– Det nye merket skal vise hvor mye dekkene støyer, hvor høy rullemotstand det har og hvor godt grep det har på våt vei, forklarer Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Dekkmerkingen vil gi klar informasjon om dekkets evner og kvaliteter. Allerede nå har de fleste store dekkprodusentene tatt i bruk den nye EU-merkingen på sine dekk.
 
- Dette er et godt tiltak for bedre trafikksikkerhet slik at livsfarlige og dårlige dekk ikke lenger blir solgt over disk, mener Engebretsen.
 
Grunnen til innføring av ny dekkmerking er at EU ønsker at kjøperen skal få mer spesifikk og objektiv informasjon på dekket. En studie gjort av TNS Sofres over en fem-års periode forteller at bilisten ønsker dekk som gir dem muligheten til å kjøre bekymringsfritt.
 
- Dekk som ikke tilfredsstiller minimumskravet på disse tre kategoriene vil bli fjernet fra markedet. Dekkene blir mer miljøvennlig og miljø handler også om økonomi. Mindre rullemotstand gir mindre forbruk av drivstoff og mindre slitasje på dekket slik at bilistene bruker mindre drivstoff og får fler kilometer ut av dekket. Her er sikkerhet tatt vare på i forhold til det farligste føret, nemlig våt asfalt, sier Engebretsen som legger til at dette er forenlig med NAFs dekktester over flere år.
 
Produsentene av dekk har vært kjent med denne type merking og krav over flere år allerede. De har hatt muligheten til å strekke seg etter kravene over lengre tid, så dette er derfor ikke nytt for dem.
 
- Forbedringene hvert år er minimale da det er vanskelig å forbedre allerede gode produkter. Da tenker jeg ikke på de billige variantene. Uansett er det er en billig livsforsikring å investere i gode dekk, avslutter Engebretsen.
 
Les mer om den nye dekkmerkingen her.