– Privatleasing passer for store kundegrupper. Vi har alt fra småbarnsfamilier til pensjonister som velger å lease framfor å eie bil. De vil ha en ny bil med alt moderne sikkerhetsutstyr og full oversikt over kostnadene de neste tre til fire årene.  Det sier Stian Stramrud, Segment manager SME & Private i LeasePlan.

I november var 21 prosent av alle nybilregistreringer i Norge privatleasing. Nå er det flere private enn firmaer som leaser bil. Stramrud mener det er flere årsaker til at så mange nå finner denne formen for å ha bil lønnsomt. 

– Mange nybilkjøpere er usikre på hvilken type bil de skal velge. Diesel har fått et dårlig rykte og politikerne prater om kjøreforbud, nye avgifter og økte bompenger. Frykten er at dette kan gi et kraftig verditap. Noen har lyst på elektrisk bil, men har litt rekkeviddeangst og ønsker å vente på biler med lengre rekkevidde. Det skjer en rask utvikling på teknologifronten både når det gjelder typer drivverk, batteriteknologi og sikkerhet. Denne usikkerheten gjør at mange ønsker å lease bil i tre-fire år for å se hva som skjer.

Stian Stramrud, Segment manager SME & Private i LeasePlan.
ØKER KRAFTIG: – Usikkerheten rundt ny teknologi, nye avgifter og trusler om kjøreforbud, fører til at mange nå velger privatleasing i stedet for å eie, sier Stian Stramrud, Segment manager SME & Private i LeasePlan.

Medlemsfordel NAF Lease - leasing av elbil  

Lettere å si hvem privatleasing ikke passer for

– Vi ser også tydelig at det kommer nye generasjoner som ikke er så opptatt av å eie ting. De kjøper heller en tjeneste etter hvert som et behov dukker opp, sier Stramrud, som mener det nesten er lettere å si hvem privatleasing ikke passer for enn hvem det passer for: 

– Er du en person som ikke har behov for å ha en ny bil, men som klarer deg med en fire-fem år gammel og planlegger å kjøre den i ti år, så vil det være billigere enn å lease. Man betaler da ned bilen relativt kjapt. Usikkerheten vil da ligge i vedlikeholdsbiten og kostnader knyttet til å holde bilen godkjent og på veien.  

Vil du ha en ny bil med alt moderne sikkerhetsutstyr, fulle garantier og utgifter til service og årsavgift inkludert, så vil lesing være et godt alternativ til å eie. Da har man rett og slett full oversikt over alle kostnadene til bil de neste årene. Man kjøper seg på en måte fri fra risikoen ved å eie en bil.  

– I tillegg slipper du å binde opp penger i et billån og vi tar bruktbilrisikoen slik at du slipper å bekymre deg for hva bilen er verdt om fire år. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at du har full vedlikeholdsplikt i den tiden du har bilen. Det betyr at du må følge servicer og behandle bilen normalt pent, sier Stramrud.

Liten grunn til å bekymre seg for ekstrakostnader

Mange bekymrer seg for innlevering av leasing-bilen. Det er skrekkhistoriene det blir skrevet om i mediene med ekstrakostnader på flere titallstusener når bilen blir levert tilbake.

- Bekymringen er i de fleste tilfeller uberettiget. Ettersom bilen er en bruksgjenstand som brukes daglig, trenger den ikke å være feilfri ved innlevering. Har bilen en liten skramme på hjørnet eller en kjøpesenterbulk i døra, vil det vanligvis betraktes som normal slitasje. Litt avhengig av størrelse, selvfølgelig. Vi som driver med leasing ønsker også kundene tilbake. Tidligere lå det mye fortjeneste i å kreve store summer når bilen blir levert inn. Slik er ikke vanlig praksis lengre – i hvert fall ikke hos oss, avslutter Stian Stramrud i Leaseplan.

Hva er unormal slitasje og hvordan unngå en ekstraregning