– Senest i Dagbladet tirsdag 10. april er statssekretæren uklar. Dette føyer seg inn i rekken av vage uttalelser om elbilfordelene. Det forvirrer forbrukerne og bremser salget av elbiler, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

I dag åpner Tesla sitt showroom i Oslo. Samtidig vises en fullverdig helelektrisk storbil, nemlig Tesla Model S. Selv om bilen er luksuriøs, viser den vei for hvordan elbiler blir i tiden fremover.

Det er slutt på at elbiler kun er små bybiler. Nissan Leaf har tatt plass i Golf-klassen, mens Tesla nå kommer med en bil som har syv seter. I årene som kommer vil flere fullverdige biler på strøm komme på markedet. Rekkevidden til bilene vil også bli bedre og bedre.
 
- Mange vurderer elbil, men de trenger en garanti for hvor lenge avgiftsfordelene og andre fordeler blir beholdt. Det holder ikke å si: «En endring kommer, men det vil nok bli en stund til», fastslår Sagedal.
 
Ny teknologi trenger hjelp før den er selvgående i markedet. Derfor er det svært viktig å beholde de incitamentene som ligger i dag lenge nok til at markedet for elbil er selvgående. Selv i dag er elbil for spesielt interesserte. NAF mener fordelene må beholdes til 2020 eller når det er solgt 100 000 nullutslippsbiler.
 
– Hvis regjeringen mener alvor med at Norge er et elbilparadis, må den sørge for et stortingsforlik som sikrer forbrukerne forutsigbarhet til et fastsatt tidspunkt. Med avgiftsforvirringen rundt diesel friskt i minne, bør regjeringen tenke seg om før den sender ut uklare signaler, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.