– Ingen har lyst til å oppdage at batteriet er flatt etter noen dager på fjellet. Før du drar, sjekk batterikapasiteten, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Når temperaturen synker reduseres også bilbatteriets effekt dramatisk. I tillegg er motoren tyngre å starte i kaldt vær. Et redusert batteri skal altså gjøre en mye tyngre jobb enn på sommeren. Resultatet er gjerne at batteriet streiker eller takker helt for seg. Da står du der med en bil som ikke vil starte.

– Bileierne kan gjøre mye selv for å forberede bilen på kulde. Det meste er enkle grep som de aller fleste selv klarer å utføre, forteller Sødal.

Et godt råd er alltid å ha fulladet batteri. Batteriet har lettere for å få selvutlading når det ikke er toppladet. Når kuldegradene er mange eller når fokksnøen kommer seg inn i motorrommet og legger seg over batteriet kan batteriet tømmes. Noe annet som er lurt er å sjekke at batteripolene er rene. Finnes det mye irr og skitt på polene gir det større selvutlading og hindrer kontakt med batteriet. Irr fjerner du med såpevann og børste. Skyll deretter med rent vann.

– Det hjelper ikke med et godt batteri dersom det ikke får tilstrekkelig lading. Sjekk derfor ladespenningen, sier Sødal.

Er du likevel uheldig og står der med flatt batteri, pass på at du får riktig starthjelp. Ukyndige starthjelpere kan gi store skader på elektronikken i nyere biler.
– Vær derfor forsiktig når noen i beste mening vil gi deg starthjelp med startkabler, avslutter Nils Sødal.