Ut fra bosted og behov var en pick-up eller SUV med firehjulstrekk, et naturlig valg for 28 år gamle Mikael Mårvik Derås, da han i januar skulle kjøpe bil.

– Jeg så på mange ulike modeller og fant til slutt en kjempefin bil på Finn.no, som virket perfekt, sier Mårvik Derås.

Men det skulle vise seg å være langt fra virkeligheten. Ett av kriteriene til 28-åringen, som til daglig jobber som utdanning- og utviklingsoffiser på Heimevernets Skole og Kompetansesenter, var nemlig å ha bilen, en Jeep Compass 2007-modell, på NAF-test. Det gjorde han lurt i.

Mikael Mårvik Derås (28) kunne fort endt opp med store utgifter, hadde det ikke vært for at han gjennomførte en NAF-test på bilen han vurderte å kjøpe. (FOTO: Privat)

Mikael Mårvik Derås (28) kunne fort endt opp med store utgifter, hadde det ikke vært for at han gjennomførte en NAF-test på bilen han vurderte å kjøpe. (Foto: Privat)

– Jeg hadde avtalt med selgeren at det ikke ville bli noe kjøp med mindre en slik test ble gjennomført. Det var helt fint for ham.

Turen gikk derfor til nærmeste NAF-senter for prøvekjøring og test av bilen.

– Da jeg så bilen for første gang, var jeg sikker på at den var helt riktig for meg. Den så strøken ut både utvendig og innvendig, forteller Mårvik Derås.

Skal du kjøpe eller selge bil?

Prøv vår nye guide "Trygt Eierskifte". Her får du en enkelt oversikt over alt du må gjøre når du skal kjøpe eller selge bruktbil.

Se guiden her

Rustspist understell

Men så kom NAF-testen, en vurdering av kjøretøyets tekniske tilstand i forkant av bilkjøpet.

– Testen tok omtrent én time. Selger og jeg brukte tiden til å bli bedre kjent og se over papirene. Da den var ferdig, henvendte NAF-mekanikeren seg til meg først, ettersom det var jeg som var eier av testen.

Og da de to gikk inn i verkstedhallen, sa mekanikeren følgende til Mikael: «Jeg anbefaler deg ikke å kjøpe denne bilen».

– Han tok meg med til bilen som sto oppe på bukken. Rustskadene på understellet og hjulopphenget var så grove at man trengte ikke stor kunnskap om bil for å se at dette var langt i fra hvordan det burde være.

Mekanikeren forklarte så at det måtte gjennomføres reparasjoner for rundt 50.000 kroner umiddelbart, og poengterte videre at bilen var regelrett farlig.

– Denne bilen bør ikke kjøres én meter. En fartsdump og den kan bryte sammen, fortalte NAF-mekanikeren.

Bilen hadde grove rustskader på understell og hjuloppheng

Jakter videre med gode tips fra NAF i bagasjen

Kjøpet ble det altså, heldigvis for Mikael, ikke noe av. Og han har ennå ikke funnet sin nye bil, men etter testen fikk han flere tips av NAF-mekanikeren om hvilke biler han bør vurdere, samt hva han må sjekke nøye i forkant av et eventuelt kjøp. Nå er han først og fremst glad for at han slapp med skrekken.

– Hvilke tanker har du gjort deg når det kommer til det å gjennomføre en NAF-test, samt ha eierskifteforsikring?

– Inntil jeg får tilstrekkelig kunnskaper om å sjekke vitale deler på bilen, vil jeg nok fremover uansett utføre NAF-test i forbindelse med kjøp fra privatperson. Jeg vil nok uansett ikke kunne gjennomføre en så grundig test som de gjør inne i verkstedhallen, ved at de blant annet får kjørt den opp på bukk. Jeg er sikker på at kostnadene med en slik test lett kan slås av i prisen på bilen ved at de avdekker noen feil. I tillegg får man en fersk status på bilen utført av profesjonelle, sier Mikael.

Hjuloppheng og understell hadde omfattende rustskader.