Hvilke lover gjelder hvis din nyinnkjøpte bil har feil og mangler? Har du kjøpt bil av en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Har du kjøpt bil fra en forhandler, er det forbrukerkjøpsloven som er avgjørende. 

Men uansett hvem du kjøper av, har du rett til å klage på bilkjøp hvis bilen har mangler. Du har krav på å få det som er forventet, og bilen skal ikke være dårligere enn andre biler i samme klasse.

Be om NAF-test av bilen

Skal du kjøpe bruktbil, er det lurt å be om en NAF-test. Hvis selgeren kan legge frem en salgstest fra en av NAFs testestasjoner, er du sikker på at en nøytral tredjepart uten egeninteresse har gjennomgått bilen. Hvis selgeren ikke har en slik test, kan du selv be om å få ta med bilen til NAF for en kjøpstest for du kjøper bilen.

Begge testene vil avdekke feil og mangler som kan være avgjørende for om du i det hele tatt bør kjøpe bilen, og den kan ha mye å si for prisen. I tillegg kan den spare både deg og selgeren for masse trøbbel i ettertid.

Husk også at en ordinær EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll (PKK), ikke er noen garanti for at bilen virker slik den skal. EU-kontrollen sier lite om kvaliteten på bilen.

En NAF-test koster et par tusenlapper hvis du er NAF-medlem, og er både en rimelig forsikring for bilkjøperen og et viktig salgsargument for den som selger bilen.

Når har bilen en mangel?

Når du kjøper bil, er det viktig å få vite så mye som mulig om bilen. Har den hatt skader? Har den vært jevnlig på service? Hvilke slitedeler er skiftet ut, og kan selgeren dokumentere dette?

Selgerens opplysninger om bilen er nemlig avgjørende for hva du kan forvente. Kjøperen har som en hovedregel bevisbyrden om bilen ikke svarer til forventningene. Men det holder å påvise at bilen ikke er slik som avtalt, eller som forventet av en bil i denne klassen. 

Eksempel: Hvis selgeren har sagt at batteriet på bilen er nytt, skal du klage hvis batteriet er dødt etter kort tid.

Vanlige slitedeler, slik som bremseklosser, vindusviskere og dekk vil vanligvis ikke defineres som noen mangel. 

Eksempel: Hvis du kjøper en bruktbil som har gått 150.000 kilometer, må du regne med at deler av eksosanlegget kan være utslitt og må skiftes etterhvert. Dette er en normal slitedel. Men har selger sagt at eksosanlegget er nytt, kan du klage om det går i stykker etter kort tid. Igjen er selgerens opplysninger avgjørende.

Hvis du trenger biltekniske råd, kan du få dette av NAFs egne eksperter.

Bilen selges «som den er»

I mange salgskontrakter tar selgeren forbehold om at bilen selges «slik den står» el. Det betyr at bilen selges med de feil og mangler den måtte ha. Da kan det bli vanskeligere å klage.

Men – selgeren er ikke fritatt for ethvert ansvar. Hvis selgeren har gitt: 

  • Feil opplysninger og disse kan antas å ha innvirket på kjøpet
  • Tilbakeholdt opplysninger og disse opplysningene ville ha hatt betydning for deg, eller,
  • Bilen er i vesentlig dårligere stand enn du kan forvente bla. ut fra kjøpesummens størrelse, alder og kjørte kilometer, kan feilene defineres som en mangel. 

Er det en slik mangel på bilen slik du vurderer det, bør du reklamere til selger. 

Hvor fort må jeg klage på bilkjøpet?

Hvis bilen ikke svarer til forventningene må du klage, gjerne skriftlig, så fort som mulig etter at du oppdaget feilen eller problemet. Lovgivningen stiller krav til at man må reklamere innen rimelig tid etter at man oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen (den relative reklamasjonsfristen).  

I tillegg må du reklamere innenfor den absolutte reklamasjonsfristen, som ved privatkjøp er inntil to år. Er bilen kjøpt fra en forhandler vil du kunne reklamere i inntil fem år etter at du overtok bilen.

Eksempel: Hvis girkassen på bilen havarerer etter tre år og kjørte 60.000 km, tross normalt vedlikehold og normal bruk, bør du reklamere. En girkasse skal normalt vare lenger enn dette.