Jo høyere fart du har, dess vanskeligere blir det å takle bilen på glatt føre. Bremselengden øker også. – Derfor er det viktig å senke farten og skulle du miste kontrollen - brems alt du kan, det øker muligheten for å klare å styre unna, sier Marlene Engan Aasen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det å kjøre bil på glatt føre kan være utfordrende, og spesielt når det er underkjølt regn. Når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken, blir hele veibanen dekket av et tynt islag og kjøreforholdene blir farlige. De samme føreforholdene får vi når regn har frosset på bakken over natten.

– Underkjølt regn er det vanskeligste føret å kjøre bil på, og her er det viktig å tilpasse farta – mer enn du tror. Følg med på værmeldingen, så er du forbedret på at det kan komme såpeglatt føre, sier Engan Aasen. – Føler du deg usikker på dette føret, må du vurdere å la bilen stå, fortsetter hun.

Når du kjører på glatt og isete føre er det viktig å teste veigrepet ofte, men pass på at det ikke er biler rett bak eller mot deg. Prøv å bremse noen ganger og kjenn på motstanden i rattet. Ser du ikke at det er is på veien, kan du få deg noen overraskelser.

Nye biler oppfører seg annerledes enn gamle
Skulle du miste kontrollen eller oppdager en fare for sent - husk å ha begge hendene på rattet, styr og brems alt du kan.

– På kjørekurs har vi opplevd at førere slipper bremsene fordi de tror det er noe feil. Selv om du hører det bråker og rister fra ABS-en, skal du fortsette å bremse for å få ned farten, sier Engan Aasen. – Det er viktig å ha respekt for det å kjøre bil, men det må ikke bli slik at mange har angst for å sette seg bak rattet, legger hun til.

Mange har forskjellige type førerstøttesystemer i bilen, og de er der for å hjelpe deg til å få tilbake kontrollen på bilen. Men husk: Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg.

Kjører du i byhastigheter (30-50 km/t) og øker farten bare 10 km/t vil du omtrent doble bremselengden. Det samme gjelder sidekreftene i sving.

– Så brems tidlig, det øker muligheten for å klare å styre unna og reduserer skadene om du skulle kollidere, avslutter Marlene Engan Aasen.