Det fikk Oslo-mannen Dag Hylin erfare, da han hadde koblet laderen feil over natten på et høyfjellshotell – samtidig som 12 volts-batteriet, som sørger for å åpne dører og starte bilen, sakte, men sikkert ble tømt for strøm.

– Jeg hadde satt en Tesla-lader i min Hyundai Ioniq. Etter lading fikk jeg ikke løs ladepistolen, og det var heller ikke respons fra nøkkel eller nødløsning av ladepistolen, forteller Dag.

Reddet av NAF Veihjep

Redningen ble at han hadde NAF-medlemskap med veihjelp. Dermed var ikke hjelpen langt unna. Med bilbergerens hjelp fikk han løs ladepistolen, og en ekstra boost på det lille batteriet, så han kunne komme seg trygt hjem til Oslo.

Som mange andre elbileiere var han altså ikke klar over at bilen ikke bare har ett, men to batterier.

Lillebror blir oversett

Vanligvis er det høyspentbatteriet mellom hjulene som får oppmerksomheten. Med god grunn, mener bilteknisk konsulent Kai Arne Hustveit Parsa i NAF. Han peker på at batteriets kapasitet, effekt i vintertemperaturer og spørsmål om lading er viktige faktorer når folk skal velge merke og modell.

– Rekkevidde står også høyt på folks prioriteringsliste, og batteripakken har mye å si for hvor langt man kan kjøre før bilen må lades, konstaterer Hustveit Parsa.

Uunnværlig

Den elektriske motoren i nyere elbiler drives av strøm fra et høyspent litium-ionbatteri. Det er den samme teknologien som blant annet benyttes i mobilbatterier og batteridrevet snekkerverktøy. Det lille batteriet er derimot laget med «gammeldags» blyteknologi – men det er ikke noe mindre viktig av den grunn!

– 12-voltbatteriet helt uunnværlig for elbilen, understreker NAF-eksperten.

Det lille batteriet, som er på størrelse med startbatteriet på en motorsykkel, holder nemlig liv i bilen når den er parkert.

NAFs elbilekspert Kai Arne Hustveit Parsa.

Aktiverer hovedbatteriet

Når du skrur av en elbil, kobles hovedbatteriet helt ut. Men bilen trenger også strøm når den står parkert. Alt fra sentrallås, startsperre, og bremsesystem, til elektrisk håndbrekk og stereoanlegg er avhengig av det lille batteriet. Det gir også strøm til kupelys, dashbord, knapper og nødblinklys.

I tillegg skal det starte styreenheter, som igjen kobler på det høyspente systemet og kontrollere alle sikkerhetsfunksjoner før innkobling av høyvoltbatteriet.

Ingen dynamo

Elbiler har ikke startmotor som trenger strøm for å kunne sparke i gang en haug bevegelige deler. I disse kjøretøyene aktiveres hovedbatteriet rett og slett med en bryter. Siden elbiler ikke har dynamo slik fossile biler har, er det det store hovedbatteriet som forsyner lillebror med strøm via en omformer når 12-voltbatteriet trenger å lades.

I tillegg blir batteriets tilstand overvåket av en sensor, som kan koble inn hovedbatteriet i korte perioder, for eksempel når bilen står parkert over flere dager. 

Husk å skru av lysene

Alle batterier mister effekt med tiden. Det gjelder både bly- og litium-ionvarianter.

Man kan også risikere at batteriet svikter helt. Det kan for eksempel skje hvis det er svekket på grunn av alder eller kulde.

– Nå som vi er inne i den kalde fine tida er det viktig å være klar over at elbiler har et startbatteri som alle andre biler. Dette må være i topp form for å starte bilen om vinteren. Lad det opp, gjerne flere ganger i løpet av vinteren, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

– Flatt batteri kan også skyldes at man går fra lys som er slått på eller feil på styreenheter, som ikke går i dvale slik de skal, påpeker Kai Arne Hustveit Parsa slik NAF-medlemmet Dag opplevde på høyfjellet.

Gode, gamle startkabler

Her må altså en elbileier finne seg i å løpe lik risiko som sin fossile nabo. Hvis du opplever at 12-voltsbatteriet er flatt (som at du får ikke åpnet dørene), kan du tilføre spenning gjennom en vanlig batterilader eller en såkalt booster.

– Denne er spesielt kjekk å ha hvis du ikke er i nærheten av en stikkontakt, tipser NAF-eksperten.

– Problemet kan også løses ved hjelp av helt vanlige startkabler, som du kobler til en hvilken som helst annen bil. Forutsetningen for at operasjonen skal lykkes, er at du kobler riktig. Her er det viktig å lese instruksjonsboken, understreker NAFs ekspert.

Du kan gi det lille 12-voltsbatteriet en boost med gode, gammeldagse startkabler.

Gammeldags teknologi

Elbiler markedsføres som miljøvennlige og fremtidsrettede. Det lille, men akk så viktige 12-voltsbatteriet representerer et unntak.

– Blybatterier kan knapt kalles fremtidsrettede, konstaterer Kai Arne Hustveit Parsa.

– Før eller siden vil bilprodusentene erstatte dem med en annen teknologi, som for eksempel superkondensatorer. Når det ikke allerede har skjedd, henger det nok sammen med at et litium-ionbatteri er dyrere enn et blyholdig. Bruk av blybatterier bidrar med andre ord til å holde produksjonskostnadene nede, sier han.

LES OGSÅ: NAFs Elbilguide