– Testen viser at kraftigere stolper begrenser sikten og at det er store forskjeller fra modell til modell. Felles for de testede bilene er dårlig sikt sideveis mot venstre, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF.

NAF har i samarbeid med sin tyske søsterorganisasjon ADAC testet sikten innenfra i de femten mest solgte bilene her til lands.

De tre beste bilene i testen er Skoda Octavia, VW Golf og Volvo V70. De oppnår akseptable resultater. I motsatt ende av skalaen havner Mercedes A-klasse, Opel Mokka og Mazda CX-5. Den populære elbilen, Tesla Model S, har svært store blindsoner ved de fremre vindusstolpene (A-stolpene).

Elektroniske støttesystemer hjelper sjåføren

Det er viktig for forbrukerne å være klar over at nye biler kan ha store blindsoner. Samtidig har moderne biler mange elektroniske støttesystemer som hjelper sjåføren. Man burde blant annet tenke på hva man trenger så som blindsonevarsler, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, bremseassistent og lignende.

- Ifølge vår søsterorganisasjon ADAC kan adaptiv cruisekontroll i kombinasjon med bremseassistent faktisk redusere skaderisikoen med 75 prosent, sier Handeland.

Fancy kupédesign ødelegger sikten

I tillegg til sikthemmende A-stolper, har sikten bakover og til sidene blitt dårligere på nye biler. Dette skyldes både design og kraftige stolper midterst (B-stolpe) og bakerst (C-stolpe) i bilen.

- Vi synes det er beklagelig at sikten på nye biler blir stadig dårligere og at blindsonene blir større. Fokus på kollisjonssikkerhet og sikkerhetsutstyr er selvsagt noe vi støtter fullt ut, men sikten ut fra bilen og mindre blindsoner bør veie tyngre enn fancy kupédesign, sier Handeland.

Fotgjengere og syklister mest utsatt

De mest utsatte trafikantgruppene er fotgjengere og syklister, og de befinner seg lenger i bilens blindsone nå enn tidligere. Begrenset sikt setter derfor store krav til bilføreren. I en moderne bil må man røre langt mer på hodet for å få oversikt i alle retninger i tide – til tross for at bilen man kjører kan ha avansert sikkerhetsutstyr.

- Bilførerne har et stort ansvar og farten bør tilpasses sikten. Og ikke stol blindt på teknikken, avslutter Andreas Handeland.

Les hele testen ved å følge linken til høyre