Testen ble utført med en stasjonsvogn som holder en fart på 50 km/t og bråstopper til stillestående på under 0,1 sekund. I testbilen med usikret last satt føreren uten sikkerhetsbelte, og passasjeren med beina på dashbordet, som noen gjør på langtur.

- Testen viser tydelig at feil pakking gjør feriebilen til en skikkelig dødsfelle. Ved en bråstopp i 50 km/t utsettes bilen og dens innhold for inntil 24 ganger. Det vil si at en gjenstand som normalt veier 20 kilo, vil ved 24 ganger i 50 km/t bli tilsvarende et dødsprosjektil på 480 kilo som farer framover i kupeen, sier Engebretsen

Feriebagasjen kommer flyvende
Kollisjonstesten med usikret last starter normalt. Airbagene utløses raskt (etter 30-40 ms), men til tross for dette får føreren alvorlige og livstruende skader som følge av at hodet treffer frontruta med høy fart. Dette kunne vært unngått med sikkerhetsbelte.

Passasjeren er plassert slik noen velger å slappe av på langtur, med beina oppe på dashbordet. I sammenstøtet får passasjeren livstruende skader som følge av at hodet treffer kneskålene da airbagen utløses. Alt dette har skjedd på under 0,1 sekund! Og det er på dette tidspunktet feriebagasjen kommer flyvende som dødelige prosjektiler.

- Fører- og passasjerstol blir fullstendig deformert, som medfører store skader i rygg og ryggmarg. Attpåtil blir både fører og passasjer truffet av gjenstander som påfører dem ytterligere belastninger, forklarer Engebretsen

Å sikre lasten utgjør store forskjeller
Kollisjonstesten med sikret last hvor både fører og passasjer er plassert korrekt i bilen med sikkerhetsbelter, starter som normalt. Lasten i bagasjerommet er sikret med stropper, og fluktstolene i baksetet er festet med sikkerhetsbeltene.

Resultatet her blir helt annerledes. Fører og passasjer blir slengt framover og tatt i mot av hver sin airbag. Hodet til føreren treffer ikke frontruta nå som sikkerhetsbeltet er festet. Den sikrede lasten beveger seg framover, men ingen gjenstander når fram til forsetene. Etter under 0,4 sekunder er all last tilbake i sin opprinnelige posisjon. En ekstrem forskjell fra bilen med usikret last.

- Testen viser at det å ta seg litt ekstra tid og sikre lasten skikkelig, kan redde liv, avslutter Engebretsen.