– Hverken forbruket på langkjøring eller strøm var helt det vi hadde håpet på, sier Lina Schøyen, redaktør i NAF-magasinet Motor.

Fem biler var med i testen: de mindre bilene Audi A3 e-tron og Volkswagen Golf GTE, stasjonsvognen Mercedes-Benz 350e, folke-SUV’en Mitsubishi Outlander PHEV og luksus-SUV’en BMW X5 eDrive 40e. De fem sjåførene som var med var vanlige bilførere uten spesiell kunnskap om bil.

Varierende forbruk på langkjøring

Langkjøringen var en tur på 246 kilometer stort sett landeveiskjøring i relativt lett terreng. Audi’en var best med et forbruk på 0,37 liter på mila. Overraskelsen var at VW Golf GTE som i bunn og grunn er samme bil som Audi, hadde et forbruk på 0,47 liter på mila. Mercedes hadde et forbruk på 0,57 liter på mila, mens Mitsubishi Outlander endte på 0,6 liter. BMW’en som er stor og tung, endte på hele en liter på mila.

- Ser man på langkjøring isolert, er det et spørsmål om ladbar hybrid er lønnsomt for forbrukeren, sier Schøyen, - Men de fleste av oss kjører sjelden langtur. Det er de korte turene i hverdagen som er regelen, og da kan du kjøre på strøm med de fleste av hybridene, fortsetter hun.

Langt opp til maksimal rekkevidde på batteri

De fem bilene i testen var ikke i nærheten av maksimal rekkevidde på strøm da Motor kjørte en variert kjøretur i Oslo. Golf og Mitsubishi kom lengst med 30 kilometer. Dette er et stykke unna maksimal rekkevidde som er 50 kilometer på Golfen og 52 kilometer på Outlander. Audien nådde 28 kilometer på ren strøm til tross for at den har en maksimal rekkevidde på 50 kilometer. Mercedesen var nest dårligst i testen med 18 kilometer med batteridrift. Dette er også et stykke unna rekkevidden på 31 kilometer som importøren oppgir. Kortest på batteri kom BMW med 15 kilometer. Denne skal også kunne kjøre inntil 31 kilometer.

- De fleste av disse bilene klarer turen til og fra jobb for en som bor i byområder, sier Lina Schøyen.

Bra for lommeboka og miljøet

For de aller fleste nordmenn er det de korte turene som er regelen. Hytteturen, harry-handelen og bilturen til Dyreparken i Kristiansand, hører til sjeldenhetene. Det betyr at vi kan gjøre dagligkjøringen på strøm, billig og uten utslipp. Strøm er billig drivstoff. I tillegg vil vedlikeholdskostnadene bli hyggelige siden slitasjen på bensin- eller dieselmotoren blir liten.

- Det viktige med ladbar hybrid er å bruke den riktig. Viktigst er å lade bilen. Det er bra for miljøet og lommeboka, avslutter Lina Schøyen, redaktør i NAF-magasinet Motor.