Forvask i 2 runder

Ved å utfør forvasken i 2 runder, vil du klare å fjerne det meste av restene fra vinteren, uten å angripe lakken. Her fjerner vi det meste av saltrestene, trafikkfilmen og annen fastsittende og løs skitt.

1. Spyl bilen grundig
Start med å spyle bort all løs skitt. Her bør du bruke høytrykk for å få vekk mest mulig før vi starter med forvasken. Husk felger og opp under hjulbuen.

2. Første forvask (Berøringsfri)
Sett inn hele bilen med en god avfetting, som ikke nøytraliseres av vannet du har på bilen. Eksempler på dette er Mac Prickbort og Selaclean Avfetting.

La avfettingen få tid til å virke 4-5 minutter, og sette deretter bilen inn med såpe. Bruk en skumkanon om du har det, eller en lavtrykksprøyte vil også fungere bra. Hovedårsaken nå er at avfettingen løser opp asfaltrester og tjære, men såpen får lov til å løse opp saltrester og annen skitt.

Etter at denne blandingen av avfetting og såpe har fått lov til å virke ytterligere 4-5 minutter, spyler du med høytrykk nedenfra og opp. Ta for deg ett og ett panel av gangen.

3. Andre forvask, nå med myk børste
Nå skal vi løsne salt, asfalt og skittrester som sitter på de mer krogleste stedene, som rundt dørhåndtak, innsiden av døren, langs vinduene etc. Til dette trenger du en myk detail-børste.

Start med det samme vi gjorde i første forvask. Sett inn bilen med avfetting og såpe. Deretter går du på med børsten på strategiske steder, og børster lett for å løsne skitten. Langs listverk, overganger mellom paneler osv.

Gjør dette forsiktig, men sørg for at du kommer helt inn. Det er svært viktig å få ut saltrester som sitter i disse områdene, for å forhindre rust.

Til slutt spyler du grundig. Pass på at du får ut alle kjemikalier der hvor du har penset.

Bilen er nå 95% ren, men vi må på med berøringsvask på resten av bilen, for å få løsnet den siste rest av den statiske hinnen som ligger over hele bilen, og ikke minst alle de utsatte stedene rund hjulene.

4. Avfetting av hjulbue og kanaler

Nå har vi vasket bort alt som er løst på hele bilen. Også hjulbuer og felger har vi spylt grundig. Det vil fortsatt sitte igjen salt og asfeltrester, blandet med bremstestøv. Dette må vi bli kvitt.

Spray avfetting opp inder hjulbuen, og la dette få lov til å virke 4-5 minutter. Hjelp deretter til med en god kost med stiv bust. En felgbørste er faktisk meget godt egnet til dette.

Skyll godt til slutt.

5. Vis felgene litt ekstra kjærlighet
Sett inn felgene med en god felgrens, som også klarer å løse bremsestøv og alsfaltrester. Husk at virketiden er viktig. Gi rensen 4-5 minutter. Før du hjelper litt til med en felgbørste som passer for dine felger.

Spyl godt, for å fjerne alle kjemikalierester.

6. Håndvask av hele bilen

I denne prosessen fyller vi en bøtte med rist i bunnen med lunkent vann. Tilsett såpe etter anvisning på flasken. Ikke bruk for mye såpe, det er poengløst og gjør ikke jobben bedre.

Vask lett over hele bilen, uten trykk på vaskehansken. Vask ovenfra og ned og dypp vaskehansken og gni mot rist i bøtten ofte.

Skyll hele bilen med rent vann. Grundig.

Nå er bilen så ren som vi får den med ”vanlig vask”. Men det vil fortsatt sitte igjen asfaltrester som du ser ved små sorte prikker, spesielt på nedre del av bilen. Om du drar hånden langs flaten, vil du også merke at det er mange nupper i lakken. Dette er det vi kaller flyverust, og er rester av piggstøv, bremsestøv etc. Som kan forårsake rust. Dette må bort.

Det er flere måter å løse dette på. Vi velger å løse det i 2 operasjoner, for å være så grundig som overhode mulig.

7. Fjerne asfaltrester (Sorte prikker)

Vi starter med å fjerne asfaltrestene. Disse sorte prikkene kan vi også fjerne med clay, som vi skal bruke i neste steg, men dette vil da raskt fylle clay-baren med dette, og det ønsker vi ikke.

Vi velger å bruke en asfalt og tjære fjerner, som løser opp dette raskt og enkelt. Bare smør på et tynt lag, og tørk av med en mikrofiberklut. Denne operasjonen er kun nødvendig på nedre del av bilen.

8. Fjern flyverust
Nuppene vi nå kjenner på nedre del av bilen, er flyverust, bremsestøv etc. Dette fjerner vi med clay bar, eller clay klut. Vi velger her å bruke clay bar, som oftest er grundigere enn clay klut.

Spray glidemiddel på panelet du skal jobbe på, og direkte i claybaren, som du har bakt ut til en liten pad. Jobb med korte vannrette bevegelser, uten trykk. Jobbe bare lett over området, og sørg for at clayen glir lett ved å bruke glidemiddelet.
Med jevne mellomrom baker du clayen sammen til en klump, og bretter den ut igjen til en ”ny” pad.

Nå er bilen så nær 100% ren som vi kan komme. Men det er fortsatt litt igjen. På mikroskopnivå vil det fortatt ligge rester av gammel voks, og skittrester igjen. Dette fjerner vi ved å polere , eller bruke en cleanser.

Videre prosess nå avgjøres av hvordan lakken din ser ut. Har du en matt lakk, som bærer preg av mange vaskeriper eller småriper etter vinteren, må du polere med en grovere polish.

Vi tar utgangspunkt i en velholdt lakk, og skal bare rense lakken litt, for å få bedre glans, og gi voksen optimalt feste. Vi velger derfor å bruke Autoglym Super Resin Polish, som har en god rense-effekt, ved at den har fine slipemidler. Denne polishen kan brukes både for hånd og med maskin.

9. Start med plastdetaljene
Alle plastdetaljer må også behandles. Det kan være smart å starte med dette, før du går løs med poleringen. Slik unngår du å få hvite flekker på den sorte plasten fra polishen. Bruk en god ”Tyre & Trim” og sett inn alle plastlister med denne. De fleste kan også brukes for dekksidene, for å bevare og fornye disse.

10. Polér hele bilen
Polishen legges på i tynt lag. Det skal bare ligge en lett ”dus” hinne igjen på lakken. Jobb deg systematisk rundt hele bilen, og la polishen tørke helt.

Deretter tørker du av med en god mikrofiberklut . Dette skal være like enkelt å tørke av som å tørke støv av bilen. Er det tyngre enn dette, har du lagt for mye polish.
Nå kan du forså vidt slå deg selv på skuldra, og gratulere deg selv med godt utført jobb. Autoglym Super Resin Polish inneholder også voks, og gir en god beskyttelse. Vi ønsker allikevel å ta den litt lenger, ved å legge et vokslag som vil fremme glansen, og gi langt bedre beskyttelse. Slik varer beskyttelsen mye lenger.

Du har et hav av vokser å velge mellom. Du må velge om du vil legge flytende eller hardvoks, eller om du ønsker å legge en syntetisk beskyttelse.
Vi velger her å legge en voks som fremhever glansen, og gir en meget god vann-avvisende effekt. Dette hjelper oss å holde bilen ren lettere siden.

11. Legg voks forsegling
Voks skal legges i tynt, tynt lag. Det har ingenting for seg å legge på mye voks, tvert imot. Det vil bare gjøre jobben tung og vanskelig. Legg et lett ”duset” lag, men små sirkebevergelser som overlapper godt. Slik får du ”fylt” voks inn i alle retninger i lakken og gir den et godt feste.

Jobb deg rundt hele bilen systematisk, og la voksen tørke helt. Tørk deretter av med en spesialklut for denne jobben. Ofte følges disse klutene med i voks-settet.

12. Husk felgene
Prikken over i-en er selvsagt glinsende felger, og helt sorte dekksider. Dekksidene har du kanskje tatt i samme runde som du tok plast-detaljene, så nå gjenstår felgene.
Sett inn felgene med en felgvoks. Dette vil beskytte bra mot bremsestøv, og ikke minst hjelpe deg å holde felgene rene lenger. Felgvoks får du som vanlig voks i fastform, eller som vi bruker her, på sprayboks. Denne gir en meget langvarig beskyttelse, og er lett å legge.

Armor All Shield for Wheels, som vi bruker her, skal bare sprayes på, gjerne mye. Beregn 1 flaske til fire felger. Deretter skal den herde, minimum en time, helst natten over, før du kjører med bilen.