Bruken av et ulovlig kjølemiddel til klimaanlegget truer med å koste Mercedes-Benz et salgsforbud i EU-landene. Dette skaper diplomatiske utfordringer mellom Tyskland og resten av EU, og Frankrike har allerede nedlagt forbud mot salget av A- og B-klassen.

Klimaskadelig kjølemiddel
Uenigheten skyldes at Daimler, som produserer blant annet Mercedes-Benz, fortsetter å benytte et kjølemiddel som gir et stort bidrag til drivhuseffekten. Kjølemiddelet R134a ble forbudt å bruke i nye klimaanlegg fra 1. januar 2013.

Begrunnelsen Daimler gir for ikke å bruke det nye middelet (R1234yf ), er at de mener det kan være giftig ved utslipp eller brann.

Dette avviser produsenten av kjølemiddelet og sier at Daimler er alene om sin bekymring og motstand. De tyske myndighetene har gitt Daimler midlertidig lov til å bruke det ellers forbudte kjølemiddelet.

Fransk forbud mot salg av A- og B-klassen
Daimlers angivelige brudd på EU-reglene har fått Frankrike til å forby registrering av nye Mercedes A- og B-klasse samt Mercedes SL som er produsert etter 1. juli i år. Andre land kan muligens følge etter med forbud mot å selge Mercedes-biler med klimaskadelig kjølemiddel.

I første omgang rasler EU-systemet med sabelen overfor Tyskland fordi landet tillater bruken av R134a. Så får vi se hva utfallet blir etter hvert.