Spontanutbrudd som ”Oj, den så jeg ikke!” er velkjente i trafikken. Det er avgjørende at blikket brukes riktig for å orientere seg i trafikkbildet. Da gjelder det å ha et skarpt og godt syn i tillegg.

- Veitrafikkloven stiller klare krav til hvor godt man skal se og det er hver enkelts ansvar å sørge for at de ser godt nok. Reaksjonsevnen din blir dårligere når du ser dårlig. Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at det er klar sammenheng mellom nedsatt syn og ulykkesinnblanding. God sikt er en plikt, sier Engebretsen.

Alle bilførere bør kunne lese et bilskilt på minst 30 meters avstand. TNS Gallup har tidligere gjennomført en undersøkelse for Trygg Trafikk og Specsavers om norske bilføreres syn. Rundt 300 000 oppga å være usikre på om synet deres er godt nok.

Bilen er inne til periodisk kontroll hvert annet år. De fleste av oss går også til lege og tannlege jevnlig, men mange slurver med å sjekke synet jevnlig, sier Engebretsen.

Frem til du er 45 år bør du sjekke synet hvert andre eller tredje år. I alderen 45 til 55 år endrer synet seg veldig hos de fleste av oss. Øyelinsen mister elastiteten og har vanskeligere for å fokusere på forskjellige avstander. I denne perioden bør synet sjekkes årlig. Etter 55-årsalderen bør synet sjekkes annet hvert år.

Gode bilråd fra NAF:
Optikeren må kontrollsjekke og eventuelt korrigere synet ditt ved hjelp av briller eller linser. Selv kan du med enkle grep få et best mulig syn gjennom rutene i bilen din.

- Vi anbefaler at frontruten blir faglig kontrollert ved hver 70-80 000 kilometer. Steinsprut, isskraping, vindusviskere, skitt og smuss gjør ruten uklar. Det er påvist i Pfeiffer-laboratoriet at en slitt frontrute kan gi et optisk bedrag på 10 meter i avstandsbedømming. Ved mørkekjøring forsterkes denne effekten, sier Engebretsen.

For å ha god sikt må rutene vaskes jevnlig også på innsiden.

- Bruk varmt salmiakkvann for å fjerne belegget som klistrer seg til rutene. Særlig i motlys stjeler dette belegget mye av sikten, avslutter Engebretsen.