Målemetoden det er snakk heter WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure). Den metoden gir riktigere tall for utslipp av CO2, men de nye tallene vil slå rett inn på norske bilavgifter dersom regjeringen ikke tar grep. Det er fordi avgiftene på bil i stor grad er basert på bilens utslipp.

- Regningen sendes til norske bilkjøpere. I verste fall stiger prisene med 80 000 til 90 000 kroner, mener Sødal.

Vi går inn i en høst hvor det ikke er forutsigbart hva nye biler kommer til å koste over nyttår. Unntaket er elbiler som ikke har utslipp. Så her gjelder det å være våken som forbruker. Elbil er ikke aktuelt for alle ennå. Alle som skal ha en ladbar hybrid, bensin- eller dieselbil, må være bevisst på å undersøke som best en kan, hvilke rettigheter man har.

- Spør og grav hos forhandler når det gjelder bilpris dersom levering blir etter nyttår. Det er ikke sikkert du får gode svar, men dialog med forhandler er viktig, sier Nils Sødal.

I standardkontraktene de fleste bilforhandlerne bruker, tas det høyde for seks prosents økning i bilprisen. Det betyr at dersom prisøkningen på bilen overstiger seks prosent har forbrukeren ifølge standardkontrakten en hevingsrett. Det er viktig å sjekke dette. Vær oppmerksom dersom forhandleren har gjort endringer eller tillegg i standardkontrakten som gjelder denne prosentsatsen.

- Har du rettighetene som står i standardkontraktene, står du sterkt rustet til å få hevet kjøpet dersom din nye bil blir mer enn seks prosent dyrere enn avtalt, rådgir Sødal.

Når vet vi hva bilavgiftene blir i 2019?

Regjeringen har sagt at de vil komme med et opplegg for bilavgiftene i statsbudsjettet som legges frem i oktober. Det betyr ikke at det blir slik som regjeringen legger det frem. De er avhengige av KrF for å få flertall, og det skal forhandles om dette i Stortinget.

- I verste fall vet vi ikke hva bilprisene blir før i midten av desember, og det er lovlig sent, avslutter Nils Sødal.