Av 27 000 henvendelser fra NAF-medlemmer er ca. halvparten relatert til kjøp og salg av bil. Spørsmål rundt triksing med kilometerstand er økende.

Det er mange som går langt for å få en bedre pris for bilen sin når de selger, og det er ikke vanskelig å manipulere kilometerstanden med dagens teknologi. Det er gjort bare på noen sekunder. Triksing med kilometerstanden er ikke bare et problem i Norge, men også i resten av Europa.

– Fra et europeisk perspektiv, er det kanskje ett av de største forbrukerjuridiske problemene. Basert på tall fra tysk politi, svindles det for ca. 6 - 7 milliarder euro hvert år bare i Tyskland, sier André Fimreite, advokat og seniorrådgiver i NAF.

Disse tallene innebærer at hver tredje bruktbil i Tyskland er blitt tuklet med, og det er ingen grunn til å tro at det er noe annerledes i Norge. NAF jobber via vårt medlemskap i den internasjonale bilorganisasjonen FIA, med å få enten en teknologisk løsning eller et felles europeisk register hvor kilometerstanden skal registreres får å få bukt med problemet.

NAF kjemper også for at det norske motorvognregisteret skal implementere kilometerstand som en standardopplysning i sine systemer, hvor det skal registreres kilometerstand ved hver EU-kontroll og omregistrering.

Finnes systemer som fungerer
- Det finnes systemer som fungerer. I Belgia er det lovpålagt å innrapportere kilometerstanden for alle som har befatning med en bil i næringsvirksomhet. Om bilen punkterer og trenger assistanse, så blir kilometerstanden registrert. Dette gjør det vanskelig for de som ønsker å tukle med kilometerstanden, sier Fimreite.

NAF anbefaler at du sjekker serviceheftet til bilen for å se når og på hvilken kilometerstand bilen har vært til service. Står ikke kilometerstanden i serviceheftet bør du be selgeren dokumentere når og hvor bilen har vært på service. Foreligger det ikke noen som helst dokumentasjon, bør du vurdere å droppe kjøpet.