Det kan være verdt å ta en titt i bagasjerommet for å sjekke hva du har av punkteringsutstyr før du drar på langtur.

Stadig flere biler kommer uten jekk og reservehjul, med kun reparasjonssett i form av punkteringsvæske, som tetter hullet, og en liten kompressor til å blåse opp hjulet. Noen hevder at moderne dekk ikke punkterer så ofte, men NAFs statistikker viser at 17 964 bilister har fått hjelp av oss ved punktering de to siste årene. Det er en av de vanligste årsakene til at folk blir stående fast med bilen.

– Tidligere var jekk og reservehjul på plass i bilen. NAF mener dette fremdeles er viktig utstyr som bør være i bilen og som må sjekkes før ferieturen. En fin ferietur kan raskt ødelegges av manglende eller dårlig utstyr, sier Jan-Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF,

I det minste bør man ha et såkalt «space-wheel», som er et reservehjul i mindre format. Som reservehjul kan ellers et av de andre hjulene, sommer- eller vinterhjul, benyttes om man rydder plass til det i bagasjerommet.

NAF har prøvd punkteringsvæske, og det fungerer forholdsvis bra. Likevel hjelper det ikke i alle nødsituasjoner. Det kan hende man befinner seg utenfor allfarvei, kanskje sent på kvelden eller natten, og da kan det ta tid å få hjelp fra andre. Ofte vil det være lettere å skifte hjulet selv, og det kan spare både tid og kanskje en unødig overnatting på ferieturen.

– Har du kun punkteringsvæske og kompressor i bilen bør du være oppmerksom på at væsken har en utløpsdato, og at ny punkteringsvæske kan være dyrt, opplyser Engebretsen.

Varierende utrustning i nye biler

Etter forespørsel fra NAF-medlemmer som har klagd på bilens jekk og hjulutrustning, har vi sjekket dette nærmere. NAF besøkte derfor en rekke bilforhandlere i Oslo-området.

Ved første besøk, hos en Toyota-forhandler, var det ikke jekk og reservehjul i bilene. Kundene kunne imidlertid velge om de ville ha reservehjul eller punkteringsutstyr. På flere bilmerker er dette en valgmulighet. Enkelte tar seg godt betalt for ekstra hjul – opptil 4500 kroner hos Kia, mens Volvo og Ford tar mellom 500 og 1000 kroner ekstra ved nybilkjøp.

– Dette gjentok seg hos flere bilforhandlere. Mange biler var utstyrt med jekk og reservehjul, men i de fleste tilfellene var det da snakk om «space-wheel» som tar liten plass i bagasjerommet. Dessuten fikk vi opplyst at jekken kun var beregnet til nødstilfeller, forteller Engebretsen.

Hos BMW- og Mercedes-forhandlerne NAF besøkte hadde ikke bilene punkteringsutstyr i det hele tatt. Der satset de kun på veihjelp. BMW hadde såkalt «run flat»-dekk, som er spesielt forsterket i dekkbanen og i sidene og skal hindre vanlige punkteringer fra spiker, skruer og liknende. BMW-forhandleren mente at punktering ikke var noe problem med disse dekkene.

Mercedes hadde «run flat»-dekk som alternativ, men mange kunder vil ikke ha dem da de er harde å kjøre med og støyer mer, fikk NAF opplyst av forhandleren.

– Basert på det vi fant ut hos forhandlerne bør bilister sjekke hva bilen har av punkteringsutstyr ved kjøp, slik at du ikke står der uten hjelpemidler den dagen du måtte trenge det, oppfordrer Engebretsen.

Jekkbruk og hjulskift

Svært mange av oss er vant med å bytte mellom sommer- og vinterhjul vår og høst. Det naturlige er å bruke bilens jekk som verktøy for dette. Men i utgangspunktet er jekken i bilen altså kun beregnet til nødstilfeller, ifølge bilbransjen.

NAF har i flere år oppfordret folk til å skifte mellom vinter- og sommerhjul selv. Flere forhandlere mente at man burde anskaffe egen garasjejekk om man skulle drive med hjulbytte selv. Standardjekkene er ikke dimensjonert for mye bruk, fikk NAF opplyst. Et poeng fra NAF er likevel at man kan lære seg bruken av jekken før en nødsituasjon ved å benytte den hjemme til hjulskift.

– Hvordan man skifter hjul er godt beskrevet i de fleste instruksjonsbøker. I innholdsfortegnelsen står det som regel under «hjul» eller «jekk», forteller Engebretsen.

NAF har vurdert standardjekkenes kvalitet. Bilens originaljekk kan brukes til ordinært hjulskift, men den har sine svakheter. De jekkene vi fant i bilene var enkle og greie, men ga ikke inntrykk av å være særlig solide eller stabile. Det kan se ut som bilprodusentene har forsøkt å lage dem så lette som mulig. Godset i selve jekkene kan lett bli ødelagt om jekken brukes feil eller om den blir stående skjevt. Det er derfor viktig å følge bruksanvisningen nøye. Ha bilen på flatt underlag, sett på håndbremsen og følg ellers beskrivelsen i instruksjonsboken.

– Plassering av jekken under bilen er som regel greit, da jekkfestene er markerte. På noen biler måtte vi likevel bruke instruksjonsboken for å være sikre, sier Engebretsen.

På Opel Insignia var det litt mer komplisert, da noen plastdeksler måtte fjernes først. De satt ganske godt fast. Om bilen ikke er helt ren under kan dette bli en større utfordring. På Audi, Renault, Honda, Nissan og Suzuki var det ekstra lett å finne jekkfestenes plassering på bilen.

Selve bruken gikk greit på de fleste biler, og jekkene var temmelig like i funksjon. Sveivehåndtakene på enkelte, for eksempel til VW og Skoda, var imidlertid litt vaklete i bruk. VW hadde reservehjul, mens med Skoda kunne man velge punkteringsutstyr eller reservehjul ved kjøp. På Mazda, Honda, Nissan og Suzuki var bruken bedre enn gjennomsnittet.

I vår undersøkelse av de mest solgte bilmerker og modeller fant vi dette:

Bilmerke Modell Utstyr
Toyota Avensis Reparasjonssett
Toyota RAV 4 Jekk og reservehjul
VW Golf Jekk og reservehjul
VW Passat Jekk og reservehjul
Skoda Octavia Reparasjonssett
Audi A6 Reparasjonssett
Audi A3 Reparasjonssett
Ford Focus Reparasjonssett
Ford Mondeo Reparasjonssett
Kia Sportage Reparasjonssett
Opel Insignia Jekk og reservehjul
Mazda CX5 Reparasjonssett
Volvo V70 Reparasjonssett
Volvo V60 Reparasjonssett
Peugeot 308 Jekk og reservehjul
Mitsubishi Outlander Jekk og reservehjul
Renault Captur Jekk og reservehjul
Honda Civic Ingenting
Honda CRV Jekk og reservehjul
Hyundai i40 Reparasjonssett
Hyundai i30 Jekk og reservehjul
BMW X1 Ingeting
BMW flere modeller Ingenting
Nissan Qahsqai Reparasjonssett
Nissan X-Trail Reparasjonssett
Suzuki Vitara Reparasjonssett
Fiat 500L Reparasjonssett
Mercedes GLA Ingenting
Tesla   Reparasjonssett

Antall NAF-assistanser pga punktering i 2013 og 2014:

2013 Punktert, ikke reservehjul Punktert med reservehjul
Januar 354 367
Februar 310 250
Mars 296 274
April 329 377
Mai 486 289
Juni 518 357
Juli 657 501
August 554 387
September 451 331
Oktober 470 340
November 211 190
Desember 443 303
Sum 5079 3966
2014 Punktert, ikke reservehjul Punktert med reservehjul
Januar 385 255
Februar 334 236
Mars 355 273
April 345 299
Mai 327 257
Juni 525 297
Juli 784 322
August 685 348
September 392 210
Oktober 500 356
November 389 290
Desember 459 296
Sum 5480 3439