Hva vil avtalen bety for den enkelte bilist?

Det avhenger av hvor du bor. Samferdselsministeren hinter til at det kan bety «noen kroner» på en bompassering i by. Om det vil monne for de som er hardest belastet med høye bompenger, gjenstår å se. Utenfor byene er det mer oversiktlig. På noen strekninger vil bompengene fjernes. Det er positivt for de som kjører akkurat der, men har lite å si for bomtrykket i resten av landet.

NAFs , Camilla Ryste, stiller flere spørsmål om regjeringens bompengeavtale.

Hvordan skal byene nå to motstridende mål?

Størst usikkerhet er hvilken effekt avtalen vil ha i byene. Erna Solberg har med avtalen plassert ansvaret for bytransporten solid på lokalpolitikernes skuldre, samtidig som de bondefanges av krav til både bomkutt og trafikkutt dersom de skal få mer penger. Det kan åpne for langvarige politiske dragkamper innad i by- og kommunestyrer.

I Oslo har MDG allerede varslet at de ikke vil gå med på regjeringens krav om at bompengene skal ned for å få friske midler til kollektivsatsning. De vil heller leve med dagens budsjetter, enn å kutte bompenger og risikere at trafikken går opp.

Dersom flere byer løser det slik, vil hverken bomregningen bli lavere eller satsningen på kollektiv øke. Samtidig peker MDG på et stort usikkerhetspunkt i avtalen. Hvordan skal byene oppfylle kravene om bomkutt og trafikkutt samtidig?

Dette bør du vite om bompenger.

Hva skal til for at en vei blir bomfri?

Når regjeringen velger å fjerne bompengene helt noen steder, er det et signal om at de tar motstanden mot bompenger på alvor. Det skal brukes 1,4 milliarder i året på å slette bompengegjeld og redusere takstene.

At man nå kan fjerne betalingen på enkelte strekninger og ikke kreve betaling på andre, er selvsagt gledelig. Men hvilke kriterier som ligger til grunn for at akkurat disse strekningene er plukket ut, sier avtalen ikke noe om. Er det politiske hestehandler som avgjør hvordan potten fordeles i årene som kommer? Eller ligger det en faglig vurdering bak?

Hva kan erstatte bompengene for godt?

Bompengeavtalen er ikke en varig løsning. Den svarer ikke på spørsmålet om hva som skjer med nullvektsmålet i byene, og den svarer ikke på den utfordringen som venter i årene som kommer: Hvordan bygge ut vei og kollektiv uten dagens bompengenivå? Solbergs regjeringer har siden 2013 vedtatt i overkant av 220 milliarder i nye bompenger. I tillegg kommer prosjekter som ligger i Nasjonal transportplan med potensielt 100 milliarder på toppen av dette.

Det er en enorm regning. Men midt i dette fant altså politikerne penger til å vedta at E8 inn til Tromsø kan bygges uten bompenger. Det viser at høyt politisk press virker. Det presset må opprettholdes i årene fremover slik at man får frem en ny modell for finansering av samferdsel og kan skrote bompengene for godt.

Les om vår siste undersøkelse om bompenger.