Når FM-nettet slukker er det DAB som gjelder. Problemet er bare at den tradisjonelle FM-antenna ikke kan ta inn digitale DAB-signaler. Derfor er det anslått at rundt to millioner biler på norske veier må få på plass en adapterløsning, som inkluderer egen DAB-antenne, før FM takker for seg.

- Det er det som før het DAB+ som blir gjeldende fra neste år. Så alle som har «gammel-DAB» i bilen må også ha ny antenne og adapter-løsning, sier Handeland.

Seks adaptere på «NAF-test»

Vi har testet seks adaptere som kan ettermonteres i biler som ikke har DAB-radio innebygget. Men vår test viser at det ikke er enkelt å få velfungerende DAB på plass i bilen.

Testen tar for seg seks av de vanligste adapterne på markedet – flere av dem forskjellige typer. Prisene spenner fra 799 til 1899 kroner, og kvalitetsinntrykket henger ikke nødvendigvis sammen med prisen. Det merkes at dette er en forholdsvis ”ung” produktgruppe. Løsningene virker lite gjennomtenkt, og få av dem framstår som gode, trafikksikre og permanente valg.

- Et godt eksempel er produkter som er ment å være skjulte løsninger, som likevel medfører kabelrot fordi enheten må ha strøm, og antenna må monteres i vinduet, avslutter Andreas Handeland.