Vi brukte tre godt solgte bilmodeller i testen: Kompaktbilen BMW 116i 2006-modell, SUV-en Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D 2007-modell og familiebilen Toyota Avensis 2,0 D-4D 2005-modell. De representerer tre populære bilklasser.

Vi sjekket priser på tre vanlige reparasjoner: Kløtsjbytte, skifte av bremseskiver og klosser bak, samt bytte av hovedlyspære foran. Vi ringte som en vanlig kunde og oppga registreringsnumre på eksisterende biler da vi spurte om priser fra merkeverksteder og tre frittstående verksteder i byene Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og Førde.

Testen viser et tallmateriale det er liten systematikk i, noe som underbygger rådene vi gir om å sjekke pris med flere verksteder. Noe av det som er mest overraskende er de store prisforskjellene mellom verksteder innenfor samme kjede. De mest oppsiktsvekkende forskjellene finner vi hos Meca.

- På det meste skilte det så mye som 40 prosent mellom billigste og dyreste pris på samme reparasjon hos Meca, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF. - Det er også denne kjeden som ser ut til å ha minst systematikk i prisene, legger han til.

Merkeverkstedene blir ofte sett på som dyrere enn andre. Vår test avliver denne myten. I en del tilfeller ligger merkeverkstedene høyere, men i andre tilfeller er de faktisk rimeligere enn de frittstående. Jevnt over er også merkeverkstedene mer ryddige i forhold til å gi faste priser.

- Funnene viser at det er viktig og riktig også å spørre et merkeverksted når man sjekker priser. Mange merkeverksteder har også prisløfte som sier at de skal matche tilbud på tilsvarende jobb, avslutter Andreas Handeland.