Grunnen er at dekkene får karakter etter tester på våt asfalt og i varmegrader. Dekket med A (beste karakter) er det dekket med dårligst egenskaper på is mens dekket med G (dårligste karakter) kanskje har det beste grepet på norsk vinterføre.

- Egentlig må man snu skalaen på hodet når det gjelder bremsegrep på snø og is. De dekkene som har dårlige egenskaper på våt asfalt, er som oftest de med best grep på snø og is, sier Engebretsen.

Under norske forhold blir også støykarakteren til dekkene misvisende. Forskere fra NTNU har påvist at støy på slitt, norsk asfalt samsvarer dårlig med målinger som er gjort ute i Europa.

Det siste parameteret i merkingen er drivstofforbruk og her er karakteren riktig i forhold til oss i Norge. Et dekk merket med G bruker rundt 0,05 liter mer per mil enn et dekk med toppkarakteren A.

- Sagt med andre ord vil forbruket øke med 80 liter per år når du kjører 15 000 kilometer i året, sier Jan Ivar Engebretsen.