– Kjøper du et billig dekk fra en produsent som egentlig ikke bryr seg om oss i Norden, risikerer du å få et dekk som er farlig dårlig i kritiske situasjoner, sier Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAF-bladet Motor og deltaker i dekktesten.

Vinterdekkene skal først og fremst gi høy sikkerhet på snø og is,
samtidig som de skal prestere best mulig på våt asfalt. Dette er
motstridende egenskaper i et dekk som noen produsenter er flinkere til å
kombinere enn andre.

I årets store vinterdekktest har 12 piggdekk og ni piggfrie nordiske
vinterdekk blitt testet. Blant piggdekkene er det Continental, Goodyear
og Nokian som topper, alle med en totalscore på 8,5. Skal du kjøpe
piggfritt er det fem-seks som hevder seg i toppen. Uansett pigg eller
piggfritt, må man selv velge dekk ut fra det som passer best til egne
kjøreforhold. Derfor må alle sette seg inn i de enkelte deltestene for å
finne dekkene som gir best trafikksikkerhet for den enkelte.

- Snø og is er det vanskeligste underlaget og bør være det som teller
mest ved valg av dekk. Det er snakk om sikkerhet. Dekkenes evne til å
stoppe bilen raskest mulig og unngå å skli over i motgående kjørebane i
en sving er avgjørende, sier Korsvoll.

Les hele vinterdekktesten til NAF-bladet Motor og alle deltestene.