Mitsubishi Outlander som ladbar hybrid burde for eksempel kostet 40 til 50.000 kroner mindre enn den gjør i dag. Men den mest miljøvennlige Outlanderen koster faktisk mer enn en vanlig bensindrevet Outlander. Dette er helt urimelig, mener NAF.

Ladbare hybrider har ikke på langt nær så store avgiftsfordeler som rene elbiler, siden bilene har en forbrenningsmotor som bidrar til både batterilading og drift underveis.

Flere ladbare hybrider på veiene

At det ikke er en ren elbil er kurant nok. Bensinmotoren i Outlander både lader batteriene og hjelper de elektriske motorene med trekkraft hvis det trengs.

Selv om motoren i slike hybridbiler er forholdsvis liten, har et beskjedent utslipp og ikke nødvendigvis driver bilen framover direkte, regnes det ikke som en elbil. Men flere ladbare hybrider må på veiene for å nå klimamålene for 2020. Målet er et utslipp på 85 gram CO2 per bil per kilometer.

Godt alternativ utenfor byene

Rene elbiler er billigere enn biler med forbrenningsmotor, grunnet avgiftsfordeler.

NAF mener avgiftsnivået på ladbare hybrider bør senkes slik at bilen blir et reelt alternativ for en normal familieøkonomi. Dessuten vil en ladbar hybrid være et godt alternativ for bilister som bor et stykke unna ladestasjoner og byer, og i tillegg trenger en firehjulsdreven SUV.