I den ferske kollisjonstesten er bilene BMW 3-serie, Hyundai i30, Mazda CX-5 og Peugeot 208 krasjet. Særlig BMW’en imponerer i deltesten som går på fotgjengersikkerhet. Den fikk hele 78 prosent på denne deltesten. De tre andre bilene lå nærmere minimumskravet på 60 prosent   for å få fem stjerner på fotgjengersikkerhet. Peugeot 208 var dårligst med 61 prosent, mens Mazda CX-5 fikk 64 prosent og Hyundai i30 fikk 67 prosent.

Fotgjengersikkerhet
- Selv om flere av bilene lå nærme minimumskravet innen fotgjengersikkerhet, er det viktig å huske at dette er første året med de skjerpede kravene på dette området. At alle bilene kommer over kravet er positivt, mener Engebretsen.

Hyundai best på barnesikkerhet
I frontkollisjonstesten og sidekollisjonstesten, var Mazda CX-5 den eneste bilen som oppnådde maksimalt antall poeng. Hyundai i30 viste svakheter ved frontkollisjonstesten. I i30’en fikk føreren skader i brystet. Når det gjelder sikkerhet for barn var Hyundaien den beste bilen i denne testen.

Automatisk nødbremsesystem
Mazda CX-5 og BMW 3-serie tilbyr automatisk nødbremsesystem, Mazda har til og med dette som standardutstyr. Denne typen systemer som bremser opp bilen uavhengig av bilføreren, vil innlemmes som et kriterium i fremtidens EuroNCAP-tester.

- Selv om alle bilene i denne kollisjonstesten totalt får fem stjerner, har de styrker og svakheter på de ulike testområdene. Derfor er det viktig at bilkjøperne ser på deltesten og tenker gjennom hva som er viktig for dem ved kjøp av ny bil, avslutter Jan Ivar Engebretsen.

Internasjonalt samarbeid
NAF samarbeider med sine internasjonale søsterorganisasjoner med å gjennomføre og tilgjengeliggjøre kollisjonstester til norske forbrukere. NAF vil at alle alltid skal kunne reise sikkert, og testene er viktige for å opplyse forbrukerne om nye bilers sikkerhet.