fjor vinter krevde NAF at tunge kjøretøy må få krav om skikkelige vinterdekk, merket med såkalte alpesymbol. Hittil har den europeiske standarden vært det som heter M+S-dekk (forkortelse for «mud and snow»), som er et mindre godt vinterdekk, og ikke tilpasset tøffe snøforhold. Norge blir når det første i landet i Europa som innfører dette kravet.  

Flere kontroller 

Vi krevde også at det blir gjennomført hyppigere kontroller av de tunge kjøretøyene 

Nå varsler statsråd Jon Georg Dale at begge deler blir innfriddRegjeringen bevilger 20 millioner kroner ekstra til Statens vegvesen slik at de kan gjennomføre flere kontroller av vogntog i vintersesongen. De øker også gebyrene for brudd på reglene 

For oss i NAF har dette vært en viktig sak som vi har kjempet for på vegne av deg og våre nær 500 000 medlemmer. Vi er svært glade for at regjeringen har lyttet til oss. 

Din sak er vår sak!

Vi kjemper for at du skal kunne reise enklere, rimeligere og tryggere.

Få mer informasjon

Mange er redde for vogntogene 

En NAF-undersøkelse viser at hele 72 prosent er bekymret for tilstanden til vogntog som ferdes på norske vinterveier.  Nesten halvparten, 45 prosent, sier at de har sett vogntog som står fast eller har kjørt av veien. 

Tallene bekrefter at mange kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene på vinteren og er redd for at det skal skje ulykker. 

Trer ikke i kraft før 2020 

Vi minner likevel om at du som bilist må være forberedt på en vinter uten at reglene gjelder. Ordningen trer nemlig ikke i kraft før om ett år.  

Vi skulle selvsagt ønske de nye reglene ble innført allerede fra nyttår. Dårlige skodde vogntog ga mange problemer og bekymringer for bilistene i fjor vinter, og vi så også alvorlige ulykker. Dessverre tror vi det kan bli noen krevende vintermåneder før vi får de nye og strengere reglene på plass.