiktsmessig for selger at avhjelpen skjer lokalt. Ta kontakt med selger, så finner dere sikkert en løsning.

Hilsen NAF Advokat

 

• Ukjent skadevolder

Er det mulighet å få dekket påkjørsel der sjåfør ikke har meldt om skade "hit and run"?

Hilsen Ingis 

Hei!

Hvis du har blitt påkjørt av en ukjent skadevolder kan du melde skaden inn til Trafikkforsikringsforeningen. Mer informasjon på deres nettside.

Hilsen NAF Advokat

 

• NAF-test ved kjøp?

Kan jeg spørre (forlange) at selger tar NAF test før et eventuelt kjøp?

Hilsen Per Magnar

Hei!

Nei, man kan ikke forlange dette. NAF anbefaler at man tester en bruktbil før et salg – og da naturlig nok helst ved ett av våre sentre. En test vil kunne avdekke mye om bilens tilstand, og om punkter som må eller bør utbedres – noe som er godt å vite før et kjøp. Men, noe krav om dette er det ikke. Det kan være hensiktsmessig (og et salgsargument) dersom selger har foretatt en test. Videre vil jo denne kunne sende testen til flere potensielle interessenter. En interessert kjøper vil også kunne få gjennomført en slik test.

Hilsen NAF Advokat

 

• Forfeilede reparasjoner

Eg har en bil som har vært på verksted flere ganger i det siste for samme problem. Den har vært inne 3 ganger på ulike verksted og er nå inne på merkeverksted for å se om de finner ut av det. Kan eg be om å få tilbakebetalt noen av pengene vi har brukt på reparasjoner siden problemet ennå ikke er løst? Vi har brukt mange tusen på samme problem.

Hilsen Åse

Hei!

Verkstedsreparasjoner reguleres av håndverkertjenesteloven. I følge håndverkertjenesteloven skal du som forbruker kunne forvente at tjenesten utføres fagmessig, og at verkstedet ivaretar dine interesser med tilbørlig omsorg. Dersom verkstedet ikke har utført tjenesten i henhold til dette vil det være en mangel ved tjenesten. I så tilfelle vil du kunne fremme krav overfor verkstedet. Hvis formålet med reparasjonen viser seg å være vesentlig forfeilet som følge av mangelen vil det kunne være grunnlag for å kreve heving av reparasjonen, og følgelig få tilbakebetalt vederlaget. Det er dessverre vanskelig å si noe konkret om hvorvidt det vil være grunnlag for heving i din sak uten mer informasjon. I første omgang anbefaler vi at du snarest reklamerer skriftlig til de aktuelle verkstedene. Skulle du få negativt svar kan du ta kontakt med NAF igjen for videre råd og veiledning.

Hilsen NAF Advokat

 

• «Selges for kunde»

Når en bilforhandler averterer en bil og skriver "Selges for kunde", hvem er da selger, og hvilke regler og garantier gjelder da?

Hilsen Andreas

Hei!

Når bilen annonseres på denne måten så er det nok i det minste forhandlers hensikt at det er forrige eier som er selger og som er ansvarlig for salget. Det en skal merke seg er at forhandler må være veldig tydelig på å få inn i avtalen at denne kun er mellommann og ikke har noe solidarisk ansvar med selger (forrige eier). Dersom forhandler ikke er nøye på dette vil denne kunne få et selvstendig ansvar for bilen etter forbrukerkjøpslovens regler.  Forrige eiers ansvar reguleres av kjøpsloven. Garantier er avtalebasert. Det vil si at dersom bilen ikke er så ny at den har en nybilgaranti vil spørsmålet om hvilke garantier bilen har avhenge av hva som er avtalt i kjøpsavtalen.

Hilsen NAF Advokat

 

• Erstatningsansvar barn/foreldre

Min samboer er lærer på en skole hvor en elev kastet en stein i frustrasjon fra skolens fotballbane. Denne steinen traff bakruten på min samboers bil og knuste den. Min samboer var i skogen med sin klasse når dette skjedde, og fikk først kjennskap til saken litt senere på dagen. Da var allerede elev og mor på rektors kontor, og det ble gitt muntlig løfte fra moren at de ville betale egenandelen. 
Dette gikk hun imidlertid vekk fra senere, og vi satt igjen med å betale egenandelen på kr 2000, samt mye tapt arbeidstid og ekstra kjøring for meg. Fotballbanen og parkeringsplassen er begge skolens/ kommunens eiendom, alle nekter å dekke hennes utgift. 
Mitt spørsmål er enkelt og greit: Er dette riktig /normalt? Det kan jo bli mange lignende saker om dette, også av mye større kostnad, så dette er greit å få en juridisk betenkning om.

Hilsen Terje

Hei!

Barn under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt. Det må imidlertid tas hensyn til om det er rimelig at de pålegges ansvar med hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers. Det er kun unntaksvis det er aktuelt å pålegge barn under 12 år ansvar for skader som oppstår.

Foreldrene kan pålegges et objektivt eller subjektivt ansvar. De kan pålegges et subjektivt ansvar dersom de er noe å bebreide for at skaden har inntruffet ved at de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn, eller på annen måte ikke gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve for å hindre skadeforvoldelse. Selv om foreldrene er uten skyld kan de pålegges et begrenset objektivt ansvar dersom barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, har forvoldt skade forsettlig eller uaktsomt. Erstatningsbeløpet er da begrenset oppad til kr 5 000.

Erfaringsmessig er det ofte enklere å appellere til foreldrenes samvittighet enn å fremme et rent juridisk krav. I mange tilfeller kan man bli enige om at foreldrene betaler egenandelen på forsikringen, slik jeg forstår dere har forsøkt her.

Hilsen NAF Advokat

 

• Kan startproblemer skyldes defekt dekktrykksensor?

Kan en defekt dekktrykksensor koble inn et nødprogram slik at bilen ikke starter. Dette gjelder JEEP Cherokee 2014. Dette skjedde da jeg skulle fylle drivstoff og ikke fikk startet igjen. TPS lampen lyste.

Hilsen Steinar

Hei.

Normalt skal ikke feilsignal fra dekktrykkssensor medføre at bilen ikke starter, her er det trolig en annen feil.

Hilsen NAF Advokat

 

• Upresise hastighetsmålere?

Jeg har en ny mitsubishi phev som viser hastigheter på speedometer og cruisekontroll, men ingen av de viser riktig og likt." Sånn er det bare" sier forhandleren. Er det bare sånn? For 30 år siden fikk jeg et klistremerke på dashbordet som viste avvik på speedometeret. Må jeg få meg et klistremerke igjen?

Hilsen Kjetil

Hei!

Alle biler vil ha et visst avvik mellom reell hastighet og vist hastighet i speedometeret. Kravet på dette er at bilens viste hastighet ikke kan overstige bilens reelle hastighet, samt at speedometeret ikke kan ha en større misvisning enn 10 % +4 km/t av reell hastighet.

Hvor stor avviket er kan variere alt etter biltype, hjulutrustning etc, men generelt har de fleste et avvik rundt 4 – 5 km/t.

Hilsen NAF Advokat

 

• Dekktrykk

Er det alltid rett å bruke det dekktrykket som står i dørstolpen så lenge man bruker dekkdimensjonen i vognkortet? Dekkforhandler/dekkhotell vil gjerne bruke litt høyere lufttrykk.

Hilsen Kai

Hei.

Det er riktig å benytte det som er oppgitt på bilen eller i bilens instruksjonsbok, se også i forhold til dekkdimensjon.

Hilsen NAF Advokat

 

• Kommunens erstatningsansvar ved hull i veien

Min sønn kjørte på en kommunal vei en regnfull kveld. I den asfalterte veien var det et dypt hull, 50 cm bredt og opptil 15 cm dypt som var fylt med vann, uten noen merking. Det førte til punktering og skade i forstilling. Kan man kreve at kommunen dekker skaden?

Hilsen Kjell Inge

Hei!

Det gis i utgangspunktet ingen garanti for at veiene er uten feil og mangler. Myndighetene kan likevel i noen tilfeller bli erstatningsansvarlige, dersom det kan påvises uaktsomhet fra kommunens side. En slik uaktsomhet kan for eksempel bestå i at kommunen kjente til feilen uten å utbedre/varsle, at de har hatt manglende rutiner for tilsyn og vedlikehold av veien eller at de ikke har fulgt gjeldende regelverk, instrukser eller veinormaler.

Har du fått en skade som du mener vegmyndighetene burde ha et ansvar for, anbefaler vi at du sender inn et skriftlig krav, der du spesifiserer hvor uhellet skjedde og hvilken skader du har fått. Det er lurt  å ta bilder fra skadestedet, og eventuelt foreta målinger.

Vi har også en «klagetjeneste» der vi videreformidler tips om veier som er i dårlig forfatning.

Hilsen NAF Advokat

 

• Forventninger ved kjøp av brukt bil

Kjøpte en Ford S-max 2006 i februar, og her har det oppstått problemer på problemer. Det klar over at det er naturlig at det skjer ting med en bil som er 10år gammel. Noe av det vi har oppdaget i ettertid er blant annet at tidligere eier har skiftet til eksosanlegg som egentlig hører til en helt annen type bil i tillegg har det vært problemer med lekkasje fra turbo som selger først informerte om at var byttet hos merkeverksted og etter vi hadde kjøpt bilen forklarte at han hadde kjøpt den på finn.no og fått noen til "ordne" det for han. Har man noen sak, eller er det ikke noe poeng?

Hilsen Jaran

Hei!

Det er helt riktig at man nok må forvente noen utgifter og vedlikehold når man kjøper en 10 år gammel bil. Hva man ellers kan forvente vil avhenge av avtalen, hva som er gitt av informasjon og hvilke vilkår som ellers foreligger. Selv om bilen eventuelt er solgt «som den er» vil selger kunne komme i et mangelsansvar dersom denne har tilbakeholdt eller gitt uriktig informasjon om bilen. Dette skulle tilsi at turboproblemene kan være en reklamasjonsgrunn, da man ved informasjonen om skifte på merkeverksted må kunne forvente at denne vil være i orden. Hva som er status for eksosanlegget er litt mer uklart, det er mulig at dere vil kunne argumentere med at det også her foreligger uriktig eller manglende informasjon fra selgers side.

Hilsen NAF Advokat

 

• Økt kjølekapasitet på motor ved montering av hengerfeste?

Audi q5, diesel tdd 2.0, 170hk, 2010-modell. Jeg vil gjerne ha hengerfeste på, men får høre at da må også noe med viften (!?!) bytter til en med høyere kapasitet. Er dette nødvendig? Lov/regel som pålegger dette?

Hilsen Bjørn

Hei!

Det er ikke noe lovkrav/regel som sier at du må gjøre noe med vifter/kjøleanlegg, men det kan være bilprodusenten som sier at hvis du monterer hengerfeste skal kjølekapasiteten på motoren økes.

Hilsen NAF Advokat

 

• Ekstern DAB-radio?

DAB radio, det finnes separat DAB radio for 500 NOK som bruker AA eller AAA batterier. Vi de fungere i bilen?

Hilsen Julie

Hei!

Det kan nok fungere med en løs DAB radio, men det vil nok ikke være en optimal løsning, treg til å oppdatere seg.

Hilsen NAF Advokat

 

• Vibrasjon i svinghjul 

Fikk påvist lett vibrasjoner i svinghjul ved rundt 2000 omdr. på NAF garantiutløpstest. Jeg sjekket dette hos merkeforhandler, men de sa det var normalt. Nå hører jeg en ulyd fra svinghjul/clutch (skranglelyd på tomgang, lyden forsvinner når clutch trås inn). Hva burde jeg gjøre? Hva er mulighetene?

Hilsen Martin

Hei!

Slik du beskriver symptomene som er både lyd og vibrasjon, tyder dette på problemer med det svinghjulet.

Det er et kjent problem på forskjellige bilmerker, særlig mellom 2005 og 2010.

Hilsen NAF Advokat

 

• Bytte felg og dekk, må det være originalfelg?

Jeg trenger en ny felg og nye vinterdekk til en Mercedes B 180 CDI, 2008 modell. Må det være en originalfelg, hva er gode vinterdekk og hvor får jeg kjøpt disse til en god pris?

Hilsen Elin

Hei.

Dersom du skal bytte en felg må denne være maken til de andre med tanke på størrelse/dimensjoner.

For valg av vinterdekk kan du for eksempel se på siste dekktest i NAF-magasinet Motor.

Sjekk pris hos flere dekkforhandlere.

Hilsen NAF Advokat

 

• Rettigheter ved garantireparasjoner

Jeg fikk ny (byttekasse?) girkasse på garantien rett før garantitiden var ute. Et halvt år senere er girkassen defekt igjen. Har jeg noen rettigheter da?

Hilsen Trond

Hei!  Vi har litt for lite informasjon til å gi deg et fullgodt svar på dette, da vi ikke har opplysninger om alder og kjørelengde, eller hva slags garanti som er gitt. Men, et utgangspunkt er at forhandleren også vil ha ansvar for utbedringsarbeider. Dersom det er utført et omfattende utbedringsarbeid i garantitiden, må man kunne forvente at dette har en varighet ut over et halvt år, all den tid feilen ikke kan relateres til bruk eller manglende vedlikehold. Dersom du ikke har gjort det anbefaler vi at du fremmer en skriftlig reklamasjon til selger, der du ber om at feilen utbedres. Om saken ikke løser seg kan du eventuelt kontakte oss igjen for en konkret vurdering av saken.

Hilsen NAF Advokat

 

• Motorforsikring, som tillegg til rettigheter etter loven og garanti?

Hei, har en BMW X3 2013 mod. Km.st.45000. Vår kjørelengde er 8000 km i året. Stemmer det at jeg har fabrikk garanti frem til bilen er 5 år, som betyr i juli 2018? Er det i såfall unødvendig å tegne ekstra forsikring på motor og gir i denne perioden?

Hilsen Ludvig

Hei! Hvis du har en bil som er kjøpt ny i Norge i 2013 er det nok riktig at det er nybilgaranti på bilen frem til den er 5 år. Du bør i så fall sette deg inn i vilkårene i garantien, og se hva den dekker. Dersom bilen er kjøpt fra forhandler vil du dessuten ha reklamasjonsrettigheter etter forbrukerkjøpsloven i fem år fra du kjøpte bilen. Ved vanlig bruk og normalt vedlikehold er motor og gir komponenter som skal holde mye lenger enn fem år, med den kjørelengden du skisserer. Vi anbefaler at du i første omgang sjekker hva garantien dekker; en ekstra forsikring kan nok synes overflødig.

Hilsen NAF Advokat

 

• Korrekt forbikjøring

Som ung kjørte jeg mye bil i Tyskland. På Autobahn var det absolutt forbudt å kjøre forbi på høyre side og hvis det var fri sikt 300 meter skulle du legge deg i høyre felt. Hva er reglene i Norge? Jeg blir forbikjørt på høyre side på firefelts motorvei når venstre felt er fullt. Det er ubehagelig. På ring 3 i Oslo og veier ut og inn av byen glir trafikken ofte ujenvt i høyre og venstre fil. Da skjer også "forbikjøring" i høyre felt. Hva er korrekt kjøring? Jeg har på følelsen av at en del unoter er på vei inn i trafikkbildet.

Hilsen Michael

Hei!

Hovedregelen etter § 12 i trafikkreglene er at forbikjøring skal skje til venstre. Det er imidlertid noen unntak fra denne hovedregelen:

1. Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

2. Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

3. Forankjørende eller stillestående sporvogn kan forbikjøres til høyre.

4. Hvis trafikken er så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og det kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Hilsen NAF Advokat

 

• Unormalt høyt oljeforbruk?

Jeg har en Skoda Superb 2010 mod. Bensin motor. 160 H.K. Kjørt 100 000 Km. Jeg synes bilen bruker mye olje. Må ofte fylle etter. Noe jeg ikke har gjort med andre biler jeg har hatt, med samme kjøremønster. Motoren har ikke ytre lekkasje. Ingen tegn på vann i oljen på peilepinnen. Er det tegn på at motoren holder på å svikte? Hva kan/bør en gjøre.

Hilsen Svein Otto

Hei.

Noe oljeforbruk må en kunne forvente, de fleste bilprodusenter tillater inntil 0,5 liter olje/1000 km.

Mange bilmotorer har et forbruk som er lavere enn dette.

Dersom oljeforbruket blir høyere enn dette er det normalt en feil/for stor slitasje i motoren.

På noen av 1,8 og 2,0 bensinmotorer til Skoda VW og Audi har det vist seg et forhøyet oljeforbruk godt over 0,5 liter.

Dett kan medføre større reparasjonsbehov.

Hilsen NAF Advokat

 

• Slitasje på vinterdekk

Hei, jeg lurer på om jeg må kjøpe mye vinterdekk til bilen. Dekkene er 12 år gamle, men mønsterdybden er 5 til 6mm. Kan jeg bruke dem fortsatt eller må jeg skifte?

Hilsen Oddvar

Hei!

I utgangspunktet er ikke dekkene ulovlige å bruke, men siden de er 12 år gamle har nok gummien i dekkene blitt veldig hard. Det vil si at dekkenes egenskaper blir vesentlig forringet og anbefales skiftet.

Hilsen NAF advokat

 

• Garanti ved bruktimport

Vurderer å kjøpe en brukt bobil (Fiat/Knaus) som er importert til Norge av en privatperson april 2015. Kan jeg få problemer med garantier da?

Hilsen Jonny

Hei!

Dersom du kjøper en bruktimportert bobil så vil fortsatt kunne være en garanti fra fabrikken på denne, litt avhengig av bilens alder. Garantitiden på biler solgt i utlandet vil kunne være kortere enn det som gis for biler solgt i Norge, og noe du bør undersøke før kjøpet.  Videre vil det være slik at den norske importør ikke nødvendigvis vil være behjelpelig dersom problemer oppstår med bruktimporterte biler, men henvise deg til fabrikken.  Her er det litt forskjellig praksis.  Du vil uansett ha en reklamasjonsrett ved mangler ovenfor din private selger. For salg mellom privatpersoner er den lengste reklamasjonsfristen to år.

Hilsen NAF Advokat

 

• Tilbakevendende feil etter reparasjon

Jeg fikk reparert motorvarmeren (levert med bilen da jeg kjøpte den ny) på min Toyota Avensis ultimo mai i år. Utført på merkeverkstedet der jeg kjøpte bilen. Etter ca 1 ukes bruk tidlig i oktober har motorvarmeren igjen sluttet å fungere. Samme symptomer som forrige reparasjon. I "mitt hode" er dette en reklamasjonssak. Har jeg en sak mot verkstedet?

Hilsen Rolf Bjarne

Hei!

Du sier ikke noe om hvor gammel bilen din er eller hvor langt den har kjørt. Vi forstår uansett dette slik at dette er en betalt jobb som er blitt gjort, og forholdet reguleres da av lov om håndverkertjenester. Ved en verkstedsjobb må man kunne forlange at jobben er gjort fagmessig. Dersom motorvarmeren svikter etter en ukes bruk tilsier dette at jobben ikke er gjort godt nok. I så tilfelle vil du kunne reklamere på jobben og be om at det gjøres et nytt forsøk på å få dette i orden. Merk at verkstedet også har en sterk rett til selv å be om å få rettet feilen når det kommer en reklamasjon. Du må derfor gi dem muligheten til å reparere først og ikke sett bort jobben til noen andre før dette er avklart.

Hilsen NAF Advokat