Citroén C4 Picasso: 5 stjerner
Kupeen viste seg å være stabil under chrashtesten. Beskyttelsen av føreren og forsetepassasjer er god rundt knær og lår, mens bryskassene får en lett forhøyet belastning. Citroén viser at beskyttelsen er på samme nivå for passasjerer av forskjellige størrelser og plassering.

C4 Picasso opnår toppkarakter i sidekollisjonstesten hvor den skal simulere at en annen bil kjører inn i siden av bilen.

Den noe hardere påletesten som motsvarer at bilen sklir sidelengs mot et tre eller en lyktestolpe medfører derimot en stor belastning af brystkassen. Setene og hodestøttene gir god beskyttelse ved påkjørsel bakfra.

Beskyttelsen av barn er til toppkarakter, og både de treårige og de halvannet årlige satt ved testen i bakovervendte stoler med en glimrende beskyttelse. Airbagen til passasjersetet foran kan slås av og informasjonen her er tilfredsstillende.

Beskyttelsen av fotgjengere er også til toppkarakter når det dreier seg om støtfangerens utforming og selve spoileren gir en utmerket beskyttelse.

C4 Picasso har varsel for sikkerhetsseler på alle setene som standard, og antiskrenssystemet oppfyller Euro NCAPs krav. En utmerket fartsbegrenser er også standard så den maksimalt tillatte hastighet lettere kan overholdes.

- Konklusjonen blir at Citroén har laget en sikker bil, men at det er ønskelig med noe bedre beskyttelse fra siden i påletesten, sier Engebretsen.

 

Honda CR-V: 5 stjerner
Den testede utgaven er den nyeste generasjon av Honda CR-V. Kupeen viste seg å være stabil under krasjtesten. Målinger fra testdukkene viser at beskyttelsen av de to personene i forsetene er god særlig ved knær og lår. Honda har vist at beskyttelsen er på samme nivå for passasjerer av forskellig størrelse og plassering.

Honda CR-V oppnådde toppkarakter i sidekollisjonstesten, mens den noe hardere påletesten utviste lett forhøyede belastninger av bryst og bekken. Setene og hodedstøttene gir god beskyttelse ved påkjørsel bakfra.

Honda CR-V oppnår toppkarakter for beskyttelsen av barnet på halvanet år, og i frontkollisjonen var beskyttelsen av treårigen god. I sidekollisjonstesten var begge barna godt fastspent og godt beskyttet mot bilens karrosseri. Airbagen på høyre side foran kan slås av. Men, da kan man ikke se at airbagen er slått av eller på og bilen mister poeng på denne kontoen.

Det samme gjelder ved vurderingen av monteringen av barnestol som ikke er tilstrekkelig enkel.

Fotgjengerbeskyttelsen ved støtfangeren får toppkarakter, mens beskyttelsen ved selve panseret er middelmådig.

Det er varsel for sikkerhetsseler for alle setene og antiskrenssystemet oppfyller Euro NCAPs krav. En hastighetsbegrenser er tilleggsutstyr og siden det ikke er standardutstyr blir det ikke poeng på denne kontoen

- Konklusjonen blir at Honda CR-V er en meget sikker bil med kun få områder hvor det kan gjøres forbedringer, som for eksempel panserets beskyttelse av fotgjenger ved påkjørsel, sier Engebretsen.