Vær, vind, salt, støv, sand, snø og regn pisker rett mot lyktene dine hver gang du kjører. Etter hvert blir lykteglassene slitte og matte, og lysmengden som faktisk slipper ut av lykta reduseres. Føreren av bilen NAF slipte og polerte lykteglassene på, ble selv overrasket over hvor mye bedre lysene på hans middelaldrende pickup hadde blitt.

Slitte lykteglass av plast kan gjøre at bilen ikke blir EU-godkjent.  Mange drar til verkstedet med mangellappen og får byttet lykteglass eller i verste fall hele lykta til tusenvis av kroner.

- I mange tilfeller er det bortkastede penger å investere tusenvis av kroner i nye lykter på en aldrende bil. Du kan nemlig slipe og polere lyktene, og selv ganske slitte glass blir nærmest som nye, slår Engebretsen fast.

Det finnes en mengde forskjellige sett på markedet. Noen av dem inkluderer slipepapirer og polering, mens andre kun er polering. Den aller enkleste metoden er å bruke helt vanlig poleringsmiddel for metall. De aller mest avanserte settene har i tillegg til slipepapir og polering også en forsegler som poleres på til slutt. Det gjør lykteglasset mer motstandsdyktig mot ny slitasje.

Husk dette når du skal polere lykter:

  • Nyere lykter trenger kanskje bare polering. På eldre biler vil sett med sliping og polering være mer effektivt.
  • Les bruksanvisningen nøye!
  • Hvis du fester slipepapiret til rondeller på drill, husk at hastigheten ikke må være for høy. Prøv deg fram med nokså lav fart. Du må alltid ha bevegelse når du bruker drill.
  • Vær nøye og tålmodig, og slip så jevnt som mulig.
  • Husk at lykteglassene vil bli slitt igjen, og antakeligvis på kortere tid enn før poleringen.