Privat-leasing øker kraftig i Norge. Usikkerheten om hva som skjer i bilmarkedet og hvilken bil det er riktig å kjøpe, får mange til å vurdere leasing for en periode på tre eller fire år. For mange er det første gang. Derfor er det viktig å vite hvordan dette fungerer for å unngå ubehagelige overraskelser etter at leasing-perioden er over.  

- Dersom du behandler leasing-bilen dårlig slik at den får skader og unormal slitasje, får det samme konsekvens som for en bil du eier. Når du skal selge bilen får du en lavere pris enn om bilen var pent holdt. Ved tilbakelevering av leasingbilen får man en tilsvarende økonomisk belastning dersom bilen ikke er behandlet på en riktig måte, sier Halvor Smukkestad, salgssjef B2B i NAF Senterne. 

Medlemsfordel NAF Lease - leasing av elbil  

I utgangspunktet høres dette greit ut. Problemet er at forskjellige leverandører og firmaer vurderer normal og unormal slitasje ulikt. Ett sted kan en parkeringsbulk bli ansett som normal slitasje, mens et annet firma anser det som unormalt og gir deg en ekstraregning for dette.

- Mitt beste råd er at du sørger for å få en klar og tydelig beskrivelse av hva firmaet du leier av vurderer som normalt og unormalt før du skriver under kontrakten.  Da vet du hva som forventes for å unngå en ekstraregning ved tilbakelevering, sier Smukkestad. 


BILDE: NAFs eksperter sjekker tilstanden til leasingbilene ved tilbakelevering. 

Det er nok mange som har opplevd å få en regning for dekning  av unormal slitasje, som de selv har opplevd som ganske normalt. Dette er etter NAFs erfaring de viktigste tingene som kan gi en slik ekstra regning ved tilbakelevering av leasingbil: 

  1. Avvik i servicehistorikk da dette kan gi bortfall av videre garanti på bilen. Følg derfor alle servicer i henhold til fabrikantens/importørs retningslinjer.  

  1. Holde deg innenfor avtalt kjørelengde, ellers beregnes det et kronebeløp per ekstra kilometer. 

  1. Dekk under lovlig mønsterdybde er unormal slitasje. 

  1. Bulk over en viss størrelse med lakkskade inn til grunning eller flere mindre bulker blir ofte vurdert som unormal slitasje.  

  1. Felger med større riper eller skader inn til grunnmaterialet, samt sprekker og kraftig oksydasjon bli ofte vurdert som unormal slitasje.  

  1. I interiøret vil skader, rifter, flekker og deksler med sprekker ofte bli vurdert som unormal slitasje.  

  1. Flere riper på en flate eller ripe som ikke kan rubbes og poleres bort blir ofte vurdert som unormal slitasje.  

  1. Steinsprut med rosetter eller sprekker i frontrute er unormal slitasje. 

Hva er unormal slitasje og hvordan unngå en ekstraregning.