I våre naboland Sverige og Finland ble de nye piggreglene vedtatt for to år siden, og de trådte i kraft 1. juli i år. Ifølge disse reglene kan et dekk maksimalt ha 50 pigger per løpemeter. For et dekk i dimensjon 205/55 R16 betyr det i underkant av 100 pigger. Reglene inneholder også et unntak der det heter at produsenten kan utstyre dekket med flere pigger, dersom tester viser at det ikke medfører økt veislitasje.

Testvinneren havner inn under disse unntaksbestemmelsene. Vegdirektoratet gir nå dispensasjon for dekk som faller inn under denne bestemmelsen i Sverige og Finland. I løpet av de to årene dispensasjonen gjelder skal det innhentes dokumentasjon for å ta en endelig avgjørelse. Dispensasjonen trer i kraft i løpet av et par uker.

- Nokian har utviklet sitt nye dekk etter det nye regelverket. Selv med 190 pigger i dekk med dimensjon 205/55 R16, viser tester at de ikke sliter mer på veien, sier Korsvoll. – Grunnen til det er at piggene er lettere og mindre aggressive enn de gamle, fortsetter han.

Blant piggdekkene følger Pirelli Ice Zero hakk i hæl med testvinneren, og på tredjeplass finner vi Continental Contilce Contact. Når det gjelder de piggfrie vinterdekkene er Michelin X-Ice X13 vinneren fulgt av Nokian Hakapeliitta R2 og Bridgestone Blizzak WS70. Dette viser at det er premium-dekkene som er de sikreste. Testen viser også at det er stor forskjell på hvor mye penger og anstrengelser de ulike produsentene legger i å utvikle dekk til nordiske vinterforhold.

- Det viktigste du gjør som forbruker på jakt etter nye vinterdekk, er å sjekke egenskapene til de enkelte dekkene og finne det som passer dine kjøreforhold. Gå inn i deltestene i vår test, er mitt råd, avslutter Rune Korsvoll.