– Nå som vinteren er på hell, har de fleste av oss tanker om hvordan bilen vår har funket i den kaldeste perioden. Vi vil hjelpe deg til å velge mer kvalifisert neste gang, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Bilenes bremser, stabilitet og evnen til å ta seg fram på glatte veier er testet. Lysene er testet i eget laboratorium. Varmeapparatene og de elektriske tilleggsvarmerne er også prøvd ut i Norden-kulden, og vi har sett på hvilket utstyr bilene har som gjør vinteren lettere for deg.
 
– I tillegg har vi sett på hvordan bilene virker på det lokale og globale miljøet. Utslippene er testet i et avgasslaboratorium for å gi svar på hvordan utslipp av skadelige gasser og drivstofforbruket er i kulde. Det sier produsentene lite om i sine glansete brosjyrer, sier Engebretsen.
 
Testen sier lite om hvor praktisk bilen er i daglig bruk, ikke mye om komfort, garantier, eiertilfredshet og kollisjonssikkerhet, men derimot det meste om hvordan de 16 bilene i testen klarer seg når temperaturen synker godt under null og veien blir dekket av snø og is.
 
– Hvordan de forskjellige vinteregenskapene skal vektlegges kan selvfølgelig diskuteres. Vi har gjort vårt valg og da ble vinneren Mercedes-Benz B 180 CGI, tett fulgt av Lexus CT 200h, Audi A6 2,0 TDI og BMW 116i, sier Jan Ivar Engebretsen.
 
Bilene som er med i testen er hentet fra ulike bil- og prisklasser. Felles for testbilene er at de var nye i 2011, har tohjulstrekk og alle kjører med samme type dekk.
 
I testen finner du følgende:
- Kjøreegenskaper på svingete og kupert bane.
Testen blir gjort med og uten antispinn og antisladd.
- Test av bremselengder 60 – 0 km/t
Bremsetesten blir kjørt både på snø og is.
- U-split bremselengder
I denne testen bremser det ene hjulsettet på is, det andre på asfalt.
- Forbruk l/mil med kald og varm motor
I denne testen vil en se at forbruket er langt over det fabrikken oppgir i sine glansfulle brosjyrer. Peugeots forbruk er inkludert bilens bensinvarmer.
- NOx – utslipp g/km kald og varm motor
Her vil en overraskende se at mange av bensinbilene slipper ut like mye partikler som dieselbilene.
- Partikkelutslipp g/km
I bilenes karakter for utslipp i kulde er også tilsvarende tester for utslipp av CO og HC inkludert.
- Varmen i bilen
Her måles tiden for oppnådd 15 grader og 23 grader i kupeen under landeveiskjøring i minus 8 grader.
- Lystesten
Alle bilene er testet i lyslaboratorium hos Tekniikan Mailma. Bilene er utstyrt med den type lykter som er mest solgt.
- Elektrisk hjelpevarme
Setevarme, bakrutetråder og varme i sidespeil er etter hvert blitt standard på de fleste biler, men ikke alle er like gode.