Marte Aarland Nyhus (35), mannen Anders Rynning (36) og barna Ludvig (5) og Selma (3) er blant tusenvis av familier som hvert år er på markedet for å kjøpe bruktbil. Familien på fire ønsker seg en stasjonsvogn eller en flerbruksbil som er et par år gammel. Men de er redde for å kjøpe katta i sekken.

For de fleste av oss er kjøp og salg av bil blant de største økonomiske transaksjonene vi foretar oss. 400.000 bruktbiler skifter eier hvert år i Norge. Bak det tallet skjuler det seg mye usikkerhet, tvil og kanskje i ettertid: Store ergrelser.

 Privat eller fra forhandler?

– Vi svinger fram og tilbake mellom å kjøpe privat og å kjøpe via en forhandler. På privatmarkedet kan man gjøre bedre kjøp, samtidig som man ikke får med den tryggheten du føler ved å gjøre kjøpet via en anerkjent profesjonell forhandler, sier Marte og kikker på mannen. Både hun og mannen er i full jobb, og ønsker seg et trygt og enkelt bilkjøp.

– Vi har faktisk vært litt i tvil om vi skulle kjøpe bil i det hele tatt, vi sykler stort sett begge til barnehage og jobb, men ser likevel at det er kjekt å ha bil med tanke på blant annet handleturer og helgeturer, sier Marte.

Trygghet er viktigst

– Hva er viktigst med den nye bilen?

– Det viktigste er trygghet, at den tåler litt, fortsetter Marte.
– Med tanke på verdifull last i baksete, supplerer Anders; ­– og den må være romslig og praktisk, med skinnseter som lett kan vaskes, fortsetter han.

Maks 300.000 kroner

Familien, som bor i rekkehus i nærheten av Oslo sentrum, ønsker seg en stasjonsvogn, eller en flerbruksbil. De har bestemt seg for å bruke opp til 300.000 på bruktbilkjøpet.

– Vi vil ha en bil som er mellom to og fire år gammel, sånn at den har tatt mye av verditapet samtidig som den er trygg og komfortabel og forhåpentligvis ikke skaffer oss noen problemer i hverdagen. Det er så travelt at vi ikke kan bruke mye tid på vedlikehold av bilen, langt mindre på reparasjoner.

Dette er begge enige om. Når det gjelder fargen vil Marte ha en mørk bil, mens Anders ikke er så opptatt av det ytre.

– Den er jo egentlig ikke så farlig for meg heller, sier Marte; – bare den ikke er hvit. Men automatgir er viktig for meg, med to barn i bilen og en del køkjøring innebærer det mindre stress.

– Har dere tenkt over å kjøpe en bil som holder seg godt i verdi?

Begge rister på hodet, det viktigste er ikke å prøve å gjøre en ”god investering” – men at bilen funker i hverdagen. Nivået de har lagt seg på når det gjelder hvor mye de er villige til å betale for bilen, er de begge enige om.

Vi har bilekspertene og bilbergerne!

Våre biltekniske eksperter og bilbergere hjelper deg om du har spørsmål eller problemer med bilen.

Bli medlem i dag

Dette sier økonomen

Forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank1 mener mange ikke tenker godt nok over hvilket behov de har når de kjøper bruktbil. Det er lett å la seg friste. Kanskje over evne.

– Bil er en stor investering og et pengesluk. Kjøp en bil som passer til deg og ditt bruk, ikke kjøp dyrere og finere enn du trenger, anbefaler han.

Over 400.000 bruktbiler skifter altså eier hvert år i Norge. Ferske tall fra NAF viser at 27 prosent kjøper bil privat. 15 prosent kjøper en bil de ikke engang har sett.

Dette sier advokaten og Forbrukerrådet

– De aller fleste av de henvendelsene vi får fra våre medlemmer handler om kjøp og salg av bil. Rettere sagt om de problemene som oppstår i etterkant, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.

Spørsmål om bil er også den vanligste henvendelsen til Forbrukerrådet og i 2015 fikk de over 10.000 spørsmål om handel av bruktbil. Det er også den vanligste klagesaken de får inn.

– Det er når det er to privatpersoner som kjøper og selger bil at det som oftest oppstår en konflikt. Årsaken er at folk ikke bruker kontrakt og ikke sjekker bilen godt nok før de kjøper den, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

600.000 annonser på Finn

Annonsesiden Finn.no opplyser at det er i overkant av 600.000 annonser med bruktbil til salgs på siden deres i løpet av et år, og at det antallet har vært stabilt de siste årene. Det er i overkant av 180.000 personer som legger ut bilen sin for salg hvert år. Potensialet for konflikter er dermed stort.

– Folk som skal kjøpe eller selge bil synes ofte det er vanskelig, og mange etterlyser gode råd. Det merker vi også på henvendelsene til oss fra pressen og fra medlemmer, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

–  Det kan oppstå frustrasjoner både hos kjøper og selger. Bilkjøperen går inn i handelen med ønske om å få mest mulig bil for minst mulig penger, mens selgeren vil ha mest mulig penger for bilen. Kjøperen er kanskje usikker på om bilen har skjulte feil, men det kan også selgeren være. Begge er usikre på om den andre er til å stole på, fortsetter Sagedal.

Fant de noen bil til slutt?

På Bestum i Oslo, hvor familien på fire nettopp har flyttet inn, fortsetter jakten på den brukte drømmebilen.

– Har dere brukt mye tid på avgjørelsene rundt bruktbilkjøp?

– Ja og nei, svarer Marte og Anders om hverandre. – Det handler egentlig om at jeg ikke er så engasjert, innrømmer Marte; – men i og med at jeg også kommer til å bruke bilen, så prøver jeg å engasjere meg litt mer. Jeg leser mer bilstoff enn jeg pleier, for å si det sånn.

– Kunne dere kjøpt en bil usett?

– Nei. Det er viktig å prøvekjøre bilen. Så den må være geografisk tilgjengelig for prøvekjøring. I går fant vi en interessant bil på nettet som sto på Tynset. Der omtrent går grensen, sier Anders.

Bilkjøp er ingen enkel sak. Anders Rynning og Marte Aarland Nyhus har satt et tak på 300.000 for bruktbilen de er på jakt etter.
FOTO: Nina Ruud/ Motor

De unge kjøper bil privat

Det er først og fremst unge som handler bruktbil privat, hele 40 prosent av kjøperne var mellom 18 og 29 år, mens 27,7 prosent var i alderen 30-44 år (ref. Bruktbilkonferansen 2015).

Forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank1 anbefaler i likhet med NAF og Forbrukerrådet grundige undersøkelser av bilen før den kjøpes.

– Selger har plikt til å fortelle alt hun eller han vet om bilen. Store reparasjoner og skader den har hatt og annet som er relevant. Men du som kjøper har også en plikt til å undersøke bilen og det skal en del til før du som kjøper har krav på eventuell erstatning, sier han.

Prosessen på å klage på «dårlig» kjøp er omfattende, nikker NAF-advokaten Vigdis Svennungsen. Hun har ført flere slike saker på vegne av medlemmer.

– Det er også viktig å være klar over at handelen hos en forhandler reguleres av Forbrukerkjøpsloven, som gir deg fem års reklamasjonsrett. Et privat kjøp reguleres av Kjøpsloven som gir to års reklamasjonsrett.

Dag Christensen, regionsansvarlig og koordineringsansvarlig for brukte biler i Billia argumenterer naturlig nok for å kjøpe bruktbil via en profesjonell forhandler, og mener disse vil strekke seg langt for å få fornøyde kunder.

–      Fordelen med å kjøpe fra en autorisert forhandler er at vi sørger for at bilen blir taksert og klargjort av fagfolk. Våre undersøkelser av bilen er minst like grundig som en NAF-test. Vi garanterer også at bilen er fri for heftelser, sier Dag Christensen.

Grunnen til at mange likevel ikke velger å kjøpe via en forhandler er prisen. Og fire av ti på Marte og Anders sin alder ender altså opp med å kjøpe privat.

Mange av NAFs medlemmer etterlyser råd for hvordan de skal gå fram ved kjøp eller salg av bruktbil – både med tanke på å gjøre riktige valg og å unngå problemer i etterkant. Derfor har NAF nylig lansert guiden Trygt eierskifte.